Wat is marketing en hoe kan je het online voeren?

Wat is marketing? Het is een vraag die we door de jaren heen ongelofelijk veel hebben zien opduiken. Het antwoord op deze vraag is er ook niet bepaald eenvoudiger op geworden. Wanneer we enkele jaren terug zouden gaan in de tijd zouden we tot de vaststelling komen dat er toen slechts een handvol mogelijkheden bestonden om aan marketing te doen. Dat is tegenwoordig wel even anders. Niet in het minst door de komst van het internet beschikken bedrijven over veel meer mogelijkheden om zich voor te stellen en aan te prijzen aan hun doelgroep. Voor het voeren van marketing via het internet geldt bovendien ook dat er enkele structurele voordelen aan verbonden zijn ten opzichte van de traditionele marketing. Zou je graag een duidelijk antwoord willen op de vraag wat is marketing en hoe kan je deze nu precies via het internet gaan voeren? Dan is het zonder meer een aanrader om je even te verdiepen in de inhoud van dit blogartikel.

Massamarketing of toch een persoonlijke benadering?

Het voeren van marketing op het internet kan op heel wat verschillende manieren gebeuren. Ongeacht de mogelijkheid die jij gaat benutten is het evenwel zo dat ze altijd onder de noemer van de twee verschillende soorten online marketing zal vallen. We maken op dit vlak dan ook uitsluitend een onderscheid tussen:

  1. Persoonlijke online marketing;
  2. Massamarketing;

We kunnen vaststellen dat tegenwoordig bedrijven niet meer zozeer inzetten op het bereiken van een zo uitgebreid mogelijke doelgroep. In plaats daarvan ligt de focus duidelijk op het hanteren van een meer specifieke aanpak. Dit betekent dat ze over de mogelijkheid beschikken om veel doelgerichter producten of diensten aan te prijzen bij de juiste doelgroep. Van een persoonlijke aanpak is ondertussen gebleken dat ze steeds belangrijker is geworden voor het kunnen voeren van een succesvolle (online) marketingstrategie. Het moet uiteindelijk leiden tot niet alleen directe, maar bovendien ook structurele relaties met zowel bedrijven als consumenten.

De vraag “wat is marketing” kunnen we tegenwoordig dus eigenlijk niet meer beantwoorden zonder dieper in te gaan op de mogelijkheden om een persoonlijke aanpak te kunnen hanteren. Hiervoor wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van zogenaamde marktsegmentatie. Dit zorgt er voor dat de markt wordt verdeeld in verschillende klantengroepen.

Door gebruik te maken van databasemarketing is het mogelijk om deze klantengroepen vervolgens nog verder op te delen. Dit gebeurt in (nog) kleinere groepen die beschikken over overeenkomstige kenmerken. Deze overeenkomstige kenmerken kunnen verschillende zaken zijn zoals bijvoorbeeld gedrag en klantprofiel. Op basis van dergelijke gegevens is het mogelijk om niet alleen uiterst doelgericht, maar ook op het meest optimale ogenblik de juiste en meest relevante boodschap de wereld in te sturen. Dit laatste uiteraard uitsluitend aan de juiste personen.

Marketing wordt niet langer als “vervelend” beschouwd

Vroeger was het zo dat reclame en marketing door de consument vaak als vervelend werd beschouwd. Daar waren grofweg twee verschillende redenen voor aan te halen, namelijk:

  1. De marketing werd als te opdringerig ervaren;
  2. Vaak was de reclame helemaal niet relevant voor de ontvangende partij;

Bovenstaande twee problemen zijn eigenlijk tegenwoordig (nagenoeg) volledig opgelost. Er bestaan ongelofelijk veel verschillende tools die er voor kunnen zorgen dat consumenten, maar ook andere bedrijven uitsluitend die advertenties te zien krijgen die voor hen echt relevant zijn. Deze advertenties kunnen bijvoorbeeld worden afgestemd op de zoekopdrachten die zijn uitgevoerd. Het vervelende aspect van marketing is hiermee komen te verdwijnen.

Wat maakt online marketing zoveel interessanter dan offline marketing?

Begrijp ons niet verkeerd, marketing wordt tot op moment van schrijven nog altijd zowel online als offline gevoerd. De verwachting is bovendien dat, dat ook nog wel even zo zal blijven. Wanneer je de voorbije jaren hebt gezocht op “wat is marketing” zal je echter wellicht hebben kunnen vaststellen dat er steeds vaker en vooral veel prominenter wordt gesproken over online marketing. Dat is omdat het merendeel van de bedrijven hier tegenwoordig nadrukkelijk de voorkeur aan geven. Verschillende voordelen liggen daarvan aan de basis. Het gaat hierbij meer concreet om de volgende:

1.) Online marketing staat niet stil

Wanneer we het marketinglandschap op en naast het internet gaan bekijken kunnen we zeggen dat er belangrijke verschillen in merkbaar zijn. Voor de offline markt geldt dat de marketing die er op wordt gevoerd aanzienlijk afneemt. Dat is ook logisch, want de omgekeerde beweging zien we zich op het internet afspelen. De budgetten die worden besteed aan online marketing worden dan ook elk jaar opnieuw groter. Dat is echter niet alles. Bovendien is het namelijk ook zo dat er steeds meer nieuwe, nog betere vormen van online marketing verschijnen. Niet alleen wordt de interesse in marketing op het internet dus met andere woorden steeds groter, er zijn ook steeds meer opties beschikbaar om jouw producten of diensten nog efficiënter voor te kunnen stellen. Zo sla je door online marketing in je marketingstrategie op te nemen meteen twee vliegen in één klap.

2.) Online resultaten zijn (veel) eenvoudiger te meten

Eén van de belangrijkste struikelblokken waar offline marketing sinds jaar en dag mee wordt geconfronteerd is het gebrek aan concrete metingen. Dat is een zeer groot probleem waar eigenlijk tot op moment van schrijven nog geen oplossing voor werd gevonden. De kans dat die oplossing er ooit zal zijn lijkt bovendien ook vrij klein. Voor online marketing geldt dat dit helemaal anders ligt. Er zijn immers een groot aantal (gratis) tools op de markt terug te vinden zoals bijvoorbeeld Google Analytics die je kunnen helpen om jouw conversies uiterst nauwkeurig te meten.

3.) Focus je op de belangrijkste doelgroep met targeting

Wanneer je gaat zoeken naar “wat is marketing” is de kans zeer groot dat je bij het luik over online marketing in aanraking zal komen met het begrip ‘targeting’. Bij offline marketing ligt de nadruk steevast op het voeren van massamarketing. Met andere woorden, zoveel mogelijk mensen moeten in aanraking zijn gekomen met jouw advertentie. Wat echter wanneer deze mensen helemaal niet tot jouw doelgroep behoren? Dit maakt in één klap duidelijk dat offline market in bijzonder veel gevallen helemaal niet efficiënt kan worden gevoerd. Bij online marketing ligt dat anders.

De vraag “wat is marketing” wordt in eerste instantie tegenwoordig vaak beantwoord door aan te geven hoe je nu precies het beste jouw doelgroep kan bereiken. Wel, dat kan het best gebeuren door middel van een efficiënte en uitgekiende targeting. Je gaat met andere woorden zeer specifiek gaan bepalen wie jouw doelgroep is. Dit op basis van verschillende parameters zoals bijvoorbeeld de leeftijd, het geslacht, de woonplaats, de interesses, etc. Door het toepassen van een efficiënte targeting kan je in ieder geval altijd precies die doelgroep bereiken die voor jou het relevantst is.

4.) Het voeren van online marketing is (veel) voordeliger

Wat is marketing is een vraag die doorgaans meteen wordt gevolgd door een extra vraag met betrekking tot de kosten die er aan verbonden zijn. Dit is het gevolg van het feit dat adverteren jarenlang een ongelofelijk dure aangelegenheid was. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat vooral de grote en gevestigde bedrijven een prominente rol vertegenwoordigen in het marketinglandschap. Tegenwoordig is dat, vooral door toedoen van online marketing toch wel even anders. Het voeren van online marketing is namelijk aanzienlijk voordeliger en daardoor ook toegankelijk voor kleine(re) bedrijven. Omdat een online advertentiecampagne ook veel efficiënter kan worden gevoerd is het bovendien ook nog eens waarschijnlijker dat je er een aardig financieel voordeel mee kan realiseren.

Crossmedia marketing, het beste van twee werelden

De vraag “wat is marketing” hoeft tegenwoordig tot slot niet noodzakelijkerwijs gaan over online marketing “of” over offline marketing. Er bestaat namelijk ook nog zoiets als crossmedia marketing. In het bijzonder voor de grotere ondernemingen op de markt geldt dat zij graag willen profiteren van het beste van twee werelden. Dit betekent dat ze concreet twee marketingcampagnes opzetten:

  1. Deze die wordt gevoerd via het internet;
  2. De marketingcampagne die offline wordt gelanceerd;

Het inzetten van crossmedia marketing zorgt er voor dat de zichtbaarheid en daarmee ook de herkenbaarheidsfactor van het merk naar een nieuw hoogtepunt wordt gestuwd. Wil jij ook gebruik gaan maken van crossmedia marketing voor jouw bedrijf? Hou er dan wel rekening mee dat je er goed aan doet om voorafgaand aan het opzetten van je campagnes eerst even grondig na te denken over het budget dat je voor handen hebt. Bij het voeren van crossmedia marketing kunnen de kosten immers behoorlijk snel oplopen. Hoe dan ook, we hopen dat we op deze pagina jouw vraag over “wat is marketing” zo goed mogelijk hebben weten te beantwoorden!

Dit vind je vast ook leuk

Wat is marketing en hoe kan je het online voeren?
Hoe gericht een online marktonderzoek uitvoeren?
Wat is branding marketing?

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.

Ook wij gebruiken cookies!

Wij gebruiken cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren, het verkeer te analyseren en om persoonlijke advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Klik op "OK" om verder te gaan.

Privacybeleid | Sluiten

Cookieverklaring

Bewerk jouw voorkeuren hieronder.

Bekijk omschrijving
Vergeet mijn instellingen Verwijderd!