Wat is SEO en hoe kan het jouw online business helpen?

Wat is SEO? SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’. In het Nederlands betekent dit zoveel als zoekmachine optimalisatie. Het optimaliseren van je website voor de zoekmachines is vandaag de dag ongelofelijk belangrijk. Vroeger was er hier veel minder sterk behoeften aan. Dat was het gevolg van het feit dat er eigenlijk gewoon sprake was van te weinig concurrentie op de (online) markt. Tegenwoordig is dat wel even anders. In vergelijking met vroeger is het dan ook zo dat de concurrentie in nagenoeg alle sectoren zeer stevig is toegenomen. Om er voor te zorgen dat jij en niet je concurrenten de belangrijkste posities in de zoekresultaten kan innemen is het toepassen van SEO tegenwoordig ongelofelijk belangrijk. Hoe dat nu precies in zijn werk gaat en waar je rekening mee dient te houden ontdek je hier op deze pagina.

Wat is het nut van SEO precies?

Het eerste wat we moeten vermelden wanneer we een antwoord willen geven op de vraag ‘wat is SEO’ heeft te maken met hetgeen je er mee kan realiseren. De mate aan conversie waar je op kan rekenen voor jouw bedrijf is sterk afhankelijk van hoe vaak de juiste personen met jouw product of dienst in aanraking zullen komen. Om dit voor mekaar te krijgen is het toepassen van SEO erg belangrijk. Door het toepassen van zoekmachine optimalisatie zal je kunnen vaststellen dat je posities in de organische zoekresultaten aanzienlijk kunnen stijgen. Hierdoor komen automatisch veel meer mensen in contact met jouw bedrijf.

Bij het antwoorden van de vraag ‘wat is SEO’ moeten we het ook zeker even hebben over diens tegenhanger, namelijk ‘SEA’. Voor zoekmachine optimalisatie geldt dat je er voor zorgt dat jouw website zo goed mogelijk wordt geoptimaliseerd voor indexatie in de zoekmachines. Op deze manier hoop je te kunnen rekenen op zo hoog mogelijke posities in de organische zoekresultaten. Voor SEA geldt dit niet. Dit is namelijk niets meer of minder dan adverteren in de zoekmachine. Voor deze advertentie betaal je dan een bepaald bedrag per aantal vertoningen of op basis van het aantal clicks die er zijn gerealiseerd.

SEO versus SEA

De hierboven aangegeven informatie heeft duidelijk gemaakt dat SEO en SEA elk eigenlijk een ander doel vooropstellen. Voor SEO geldt dan ook dat de focus voornamelijk ligt op de lange(re) termijn. De kosten die je moet betalen bij het opzetten van een SEA-campagne zullen altijd betaald moeten worden. Het uiteindelijke doel van zoekmachine optimalisatie is echter om er voor te zorgen dat je zo hoog mogelijk gaat ranken in de organische zoekresultaten. Dit met als doel om de kosten van ‘Search Engine Advertising’ zoveel mogelijk te kunnen beperken… of zelfs volledig uit te kunnen schakelen.

In principe wordt er gesteld dat het in de praktijk het interessantst is om een combinatie van SEO en SEA toe te gaan passen. Op deze manier kan je namelijk zowel optimaal inspelen op de situatie op korte als op lange termijn. Het één hoeft het ander dus zeker niet uit te sluiten.

Het verschil tussen on-page en off-page SEO

Wanneer je dieper ingaat op de vraag ‘wat is SEO’ zal je kunnen vaststellen dat er eigenlijk verschillende soorten van SEO bestaan. We maken wat dit betreft een onderscheid tussen:

  1. On-page SEO;
  2. Off-page SEO;

Voor on-page SEO geldt dat het de verzamelnaam is van alle  vormen van zoekmachine optimalisatie die toegepast worden op de website zelf. Enkele voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld het schrijven van geoptimaliseerde content, het optimaliseren van de laadsnelheid en het laten genereren van zoekmachine-vriendelijke URL’s.

Voor off-page SEO geldt dat het alle SEO-werkzaamheden omvat die los van de website worden uitgevoerd. Het belangrijkste onderdeel hiervan vormt uiteraard de linkbuilding. Het gaat hierbij om het verzamelen van waardevolle (en relevante) links naar jouw website. Niet alle handelingen die op SEO vlak ondernomen dienen te worden moeten dus worden uitgevoerd op jouw eigen website. Ook dit is zeker iets om bij stil te blijven staan.

Kwaliteit boven kwantiteit

‘Less is more’ is een stelling die beslist ook geldt voor SEO. Het moet gezegd dat het antwoord op de vraag ‘wat is SEO’ er vandaag wat anders uitziet dan in het verleden het geval was. Toen was het namelijk nog vaak zo dat kwantiteit wel degelijk de bovenhand nam boven kwaliteit. Dat was het resultaat van het feit dat je zoveel mogelijk content op je website moest plaatsen en zoveel mogelijk links moest verzamelen om de concurrentie voor te blijven. Al snel werd echter duidelijk dat dit de informatievoorziening en de kwaliteit van het internet in het algemeen helemaal niet ten goede kwam, in tegendeel. Google besloot om in te grijpen.

Tegenwoordig is het zo dat het geavanceerde algoritme van zoekmachine Google perfect in staat is om te bepalen welke websites (en webwinkels) kwaliteit bieden en welke niet. Dit zien we ook terug in de zoekresultaten. Zorg er dus met andere woorden voor dat je echt kwalitatieve content aanbiedt die bij voorkeur een efficiënte oplossing met zich meebrengt voor een bepaald probleem dat zich stelt. Hoe kwalitatiever de content of de producten die je aanbiedt, des te groter jouw autoriteit uiteindelijk zal worden en des te beter je zal scoren in de zoekresultaten. Eigenlijk is dit het meest doeltreffende antwoord dat we tegenwoordig kunnen geven wanneer de vraag wordt gesteld ‘wat is SEO’?

Het uitvoeren van een zoekwoordanalyse

De basis voor jouw SEO wordt eigenlijk volledig gevormd door de resultaten die voortvloeien uit het uitvoeren van een zoekwoordanalyse. Op basis van een dergelijke analyse kan je op een eenvoudige manier achterhalen wat voor jouw website of webshop de meest relevante zoekwoorden zijn. Deze zoekwoorden kunnen vervolgens worden gebruikt om bijvoorbeeld je advertenties op af te stemmen. Bovendien zijn deze zoekwoorden ook belangrijk omdat ze verwerkt dienen te worden in je SEO geoptimaliseerde content. In ieder geval, wil je dus graag werken aan de zoekmachine-vriendelijkheid van je website of webshop? Dan kan je er in principe niet omheen om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren.

Wat is lokale SEO?

De algemene vraag ‘wat is SEO’ is een vraag die tegenwoordig niet meer alleen wordt gesteld. Vandaag de dag is het dan ook zo dat heel wat partijen zich hoofdzakelijk de vraag stellen ‘wat is lokale SEO’? Dit is het gevolg van het feit dat lang niet alle partijen zich op het internet willen of moeten richten op bijvoorbeeld een wereldwijde doelgroep. Voor heel wat zaken is het dan ook voornamelijk belangrijk dat men ook via het internet mensen uit dezelfde regio weet te bereiken. Als buurtwinkel zal je bijvoorbeeld niet willen mikken op mensen die ettelijke tientallen, honderden of duizenden kilometers bij jou uit de buurt zijn gevestigd, in tegendeel. In plaats daarvan zal je, je voornamelijk willen richten op mensen die op kortere afstand van jou zijn terug te vinden. Voor mensen die bijvoorbeeld net zijn verhuisd naar jouw stad kan het in ieder geval ongelofelijk interessant zijn om te weten dat jouw winkel bestaat. Door volop in te zetten op lokale SEO kan je dit perfect realiseren.

Investeren in SEO betekent investeren in de toekomst van je bedrijf

Het bestaan van SEA heeft er voor gezorgd dat heel wat bedrijven vooral kijken naar de korte termijn. Begrijp ons niet verkeerd, een programma zoals Google Ads is werkelijk fantastisch om resultaten mee te boeken. Dit gezegd hebbende is het echter zo dat je telkens opnieuw dezelfde kosten moet maken om resultaten te kunnen behalen. Sterker nog, naarmate de concurrentie toeneemt en de prijzen voor de advertenties stijgen ga je zelfs meer betalen. Door te investeren in SEO kan je daar verandering in brengen. Het is omwille van die reden dat er bij het beantwoorden van de vraag ‘wat is SEO’ vaak wordt gesteld dat dit eigenlijk zo goed als gelijk staat aan een investering in de toekomst van jouw onderneming.

De resultaten die je met SEA kan behalen mogen dan nog zo interessant zijn, uiteindelijk zal je er altijd voor willen zorgen dat je op lange(re) termijn de kosten die hieraan verbonden zijn kan uitschakelen… of in ieder geval sterk kan beperken. Hier kan SEO voor zorgen. Ondanks het feit dat ook SEO blijvende investeringen vereist zal je kunnen vaststellen dat je hier op lange termijn gegarandeerd veel betere resultaten mee kan behalen. Hopelijk heeft de informatie op deze pagina in ieder geval jouw vraag ‘wat is SEO’ volledig weten te beantwoorden.

Dit vind je vast ook leuk

Lightspeed eCom
Leadinfo
GTmetrix

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.

Ook wij gebruiken cookies!

Wij gebruiken cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren, het verkeer te analyseren en om persoonlijke advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Klik op "OK" om verder te gaan.

Privacybeleid | Sluiten

Cookieverklaring

Bewerk jouw voorkeuren hieronder.

Bekijk omschrijving
Vergeet mijn instellingen Verwijderd!