Page content

article content

Webshop beter vindbaar in Google

Door de jaren heen zijn het aantal webshops op het internet aanzienlijk toegenomen. Deze toename heeft er voor gezorgd dat het meer dan ooit een uitdaging is om jouw webshop op een goede positie te krijgen in de belangrijkste zoekresultaten. Dit neemt niet weg dat het op verschillende manieren mogelijk is om jouw webshop beter vindbaar te maken in Google. Wil jij graag een toppositie behalen in de zoekresultaten met jouw online business? In dat geval kunnen de volgende interessante tips je daar ongetwijfeld bij helpen!

Bepaal de belangrijkste zoekwoorden voor jouw webshop

Of je nu over een nieuwe of bestaande webshop beschikt, in beide gevallen is het altijd noodzakelijk om je bewust te zijn van de belangrijkste zoekwoorden. Deze zoekwoorden zullen dan ook de basis vormen voor jouw volledige SEO-strategie. Bij het bepalen van de zoekwoorden voor jouw webshop is het bovendien van groot belang om rekening te houden met mogelijke varianten. Alleen op deze manier kan er een zo uitgebreid mogelijk bereik worden gerealiseerd. De zoekwoorden voor jouw webshop moeten niet alleen opgenomen worden in de titels en de meta-omschrijvingen, maar ook in de content zelf. Het belang van deze woorden hoeft dus niet verder benadrukt te worden.

Het belang van het bepalen van de juiste zoekwoorden mag dus absoluut niet onderschat worden. Veel eigenaars van een webshop hebben er echter in eerste instantie geen idee van hoe ze nu precies de juiste zoekwoorden moeten bepalen. Nochtans is dit zeer eenvoudig. Door middel van een keyword tool is het mogelijk om zeer eenvoudig te bepalen wat de belangrijkste zoekwoorden zijn voor jouw webshop. Deze zoekwoorden moeten in ieder geval voldoen aan één van de twee onderstaande voorwaarden:

  1. Het zoekwoord heeft het grootste zoekvolume;
  2. Het zoekwoord converteert het beste;

Zorg er voor dat de zoekwoorden die voor je webshop zijn bepaald niet alleen voldoende terugkomen in de content die wordt geschreven (een keyword density van zo’n 2 à 3 procent is perfect), maar neem ze ook op in de pagina titels en headings evenals in de meta-omschrijvingen. Op deze manier is het voor de zoekmachines altijd duidelijk waar een bepaalde pagina en webshop specifiek over gaat waardoor de meest optimale positie(s) in de zoekresultaten kunnen worden behaald.

De integratie van een blog in je webshop

‘Content is koning’. Door het bepalen van de belangrijkste zoekwoorden voor je webshop en door er voor te kiezen om daar kwalitatieve productomschrijvingen rond te schrijven kom je reeds een heel eind. Er is echter meer. Het is tegenwoordig altijd een goed idee om een blog in je webshop te integreren. Het schrijven van interessante teksten voor jouw doelgroep zorgt er niet alleen voor dat er stelselmatig nieuwe content wordt toegevoegd aan je webshop, daarnaast kan deze ook worden gedeeld via de social media kanalen. Door het integreren van een interessante blog in je webshop sla je dan ook twee vliegen in één klap. Enerzijds neemt de waarde van je webshop voor de zoekmachines toe terwijl anderzijds ook meer potentiële klanten in contact komen met je online business via social media. Het integreren van een blog in je webshop is hierdoor absoluut de moeite meer dan waard!

Realiseer een goede opbouw van de navigatie en pagina’s van je webshop

Een heldere navigatie voor je webshop realiseren zorgt niet alleen voor meer gebruiksvriendelijkheid voor (potentiële) klanten, daarnaast weten ook de zoekmachines dit te waarderen. Een goede opbouw is niet uitsluitend vereist voor de menu’s, maar ook voor de pagina’s zelf. Wees er bijvoorbeeld zeker van dat de titel van elke pagina wordt voorzien van h1-tags. Eventuele subtitels worden tussen h2- of h3-tags geplaatst. Bovendien blijft het van belang dat teksten zo optimaal mogelijk leesbaar zijn, dit houdt in dat ook het gebruik van alinea’s een absolute vereiste is. Een goede opbouw van navigatie en pagina’s realiseren zorgt er niet alleen voor dat het geheel er strak en professioneel uit zal komen te zien, daarnaast komt het ook de vindbaarheid van je webshop in Google alleen maar ten goede.

Het verzamelen van waardevolle links naar jouw webshop

Het creëren van een kwalitatief backlink profiel is voor elke webshop van essentieel belang. De nadruk ligt hierbij in vergelijking met vroeger niet meer zozeer op de kwantiteit, maar wel op de kwaliteit van de links. Wees er bijvoorbeeld zeker van dat ze worden geplaatst op websites en webshops die aansluiten bij jouw producten. Vermijd absoluut alle backlinks die afkomstig zijn van dubieuze partijen. Deze kunnen de positie van je webshop in Google meer slecht dan goed doen. Ook het klassiek uitwisselen van twee links tussen dezelfde webshops of websites heeft geen enkel nut meer. Google vindt het belangrijk dat het backlink profiel op een zo natuurlijke en divers mogelijke manier wordt gerealiseerd. In-content links in artikelen die gerelateerd zijn aan de producten in jouw webshop zijn dan ook het meest waardevol.

Blijf je webshop en backlink profiel verbeteren!

Een goede positie met je webshop behalen in de zoekresultaten is één ding. Deze behouden is echter nog iets helemaal anders. Omwille van deze reden is het toepassen van SEO gerelateerde werkzaamheden voor je webshop een continue proces welke nooit verdwijnt. Blijf dan ook stelselmatig verbeteringen aanbrengen die je positie ten goede komen, want je kan er van op aan dat je concurrenten hetzelfde doen!

Comment Section

0 reacties op “Webshop beter vindbaar in Google

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.