Wat is Google Ads en hoe kan het jouw bedrijf helpen om te groeien?

Wat is Google Ads? Google Ads is een online advertentieprogramma welke in het leven is geroepen door de Amerikaanse zoekgigant Google. Door gebruik te maken van dit programma is het mogelijk om advertenties te creëren op maat van jouw website. Zo kan je er voor zorgen dat jouw advertentie samen met de organische zoekresultaten wordt weergegeven op het ogenblik dat er een bepaalde zoekopdracht wordt uitgevoerd. Zo weet je altijd de juiste doelgroep te bereiken en dat ook nog eens zonder dat er daarvoor hoge kosten dienen te worden betaald. Ben jij ook benieuwd over wat Google Ads nu precies is en bovendien ook naar hoe ze jouw bedrijf kan helpen groeien? Lees dan vooral snel verder!

Google Ads is een vorm van ‘Search Engine Advertising’

Voor elke online ondernemer geldt dat het belangrijk is om het verschil te begrijpen tussen SEO en SEA. Voor deze eerste geldt dat ze staat voor ‘Search Engine Optimization’. Voor SEA geldt op haar beurt dat ze staat voor ‘Search Engine Advertising’. Dit lijkt bijna hetzelfde te zijn, maar toch is er in de praktijk sprake van een wereld van verschil. Wat heeft dit te maken met de vraag ‘wat is Google Ads’? Zeer eenvoudig. Google Ads is een vorm van SEA. Dit betekent dat het hierbij gaat om betalende advertenties die in het volledige zoeknetwerk van Google kunnen worden weergegeven. Het gaat hierbij met andere woorden niet alleen om de zoekmachine, maar ook om de advertenties op relevante websites.

In principe kunnen we stellen dat SEA vooral een vorm van marketing is die wordt ingezet voor de korte termijn. Met andere woorden, er dient een bepaald bedrag te worden betaald voor de advertenties waarna er een bepaald aantal keer op kan worden geklikt. Wil je graag dat deze vorm van marketing over de lange(re) termijn haar nut kan blijven bewijzen? Dan zal je blijvend kosten moeten maken. Dat geldt niet voor SEO. Door te investeren in zoekmachine optimalisatie zal je kunnen vaststellen dat jouw website hoger in de organische zoekresultaten zal verschijnen waardoor er hier geen specifieke kosten voor moeten worden gemaakt. Dit gezegd hebbende vereist ook SEO wel bepaalde periodieke investeringen.

Wat is Google Ads veiling?

De vraag ‘wat is Google Ads veiling’ is er ééntje die ook erg vaak opduikt. De hierboven aangegeven informatie zal je wellicht reeds een degelijk beeld hebben gegeven van wat Google Ads nu precies is. Wat is de veiling echter waarover er vaak wordt gesproken? Veel mensen vinden dit verwarrend omdat dit eigenlijk iets is wat je niet echt ziet. In principe is dit namelijk iets wat razendsnel wordt uitgevoerd tussen het ogenblik waarop de zoekopdracht wordt uitgevoerd en het moment waarop de bijbehorende zoekresultaten worden getoond.

Aan de hand van de verschillende elementen van de veiling zal er door Google uiteindelijk worden bepaald op welke plaats de advertentie wordt weergegeven. Op het ogenblik dat er een bepaalde zoekopdracht wordt uitgevoerd zal Google op zoek gaan naar alle advertenties die mogelijks aansluiten bij de zoekopdracht in kwestie. De niet geschikte advertenties zullen er vervolgens door het systeem uit worden gehaald.

Het is bijvoorbeeld mogelijk dat een bepaalde website heeft aangegeven uitsluitend met Google Ads te willen adverteren in Nederland. Dat betekent dat campagnes in België zullen worden uitgesloten. Let op, je moet ook altijd controleren of de advertentie die je de wereld in wil sturen voldoet aan het advertentiebeleid van Google. Is dat niet het geval? Dan zal je advertentie altijd worden geweigerd.

Zelfs al voldoet je advertentie aan alle vooropgestelde voorwaarden, dan nog spreekt het voor zich dat het aantal advertentieplaatsen beperkt is. Hier komt het veilingaspect aan te pas. Google zal uiteindelijk bepalen welke advertenties er worden getoond door rekening te houden met de onderstaande elementen:

  • Het ingestelde bod van de adverteerder;
  • De kwaliteit waar de advertentie over beschikt;
  • Het vereiste bod dat is vereist voor bijvoorbeeld de eerste pagina;
  • De context waar de zoekopdracht van de gebruiker over beschikt;
  • Advertentie-extensies en andere advertentie-indelingen;

Het veiling aspect vormt dus zeker een belangrijk onderdeel van het antwoord op de vraag ‘wat is Google Ads’. Helaas is het zo dat hier nog steeds veel te weinig op wordt ingegaan.

Het instellen van conversiedoelen met Google Ads

In een tekst die een antwoord formuleert op de vraag ‘wat is Google Ads’ spreekt het voor zich dat het van erg groot belang is om ook even te kijken naar de doelen die je met deze vorm van adverteren kan verwezenlijken. Heel wat partijen maken tegenwoordig werkelijk een prachtige advertentie, maar doen dat zonder conversiedoelen in te stellen. Het spreekt voor zich dat er hierdoor een enorm deel van het potentieel verloren gaat. Dit is dan ook een zeer belangrijk aandachtspunt om bij het opzetten van een advertentie aandacht aan te besteden.

Het instellen van conversies voor jouw advertentie(s) kan op verschillende manieren gebeuren. Allereerst is het mogelijk om dit te doen in Google Ads zelf. Er bestaan echter ook alternatieve mogelijkheden. Zo is het eveneens mogelijk om je conversiedoelen in te stellen met behulp van Google Analytics en Google Tag Manager. De doelen waar je aan kan denken zijn:

  • Een transactie;
  • Een contactformulier die wordt ingevuld;
  • Het aanklikken van een e-mailadres;
  • Een telefoongesprek dat kan worden gevoerd;

Door het instellen van conversiedoelen en door het meten van de resultaten van je advertenties zal je met absolute zekerheid nog meer uit Google Ads weten te halen!

Wat zijn de voordelen van Google Ads?

Het antwoord op de vraag ‘wat is Google Ads’ heb je ondertussen grotendeels gekregen. Nu is het tijd geworden om alle besproken voordelen van deze vorm van online adverteren even op een rijtje te gaan zetten. De exacte voordelen waar je op kan rekenen zijn de volgende:

  1. Iedereen kan aan de slag gaan met Google Ads;
  2. Je kan volledig zelf bepalen welk budget je uitgeeft voor je advertenties;
  3. Nieuwe websites kunnen meteen een bepaalde positie verwerven op de markt;
  4. Het is mogelijk om specifieke conversiedoelen in te stellen;
  5. Je kan ongelofelijk doelgericht een bepaalde doelgroep benaderen met je advertenties;

Naast bovenstaande is het eveneens zo dat je door gebruik te maken van Google Ads zeer gedetailleerd de resultaten van je advertentiecampagne kan meten. Door aan de hand van deze data bepaalde finetuning toe te passen zal je kunnen vaststellen dat je telkens jouw advertenties kan verbeteren. Zo zullen ze nog doelgerichter voor je kunnen werken.

Kan je Google Ads ook inschakelen voor webwinkels?

In eerste instantie was het zo dat er bij Google Ads uitsluitend sprake was van tekst- link- en grafische advertenties. Tegenwoordig is er voor eigenaars van een webwinkel echter nog een andere optie beschikbaar die kan worden benut. We hebben het hierbij dan uiteraard om Google Shopping. Wanneer we je alles vertellen over ‘wat is Google Ads’ kunnen we er ook niet omheen om deze advertentiemogelijkheid voor webshops even aan te kaarten. In dit geval  wordt er geadverteerd met specifieke producten. Met andere woorden, zoekt er iemand op een specifiek artikel dat jij te koop hebt? Dan verschijnt het product in kwestie boven de organische zoekresultaten waarna mensen die op de advertentie klikken meteen worden doorverwezen naar jouw webwinkel. Een efficiëntere vorm van marketing bestaat niet.

Google Ads inzetten voor jouw website

Nu je het antwoord op ‘wat is Google Ads’ hebt ontvangen is het moment aangebroken om te gaan bepalen of ook jij gebruik gaat maken van deze advertentiemogelijkheden voor jouw bedrijf. De informatie op deze pagina heeft aangetoond dat Google Ads voor elke online business een niet onbelangrijke meerwaarde met zich mee kan brengen. Dit geldt ook voor jouw bedrijf. In het bijzonder wanneer je op korte termijn je omzet en bedrijfsresultaat een extra boost wenst te geven zal je kunnen vaststellen dat Google Ads daar zeker bij kan helpen.

Ondanks het feit dat we de vraag ‘wat is Google Ads’ op deze pagina zo uitvoerig mogelijk hebben geprobeerd te beantwoorden is het wel zo dat dit niet betekent dat iedereen zomaar in staat is om een Google Ads campagne op te zetten. In principe zou dat wel kunnen, maar de kans dat je bepaalde fouten maakt uit onervarenheid is bijzonder groot. Je moet op dit vlak dan ook vooral even voor jezelf de afweging maken of je de campagne zelf gaat opzetten of je daarvoor toch eerder een beroep wenst te doen op een gespecialiseerde partij.

In ieder geval, ben je een beginnende webwinkel? Of wil je graag gewoon één of meerdere producten of diensten in de kijker zetten bij jouw doelgroep? Dan zal je kunnen vaststellen dat het antwoord dat je hebt gekregen op de vraag ‘wat is Google Ads’ mogelijks voor jou een zeer interessante optie kan betekenen om te gaan benutten.

Dit vind je vast ook leuk

Lightspeed eCom
Leadinfo
GTmetrix

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.

Ook wij gebruiken cookies!

Wij gebruiken cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren, het verkeer te analyseren en om persoonlijke advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Klik op "OK" om verder te gaan.

Privacybeleid | Sluiten

Cookieverklaring

Bewerk jouw voorkeuren hieronder.

Bekijk omschrijving
Vergeet mijn instellingen Verwijderd!