Wat is on page SEO en hoe ga je er mee aan de slag?

On page SEO is de vorm van zoekmachine optimalisatie die wordt uitgevoerd op jouw website zelf. Gebeurt dat dan niet altijd? Zeker niet. Het is immers in de praktijk zo dat er ook zoiets bestaat als off page SEO. In dit geval is er dan sprake van zoekmachine optimalisatie die op externe domeinen plaatsvindt. Het gaat hierbij dan onder meer om het realiseren van linkbuilding. Op deze pagina gaan we het echter hebben over on page SEO, met andere woorden de vorm van SEO die zich volledig op jouw eigen website afspeelt. Alles wat je hierover dient te weten kan je ontdekken met behulp van de onderstaande informatie.

Creëer een duidelijke, geoptimaliseerde titel voor je pagina’s

Allereerst is het zo dat je bij het toevoegen van een bericht of een pagina aan je website altijd een duidelijke, geoptimaliseerde titel moet maken. Er zijn verschillende eisen waar een titel tegenwoordig eigenlijk altijd aan moet voldoen, althans wanneer je, je on page SEO volledig op orde wil hebben. Het gaat hierbij concreet om de volgende:

  1. Zorg ervoor dat de titel aantrekt om de content op de pagina te lezen;
  2. Integreer altijd het belangrijkste zoekwoord van de pagina in de titel;

Naast bovenstaande is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat elke pagina of elk bericht op je website een unieke titel heeft. Is dat voor de nieuwe content die je wil toevoegen aan je website niet mogelijk? Overweeg dan of het mogelijks niet interessanter kan zijn om de nieuwe content toe te voegen aan de bestaande pagina over hetzelfde onderwerp. Vaak is dit op kwalitatief vlak namelijk veruit de verstandigste keuze.

Zorg voor zoekmachine-vriendelijke URL’s

De URL van een website lijkt in eerste instantie iets waar je weinig aan kan doen. Dat is echter helemaal niet juist. Het is dan ook in de praktijk erg belangrijk om een juiste en voor de zoekmachines ook logische structuur te hanteren voor de URL’s. Uiteraard hangt dit voor een groot deel samen met de titels die je kiest. Wil je echt jouw on page SEO ten volle op orde hebben? Dan zal je in ieder geval kunnen vaststellen dat ook een juiste URL-structuur van groot belang is. Sta ook hier dus absoluut zeker bij stil.

Maak gebruik van de juiste h-tags

Het belang van de zogenaamde h-tags is door de jaren heen aanzienlijk toegenomen. In principe zijn er twee concrete eigenschappen aan verbonden, namelijk:

  1. H-tags maken een tekst eenvoudiger te screenen;
  2. H-tags komen de SEO van de tekst ten goede (vergeet de zoekwoorden niet);

Hou er naast bovenstaande rekening mee dat je h-tags kan plaatsen van 1 tot en met 6. Denk op dit vlak logisch na over welke h-tags je waar gebruikt. Voor een standaard tussenkopje gebruik je bijvoorbeeld eenvoudig de h2-tags. Zijn er verschillende zaken die je onder dat kopje, bijvoorbeeld als opsomming met extra informatie wil benoemen? Dan zal je daarvoor gebruik willen maken van de h3-tags, etc. Indien je de on page SEO op je website echt ten volle wil optimaliseren is ook dit in ieder geval een belangrijk punt om aandacht aan te besteden.

Zorg voor SEO-content, maar hou je content kwalitatief

Vroeger was het eigenlijk meer dan voldoende om gewoon te zorgen voor een bepaalde hoeveelheid aan content op je website. Die content moest eigenlijk zelfs niet eens echt kwalitatief zijn. Daar is ondertussen wel verandering in gekomen. Bij het (laten) opstellen van content voor op je website zijn er eigenlijk twee belangrijke zaken om rekening mee te houden. Het gaat hierbij concreet om de volgende factoren:

  1. Zorg ervoor dat je content altijd inhoudelijk kwalitatief is en echt meerwaarde creëert;
  2. Optimaliseer je content voor een optimale indexatie in de zoekmachines;

De content die je plaatst op je website is misschien wel de belangrijkste factor op vlak van on page SEO. Het is dan ook niet zomaar dat er wordt gesteld dat content king is. Bovendien geldt ook op dit vlak de regel “less is more”. Daar waar je website vroeger voornamelijk was gebaat bij zoveel mogelijk content is het tegenwoordig echt wel belangrijk dat je content vooral over een zo optimaal mogelijke kwaliteit beschikt. Idealerwijs is het zo dat je content erin slaagt om een antwoord te geven op een vaak gestelde, belangrijke vraag.

Maak een duidelijke meta-omschrijving

Vroeger werd er voor wat de meta-omschrijving betrof voornamelijk gebruik gemaakt van een stukje tekst dat uit de content werd gehaald. Dat is nog steeds een mogelijkheid, maar helemaal niet interessant. Je wil er namelijk wel zeker van zijn dat de meta-omschrijving bijvoorbeeld het belangrijkste zoekwoord van de pagina in kwestie bevat. Alleen op die manier kan je er namelijk voor zorgen dat je pagina met zekerheid wordt weergegeven op het ogenblik dat er wordt gezocht op de meest relevante zoekwoorden. Let bovendien bij het opstellen van de meta-omschrijving ook altijd op de maximale lengte waarover ze dient te beschikken. Ook een eventuele (korte) call to action er in verwerken kan interessant zijn.

Interne linkbuilding op jouw website

Linkbuilding is het meest cruciale onderdeel van off page SEO. Dit is bij de meeste mensen wel bekend. Het moet echter gezegd dat het plaatsen van links ook deel kan uitmaken van je on page SEO strategie. Dit geldt overigens niet alleen voor de interne links die je plaatst tussen de verschillende pagina’s op jouw eigen website. Het kan namelijk ook zeer interessant zijn om binnen bepaalde berichten of pagina’s links te plaatsen naar externe websites. Je moet er uiteraard wel rekening mee houden dat hiervoor dezelfde richtlijnen gelden als voor externe linkbuilding het geval is. Dit betekent concreet dat je rekening dient te houden met:

  1. De relevantie van de website waar je naar linkt;
  2. Het gebruik van de juiste anchor tekst(en);
  3. De autoriteit waar de website over beschikt;

Door (interne) linkbuilding ook deel uit te laten maken van je on page SEO-strategie zal je kunnen vaststellen dat je meerdere voordelen kan creëren. Uiteraard zal de ontvangen partij de link van je waarderen, maar daarnaast helpt dit Google om nog beter te begrijpen waar jouw website over gaat. Het mag dan ook duidelijk zijn, linkbuilding vormt niet alleen een erg belangrijk onderdeel van on page, maar zeker ook van off page SEO.

Hou rekening met de laadsnelheid van je website

Een belangrijke ranking factor die door de jaren heen eigenlijk alleen maar in belang is toegenomen heeft betrekking tot de laadsnelheid waar een website over beschikt. Dit geldt overigens niet alleen voor websites, maar ook voor webwinkels. Veel mensen denken dat enkel en alleen de webhosting hiervoor verantwoordelijk is, maar dat is zeker niet juist. Ook de manier waarop de website is ontwikkeld kan hier een zeer belangrijke bijdrage aan leveren. Wil jij altijd kunnen genieten van een optimale laadsnelheid voor jouw website? Dan kan je op dit vlak rekening houden met de hieronder terug te vinden tips:

  1. Maak gebruik van een content delivery network of CDN;
  2. Installeer een cache plugin om de snelheid van je website te bevorderen;
  3. Hou rekening met de grootte van je afbeeldingen;

Ook de laadsnelheid van je website is tegenwoordig een ongelofelijk belangrijk onderdeel van je on page SEO. Zorg er dus voor dat je er altijd op kan rekenen dat je website zo snel mogelijk laadt. Enkel en alleen op die manier voorkom je ook dat potentieel geïnteresseerde klanten snel je website verlaten omdat ze vinden dat het laden teveel tijd in beslag neemt.

Conclusie; met een goede on page SEO blijf je de concurrentie voor!

Het volledig op orde hebben van je on page SEO is tegenwoordig belangrijker dan ooit. De concurrentie op het internet is door de jaren heen explosief toegenomen en daar moet jij een antwoord op zien te vinden. Je wil er namelijk uiteraard wel voor zorgen dat je de concurrentie voor kan blijven. Ambieer jij dus met andere woorden de beste posities in de zoekresultaten? Dan zal je meteen kunnen concluderen dat de tips met betrekking tot on page SEO hier op deze pagina jou daar absoluut zeker bij zullen weten te helpen.

Dit vind je vast ook leuk

Lightspeed eCom
Leadinfo
GTmetrix

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.

Ook wij gebruiken cookies!

Wij gebruiken cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren, het verkeer te analyseren en om persoonlijke advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Klik op "OK" om verder te gaan.

Privacybeleid | Sluiten

Cookieverklaring

Bewerk jouw voorkeuren hieronder.

Bekijk omschrijving
Vergeet mijn instellingen Verwijderd!