Wat is Google Shopping en waarom zou ook jij het moeten gebruiken?

Wat is Google Shopping? Het is een vraag die tegenwoordig elke (beginnende) webwinkel zich wel stelt. Een belangrijk probleem dat zich vroeger stelde had te maken met het feit dat nieuwe webshops het bijzonder lastig hadden om zich een bepaalde plaats te kunnen verwerven in het bestaande landschap van online opererende winkels. Als nieuwkomer heb je namelijk nog alles te bewijzen. Het inzetten van zoekmachine optimalisatie kon mooie resultaten opleveren, maar richtte zich toch hoofdzakelijk op de lange(re) termijn. Op korte termijn je producten onder de aandacht brengen van jouw potentiële doelgroep was dan ook behoorlijk lastig. Daar is ondertussen evenwel verandering in gekomen. Google Shopping zorgt er namelijk voor dat ook jouw nieuwe webshop meteen kan knagen aan het marktaandeel van langdurig bestaande shops. Hoe? Dat vertellen we je bijzonder graag op deze pagina.

Wat is Google Shopping precies?

Google staat er om bekend één van de belangrijkste partijen te zijn op het internet op vlak van online marketing. Mogelijks is Google zelfs gewoon dé belangrijkste partij. Google Shopping is eigenlijk slechts één van de verschillende mogelijkheden die worden aangeboden door de zoekgigant om jouw online business onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Zoals de naam reeds laat vermoeden richt deze optie zich in het bijzonder op webwinkels.

Traditioneel gezien is het zo dat de advertenties in Google Ads gewoon klassieke tekst- of beeldadvertenties zijn. Dit is niet het geval bij Google Shopping. Indien je er voor kiest om deze marketingoptie te benutten zal je dan ook kunnen vaststellen dat de advertenties zich richten op het voorstellen van producten die gerelateerd zijn aan de zoekopdracht van de potentiële klant. Op deze manier kan je jouw producten perfect zien verschijnen tussen (of boven) de zoekresultaten in de zoekmachine. Omdat de producten die worden voorgesteld precies degene zijn waar men naar op zoek is spreekt het voor zich dat de kans op een verkoop zeer groot is. Let wel op, binnen het Google Shopping programma is er uiteraard ook sprake van een zekere mate aan concurrentie.

Wat is het Google Merchant Center?

De vraag ‘Wat is Google Shopping’ is eigenlijk niet de enige die we op deze pagina moeten beantwoorden. Wanneer we het hebben over dit advertentieprogramma van Google kunnen we dan ook niet anders dan eveneens aandacht te besteden aan het zogenaamde ‘Merchant Center’. Deze is eigenlijk rechtstreeks verbonden aan Google Shopping. In principe is dit het platform waarop je alle producten kan beheren die je vervolgens in jouw Google Shopping campagne terug kan laten komen. Het opladen van de producten gebeurt met behulp van een zogenaamde product feed die volledig vormgegeven moet worden in het Merchant Center.

Belangrijk om rekening mee te houden is dat je product feed altijd op een correcte manier moet worden opgebouwd. Gebeurt dat niet? Dan is het mogelijk dat je advertenties fouten zullen gaan vertonen met alle gevolgen van dien. Hou er bovendien ook rekening mee dat elke product feed uiteraard uitvoerig wordt gecontroleerd door Google. Controleer dus zeker altijd goed welke gegevens er allemaal in de feed dienen te worden opgenomen. Het is mogelijk dat de feed in haar totaliteit door Google wordt afgekeurd, maar het is ook mogelijk dat uitsluitend bepaalde producten worden afgekeurd. Controleer dus regelmatig de status van je producten.

Hoe worden de kosten berekend bij Google Shopping?

Wat is Google Shopping is een vraag die we inmiddels al behoorlijk uitgebreid hebben beantwoord. Een zeer belangrijke extra vraag die mensen zich stellen heeft natuurlijk betrekking tot de kosten die verbonden zijn aan dit advertentieprogramma. De kosten die aangerekend worden voor jouw Google Shopping advertenties zijn in de praktijk sterk afhankelijk van een aantal factoren. Zoals eerder reeds vermeld is het zo dat Google Shopping loopt via het platform van Google Ads. Dit betekent dat de advertenties worden weergegeven tussen de zoekresultaten. Net zoals het geval is bij de Google Search campagnes geldt dan ook voor dit programma dat je betaalt per klik.

In eerste instantie kan er door jouzelf worden bepaald hoeveel je graag per dag wenst uit te geven aan de campagne. Op maandbasis zal Google het aangegeven bedrag nooit overschrijden. Je dient na het bepalen van je budget ook nog je biedingen in te stellen. Afhankelijk van de zogenaamde cost per click die je hebt ingesteld zullen jouw producten dan al dan niet worden weergegeven. Geloof jij ongelofelijk sterk in het potentieel van het Google Shopping programma? Wil je dan ook graag hebben dat jouw advertenties de klok rond worden weergegeven? Ook in dat geval zal je kunnen vaststellen dat de totale kostprijs die je zal moeten betalen afhankelijk is van verschillende invloeden. Denk hierbij aan:

  • Het aantal producten die in jouw feed zijn terug te vinden;
  • De prijs die de concurrentie bereid is om te betalen;

Door bovenstaande hebben we niet meer uitsluitend de vraag ‘wat is Google Shopping’ beantwoord, daarnaast is het ondertussen ongetwijfeld ook min of meer duidelijk met welke kosten je voor jouw Google Shopping advertenties rekening dient te houden.

Alle voordelen van Google Shopping op een rijtje

Lange tijd was het voor nieuwe webwinkels ongelofelijk moeilijk om zich te positioneren binnen een bestaande markt boordevol met (reeds langdurig bestaande) concurrentie. Daar heeft Google Shopping inmiddels verandering in gebracht. Eén van de eerste zoekopdrachten die door nieuwe webwinkel eigenaars wordt uitgevoerd is dan ook; ‘wat is Google Shopping’? Men wil dan ook graag meteen ontdekken welke concrete voordelen er allemaal aan verbonden zijn. Wel, wij hebben deze voordelen hieronder voor je op een rijtje gezet.

  1. Je kan jouw producten meteen onder de aandacht van jouw doelgroep brengen;
  2. Het is mogelijk om jouw omzet vanaf de start een stevige boost te geven;
  3. Je geniet van een beperkte kostprijs voor het voeren van jouw online marketing;
  4. Elke webwinkel kan zich gratis en bovendien ook zeer eenvoudig aanmelden;
  5. Google Shopping maakt deel uit van het populaire Google Ads platform;
  6. Er is altijd sprake van een hoge koopintentie bij de doelgroep;

Bovenstaande lijst met voordelen maakt meteen duidelijk dat Google met haar Google Shopping programma een aantal zeer belangrijke nadelen van marketing in het algemeen heeft weten te tackelen. Niet alleen ben je er namelijk zeker van dat de juiste doelgroep wordt aangesproken met je Google Shopping advertenties, daarnaast ben je tegelijkertijd ook verzekerd van een financieel toegankelijke manier van marketing voeren.

Is Google Shopping ook wat voor jouw webwinkel of niet?

We hopen dat iedereen ondertussen een duidelijk antwoord heeft gekregen op de vraag ‘wat is Google Shopping’. Rest natuurlijk nog de vraag of het potentieel ook interessant kan zijn voor jouw webwinkel of niet. Alle voordelen waar je bij Google Shopping op kan rekenen zullen ondertussen wel duidelijk zijn. Dit gezegd hebbende is het zo dat deze vorm van marketing toch niet voor iedereen over de hele lijn aan de vooropgestelde eisen tegemoet zal weten te komen. Waarom niet? Zeer eenvoudig, omwille van de aard van dit advertentieprogramma.

Wanneer je het antwoord hebt gelezen op de vraag ‘wat is Google Shopping’ is het meteen duidelijk dat dit een zeer efficiënte mogelijkheid is om meteen je producten onder de aandacht van jouw doelgroep te brengen. Het is echter zo dat hiervoor ook steeds een bepaalde kostprijs dient te worden betaald. Er is dus niet echt sprake van het vinden van jouw producten op een organische manier. Het gebruik van Google Shopping sluit dan ook het belang van SEO zeker niet uit. Voor de lange(re) termijn is en blijft zoekmachine optimalisatie dus belangrijk.

In de meest ideale situatie is het zo dat je Google Shopping gebruikt naast de gebruikelijke optimalisaties op vlak van SEO. Enkel en alleen op deze manier zorg je voor een efficiënte tegemoetkoming aan de eisen voor jouw webwinkel op zowel korte als lange termijn. Wellicht is nu echt elke vraag waarover je beschikte in verband met ‘wat is Google Shopping’ nu echt helemaal beantwoord.

Dit vind je vast ook leuk

Lightspeed eCom
Leadinfo
GTmetrix

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.

Ook wij gebruiken cookies!

Wij gebruiken cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren, het verkeer te analyseren en om persoonlijke advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Klik op "OK" om verder te gaan.

Privacybeleid | Sluiten

Cookieverklaring

Bewerk jouw voorkeuren hieronder.

Bekijk omschrijving
Vergeet mijn instellingen Verwijderd!