Page content

article content

Wat is Google Analytics?

Meten is weten, het is een bijzonder vaak gehoord spreekwoord welke van toepassing is op iedereen die er voor kiest om te ondernemen via het internet. Om er voor te zorgen dat er zo optimaal mogelijk kan worden ingespeeld op de wensen en noden van je (potentiële) doelgroep is het steeds een vereiste om een inzicht te hebben in allerhande data. Wie bezoekt je website, op welke manier komen ze bij je online business terecht en ga zo maar door. Google biedt met haar Analytics programma een antwoord op al deze vragen. De date die door middel van Google Analytics ter beschikking wordt gesteld kan worden gebruikt om stelselmatig jouw website of webshop te verbeteren. Wil je een duidelijker beeld hebben van de mogelijkheden van Google Analytics en hoe dit programma precies in haar werk gaat? In dat geval kan de informatie op deze pagina je daar absoluut bij helpen.

Google Analytics, zeer gedetailleerde metingen

Er gaat een schat aan informatie schuil in het internet die wij als gebruikers absoluut ten goede zouden kunnen gebruiken. Deze informatie kan niet alleen interessant zijn voor consumenten, maar ook voor professionals die hun diensten online aanbieden of producten verkopen. Het analyseren van deze data kan er namelijk voor zorgen dat jouw online business stelselmatig kan worden geoptimaliseerd. Gebruikmaken van Google Analytics is wat dit betreft eigenlijk onmisbaar. Ze biedt namelijk duidelijke antwoorden op een aantal zeer concrete vragen zoals:

  • Wat is de doelgroep die jouw website bezoekt?
  • Waar komen de bezoekers die jouw website of webshop bezoeken vandaan?
  • Op welke manier gebruiken zij de website precies?
  • Op welk punt en vooral vanaf welke pagina wordt de website verlaten?

Bovenstaande is nog maar het puntje van de ijsberg, maar geeft wel reeds aan dat het gebruik van Google Analytics tegenwoordig een absolute must is. Het installeren van Google Analytics is uiteraard slechts één ding, je moet jezelf er toe aanzetten om alle data die op deze manier wordt gegenereerd stelselmatig te evalueren en te benutten. Alleen op deze manier blijf je de concurrentie altijd één stap voor.

De koppeling tussen Google Analytics en Google AdWords

Bedrijven die er voor kiezen om online te adverteren door gebruik te maken van Google AdWords beschikken via deze weg reeds over een bepaalde hoeveelheid aan data. Deze data is echter vrij beperkt waardoor de koppeling met Google Analytics een absolute meerwaarde kan betekenen. Alleen door het realiseren van een dergelijke connectie is het bijvoorbeeld een mogelijkheid om een onderscheid te maken tussen het organische verkeer en het verkeer dat binnen komt via betalende advertenties die zijn opgezet. Door deze data optimaal te benutten is het mogelijk om de prestaties in de organische zoekresultaten te verbeteren waarop je op termijn het Google AdWords budget terug zal kunnen dringen. Een koppeling realiseren tussen je Google Analytics en Google AdWords account is omwille van deze reden, zeker op langere termijn, dan ook financieel bijzonder interessant te noemen.

Het instellen van doelen in Google Analytics

Het spreekt voor zich dat elke online business een eigen doel heeft. Een doel hoeft niet alleen te zijn om de verkoop van een bepaald product te realiseren, vergeet niet om bijvoorbeeld ook te denken van mensen die het contactformulier invullen. Google Analytics kan al deze acties of gebeurtenissen meten en ze omzetten in glasheldere data. Het instellen van doelen binnen Google Analytics zorgt er voor dat je concreet kan bijhouden welke resultaten een bepaalde conversie precies weet te realiseren. Het wordt ten stelligste aangeraden om reeds vanaf de lancering van je online business bepaalde doelen in te stellen waardoor er geen belangrijke data verloren kan gaan. Enkele voorbeelden van doelen die in Google Analytics ingesteld kunnen worden zijn:

  1. Een bepaald product welke wordt aangekocht;
  2. Inschrijvingen die gebeuren op de nieuwsbrief;
  3. Gebruikers die zich aanmelden op de website of de webshop;
  4. Offertes die worden aangevraagd;
  5. De precieze pagina’s die worden bezocht;

De kracht van de doelen die ingesteld kunnen worden in Google Analytics schuilt niet enkel en alleen in de data die kan worden geregistreerd, maar ook in de vergelijkingen die kunnen gebeuren. Zelfs een vergelijking over een bepaalde tijd is door het vergelijken van historische gegevens perfect mogelijk. Zo is het op meest optimale wijze mogelijk om de evolutie die je online business heeft doorgemaakt te monitoren.

Hoe Google Analytics installeren?

De installatie van Google Analytics kan vrij eenvoudig gebeuren. In het systeem van Google Analytics wordt er per website of webshop een unieke code gegenereerd. Deze code moet in de website worden ingevoerd waarna Google Analytics verbinding kan maken met het domein of het systeem waar gebruik van wordt gemaakt. Indien je er voor kiest om gebruik te maken van een content management system zoals WordPress zijn er bovendien meer dan voldoende plugins verkrijgbaar die het eenvoudig mogelijk maken om de meest uiteenlopende statistieken van de website of webshop in kwestie te verzamelen.

Google Analytics, absoluut onmisbaar

In een tijd waarin de concurrentie op het internet moordend is moet gezegd dat elke vorm van data die kan worden verzameld en benut een structurele bijdrage kan leveren aan de waarde en levensvatbaarheid van je website of webshop. Het installeren van Google Analytics heeft niet veel voeten in de aarde terwijl ze er toch voor kan zorgen dat jij je weet te onderscheiden van de concurrentie. Eén ding staat in ieder geval vast, wil jij zo optimaal mogelijke posities in de zoekresultaten kunnen realiseren? Dan is het installeren van Google Analytics een absolute aanrader!

Comment Section

0 reacties op “Wat is Google Analytics?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.