Page content

article content

Wat is Google Shopping?

Google staat er sinds jaar en dag om bekend over één van de meest efficiënte en waardevolle advertentieprogramma’s op het internet te beschikken. Haar Google AdWords programma heeft door de jaren heen dan ook een aanzienlijke meerwaarde voor menig aantal bedrijven weten te realiseren. In principe kunnen we Google Shopping bestempelen als een aanvulling op het klassieke Google AdWords programma. Deze campagnes richten zich evenwel in het bijzonder op webshops omdat ze het mogelijk maken om bepaalde producten rechtstreeks in de zoekresultaten in te laden. Hoe dat precies gebeurt en hoe jij als webshop jouw voordeel kan doen met Google Shopping kom je op deze pagina te weten.

Het ontstaan van Google Shopping

Google Shopping is ontstaan vanuit de overtuiging dat de klassieke Google AdWords advertenties vooral waren gericht op gewone websites en niet zozeer op webwinkels. Uiteraard bood (en biedt) Google AdWords ook heel wat interessante mogelijkheden aan voor mensen die eigenaar zijn of waren van een webshop, maar de advertenties bleken veelal niet voldoende efficiënt. Daarnaast kwam het niet zelden voor dat de advertenties van webshops werden omsloten door deze van bedrijfssites met als gevolg dat het geheel niet bepaald als overzichtelijk kon worden bestempeld. Daar is sinds de komst van Google Shopping verandering in gekomen. Door het benutten van de mogelijkheden van dit advertentieprogramma is het mogelijk om jouw webshop er pas echt uit te laten springen.

De unieke opbouw van Google Shopping advertenties

De manier waarop Google Shopping advertenties zijn opgebouwd verschilt sterk in vergelijking met de gewone Google AdWords advertenties. Daar waar je bij Google AdWords genoegen moet nemen met text-based advertenties die eventueel worden voorzien van bepaalde extensies gaat Google Shopping een behoorlijke stap verder. Door het realiseren van een zogenaamde product feed wordt het mogelijk gemaakt om alle producten met hun (unieke) kenmerken uit jouw webwinkel door te geven aan Google. Het Google Shopping systeem (eigenlijk vooral het Merchant Center, maar daarover later op deze pagina meer) verwerkt deze data waardoor ze meteen kan worden geïntegreerd in de zoekresultaten. Dat is bijzonder interessant, want het biedt een efficiënte oplossing voor elke gebruiker die op zoek is naar een bepaald product om te kopen. We geven je hiervan graag een concreet voorbeeld.

Voorbeeld:

Wanneer iemand op zoek is naar een koelkast om te kopen zal hij als zoekopdracht in Google het kernwoord ‘koelkast’ ingeven. In een andere situatie is het mogelijk dat hij of zij reeds over een bepaald type beschikt waar de voorkeur naar uitgaat. Ook dit type kan als zoekopdracht worden ingevoerd. Op het ogenblik dat dit gebeurt gaat het achterliggende systeem zoeken naar webshops die dit product aanbieden en gebruikmaken van Google Shopping advertenties. Dit gebeurt uiteraard geheel achter de schermen en razendsnel waardoor de gebruiker hier niets van merkt. Vervolgens worden de voor die zoekopdracht meest passende resultaten van aangesloten webwinkels weergegeven.

Bovenstaande manier van werken brengt verschillende, belangrijke voordelen met zich mee. Google Shopping weet zich namelijk te onderscheiden ten opzichte van Google AdWords door de volgende zaken:

  1. Advertenties zijn niet text-based, maar geven het product / de producten waar de gebruiker naar op zoek is meteen weer in de zoekresultaten.
  2. Wanneer de gebruiker klikt op één van de producten wordt hij meteen doorgestuurd naar de daaraan verbonden productpagina waar deze kan worden aangekocht.
  3. Google Shopping maakt het mogelijk om verschillende gegevens rechtstreeks in de zoekresultaten weer te geven. Het gaat hierbij niet alleen om de naam van het product evenals een afbeelding, maar ook om de prijs waarvoor ze kan worden aangekocht.
  4. Het is perfect mogelijk dat er meer dan één gerelateerd product van dezelfde webwinkel binnen hetzelfde Google Shopping resultaat wordt getoond. Zo verhoogt de kans op het realiseren van een verkoop aanzienlijk.

Het financiële aspect van Google Shopping

Op financieel vlak werkt Google Shopping op dezelfde manier als Google AdWords. Dit betekent dat er gebruik wordt gemaakt van een CPC-systeem die als veiling wordt toegepast. Aan de hand van de relevantie en het opgegeven minimumbedrag & budget zal steeds door Google worden bepaald wanneer er welke advertenties uit Google Shopping worden getoond. Het feit dat er ook bij Google Shopping wordt gewerkt op basis van een CPC-systeem zorgt er uiteraard voor dat ze net als Google AdWords zeer toegankelijk is voor zowel de gevestigde waarden binnen de markt als de nieuwkomers.

Koppeling met Google AdWords

In de basis is het Google Shopping systeem net wat complexer en uitgebreider in vergelijking met Google AdWords. Dit komt omdat het systeem in zijn totaliteit uit twee verschillende onderdelen bestaat. We onderscheiden op dit vlak Google AdWords waar de standaard instellingen voor de campagne en de resultaten in worden weergegeven van het zogenaamde Merchant Center. De eerder aangemaakte feed moet in deze laatste worden ingeladen waarna er een controle zal worden uitgevoerd. Pas wanneer alles is goed bevonden kunnen de aangemaakte advertenties worden weergegeven.

Het opzetten van de product feed voor Google Shopping

Een cruciaal onderdeel binnen het Google Shopping programma is de product feed die moet worden aangemaakt. Deze moet alle data bevatten van de producten die je in Google Shopping wenst op te laten nemen. Het is mogelijk om deze data in twee verschillende type bestanden op te nemen, namelijk:

  • In een .txt bestand
  • In een .xml bestand

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een CMS zoals bijvoorbeeld WordPress is de kans groot dat er een plugin bestaat die het mogelijk maakt om automatisch een .xml bestand te genereren op basis van de in de content pagina ingegeven informatie. Dit maakt het voor jou als eigenaar van de webshop in kwestie uiteraard allemaal net wat eenvoudiger. Informatie welke altijd in de product feed voor Google Shopping moet worden opgenomen is:

  • ID
  • Titel
  • Beschrijving
  • Link webpagina
  • Beschikbaarheid
  • Prijs
  • Link naar afbeelding
  • MPN
  • Merk

Je dient er rekening mee te houden dat de vereiste informatie sterk afhankelijk kan zijn van het type product welke je aanbiedt in je webshop. Is er bijvoorbeeld sprake van kledingstukken? In dat geval zal er aanvullende informatie zijn vereist zoals bijvoorbeeld het geslacht, de maat van het kledingstuk in kwestie, etc.

Welke eisen zijn er verbonden aan het Google Shopping programma?

Google staat er om bekend bijzonder veel waarde te hechten aan de veiligheid van haar gebruikers. Bovendien is ze met haar diensten uiteraard gebonden aan verschillende wetten en verplichtingen die eveneens reflecteren op de partijen die gebruik willen maken van Google Shopping. Als adverteerder dien je er dan ook steeds rekening mee te houden dat je aan verschillende voorwaarden moet voldoen vooraleer je een Google Shopping campagne kan lanceren. De belangrijkste voorwaarden op dit vlak zijn:

  1. De webshop dient toegankelijk te zijn. Een webshop die nog in aanbouw is wordt voor het Google Shopping programma niet geaccepteerd.
  2. Er dienen duidelijke voorwaarden gepubliceerd te zijn. Het betreft hier niet alleen algemene verkoopsvoorwaarden, maar ook een disclaimer en een privacy policy moeten op de webshop aanwezig zijn. Bijzondere aandacht wordt besteed aan de verzending & retour informatie. Controleer deze dus extra goed.
  3. De betaalomgeving moet beveiligd zijn.
  4. De product feed moet zijn opgemaakt volgens de door Google gepubliceerde richtlijnen.

Bovenstaande is uiteraard slechts het puntje van de ijsberg. Om er absoluut zeker van te zijn dat je perfect aan alle vooropgestelde verwachtingen weet te voldoen is het van belang om goed de actuele lijst met Google Shopping richtlijnen te controleren.

Een toegankelijk en financieel interessant advertentieprogramma

Google Shopping zorgt er voor dat de gebruikservaring binnen het Google zoeknetwerk voor mensen die op zoek zijn naar bepaalde producten aanzienlijk is verbeterd. De in het oog springende Google Shopping advertenties vormen bovendien een belangrijke extra troef voor webshops die hun doelgroep op een zo efficiënt mogelijke manier willen kunnen benaderen. Dit gecombineerd met het op financieel vlak toegankelijke karakter van dit advertentieprogramma zorgt er voor dat Google Shopping voor elke eigenaar of beheerder van een webwinkel absoluut de moeite waard is om te ontdekken.

Comment Section

0 reacties op “Wat is Google Shopping?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.