Wat is content marketing en hoe begin ook jij er vandaag nog mee?

Wat is content marketing? Het is wellicht Ć©Ć©n van de eerste vragen die iedereen zich stelt op het ogenblik dat men van plan is om aan online marketing te doen. Vroeger was het zo dat er eigenlijk alleen maar sprake was van ā€œgedwongenā€ vormen van marketing. Met andere woorden, mensen moesten de advertenties die ze voorgeschoteld kregen maar gewoon voor lief nemen. Dit zelfs wanneer ze eigenlijk iets probeerden te verkopen waar de persoon die de advertentie bekeek helemaal geen interesse in had. De komst van content marketing heeft daar verandering in gebracht. Voor deze vorm van online marketing geldt dan ook dat ze specifiek inspeelt op de noden en wensen van de persoon die ze te zien krijgt. Zo wordt het voeren van marketing plots interessant voor allebei de betrokken partijen.

Wat is content marketing?

Voordat we concreet ingaan op de vele interessante voordelen die er aan verbonden zijn gaan we eerst nog even dieper in op de vraag ‘wat is content marketing’. In de basis is het zo dat dit een vorm van marketing is waarbij een bedrijf of webwinkel haar expertise duidelijk kan maken aan derden. Deze derden zijn dan uiteraard voornamelijk mensen die geĆÆnteresseerd zijn om een specifieke dienst af te sluiten of een bepaald product te kopen die door de partij in kwestie wordt aangeboden. Concreet is het zo dat content marketing aan een aantal duidelijke eisen moet zien te voldoen. Het gaat hierbij om de volgende eisen:

  1. Het is een vorm van strategische marketing;
  2. Er wordt consistent gebruik gemaakt van kwalitatieve content;
  3. Het doel is om een gedefinieerde doelgroep aan te spreken;
  4. Het plan van content marketing is om meer mensen tot klant te converteren;
  5. Content marketing kan ook als doel hebben om bestaande klanten te behouden;
  6. Finaal moet content marketing meer omzet en dus winst opleveren voor het bedrijf;

Wanneer de vraag ‘wat is content marketing’ wordt beantwoord is het zo dat er niet zelden te kort door de bocht wordt geantwoord. Voor deze vorm van marketing geldt bijvoorbeeld in eerste instantie dat ze niet alleen maar kan worden ingezet online. Bovendien omvat ze ook veel meer verschillende soorten vormen van marketing voeren dan er in eerste instantie veelal wordt gedacht. Hier gaan we graag hieronder verder op in.

Welke content kan je inzetten met content marketing?

EĆ©n van de eerste punten waar aandacht aan moet worden besteed bij het beantwoorden van de vraag ‘wat is content marketing’ heeft natuurlijk betrekking tot de soorten content die op dit vlak kunnen worden ingezet. In eerste instantie gaat het uiteraard vaak om tekstuele content. Dit gezegd hebbende kan het een goed idee zijn om wat diversiteit in te bouwen in jouw content marketing strategie. Ook andere content kan dan ook het overwegen waard zijn:

  • Klantenmagazines;
  • Blogartikelen;
  • Video’s;
  • Infographics;
  • Berichten op social media;
  • Webinars die worden georganiseerd;

Zoals het bovenstaande overzicht meteen duidelijk maakt kan content marketing op heel wat verschillende manieren worden gevoerd. Door tal van verschillende mogelijkheden te trachten benutten die door content marketing worden aangeboden zal je in ieder geval kunnen vaststellen dat je zowel op korte als op lange termijn een mooie meerwaarde voor je webwinkel zal weten te creƫren. Ook hierin schuilt zeker de kracht van content marketing.

Wat zijn de voordelen van content marketing?

We kunnen natuurlijk de vraag ‘wat is content marketing’ niet beantwoorden zonder ook even aandacht te besteden aan de voordelen die er aan verbonden zijn. Het wordt tegenwoordig sterk aan elke onderneming aangeraden om de mogelijkheden die door content marketing worden aangereikt te proberen benutten. Dat is het gevolg omwille van de interessante voordelen die er aan verbonden zijn die we graag hieronder voor je op een rijtje zetten.

  1. Er wordt een grotere merkbekendheid gerealiseerd;
  2. Je kan rekenen op meer verkeer naar je website en dus op meer leads;
  3. De leads die gerealiseerd worden zijn nagenoeg altijd erg kwalitatief;
  4. Je conversie neemt toe door meer waarde aan te bieden aan je doelgroep;
  5. Er is sprake van een grotere klanttevredenheid en dus meer engagement;

Het belangrijkste wat je eigenlijk moet weten als antwoord op de vraagstelling ‘wat is content marketing’ heeft te maken met het feit dat deze vorm van marketing altijd een bepaalde meerwaarde voor je doelgroep met zich meebrengt. Dit eigenlijk zelfs op twee verschillende gebieden. In eerste instantie wordt er namelijk een product of dienst voorgesteld die echt relevant is voor de persoon die ze onder ogen krijgt. Daarnaast is het bovendien ook zo dat er veelal een concreet antwoord wordt gegeven op een vaak gehoord probleem waar de doelgroep mee te kampen heeft. Het is mede omwille van deze redenen dat mensen maar wat graag de content ontdekken die als content marketing wordt ingezet.

Content marketing is financieel ongelofelijk toegankelijk

Het is vandaag de dag niet langer een evidentie om als bedrijf een significant budget aan te leggen voor het voeren van marketing, in tegendeel. Toch spreekt het voor zich dat het benaderen van jouw doelgroep voor elk bedrijf van cruciaal belang is. Enkel en alleen op die manier is het immers mogelijk om jou te profileren ten opzichte van de concurrentie. Ook hierin schuilt een ongelofelijke kracht van online marketing.

Voor content marketing geldt dat iedereen de mogelijkheden van deze marketingvorm kan benutten. Dit ongeacht hoe groot (of hoe beperkt) het budget is waarover je beschikt. De enige kosten waar je in principe rekening mee dient te houden hebben betrekking tot het creƫren van de content die je wenst te gaan verspreiden of inzetten. Ondanks het feit dat hier dus wel bepaalde kosten aan verbonden kunnen zijn vallen deze in de praktijk echt sterk mee.

Verzeker jezelf van zowel on-page als off-page voordelen

Het antwoord op de gestelde vraag ‘wat is content marketing’ is ondertussen deels beantwoord. Waar we het nog niet over hebben gehad is het feit dat je door het inzetten van deze marketingvorm kan rekenen op zowel on-page als off-page voordelen. Laat ons het eerst even hebben over het on-page voordeel dat wordt gecreĆ«erd. Het periodiek toevoegen van content aan je blog zorgt er voor dat je kan rekenen op twee on-page voordelen, namelijk:

  1. Je blog en website blijft actief en straalt daardoor vertrouwen uit;
  2. Het periodiek toevoegen van (waardevolle) content is positief voor de ranking van jouw pagina & website in de zoekresultaten;

Bovenstaande voordelen zijn reeds uitstekende redenen om aan content marketing te doen. Er is echter meer. Er zijn immers ook tal van verschillende off-page voordelen verbonden aan het toepassen van content marketing. Op dit vlak kan je denken aan voordelen zoals met name:

  1. Jouw bedrijf of website wordt opgemerkt door (potentiƫle) klanten;
  2. Content marketing is zeer belangrijk voor een natuurlijk backlinkprofiel;
  3. De expertise van je bedrijf wordt extra kracht bijgezet;

Bovenstaande maakt het dus duidelijk, niet alleen moet je jezelf de vraag stellen ‘wat is content marketing’, daarnaast dien je er ook eigenlijk zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan. Het potentieel van deze vorm van marketing is immers echt gigantisch groot.

Conclusie; het inzetten van content marketing is ongelofelijk belangrijk

Er zijn zo ongelofelijk veel voordelen verbonden aan het inzetten van content marketing dat je er eigenlijk als professionele partij tegenwoordig haast verplicht gebruik van moet maken. Doe je dat niet? Dan loop je werkelijk een ongelofelijk groot potentieel mis. Het (financieel) toegankelijke karakter van content marketing zorgt er bovendien eveneens voor dat het voor werkelijk elke partij mogelijk wordt om er gebruik van te maken. Dit ongeacht het budget dat je (al dan niet) ter beschikking hebt voor het voeren van marketing.

Ben jij overtuigd van de mogelijkheden en voordelen die content marketing met zich meebrengt? Dan is het tot slot ook altijd een goed idee om een zogenaamde contentkalender te maken. Op deze manier kan je op een uiterst gestructureerde manier content gaan toevoegen aan jouw website of webshop waarmee je marketing kan gaan voeren. In ieder geval, we hopen dat jouw vraag met betrekking tot ‘wat is content marketing’ ondertussen door middel van de informatie op deze pagina ten volle is beantwoord.

Dit vind je vast ook leuk

Lightspeed eCom
Leadinfo
GTmetrix

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.

Ook wij gebruiken cookies!

Wij gebruiken cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren, het verkeer te analyseren en om persoonlijke advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Klik op "OK" om verder te gaan.

Privacybeleid | Sluiten

Cookieverklaring

Bewerk jouw voorkeuren hieronder.

Bekijk omschrijving
Vergeet mijn instellingen Verwijderd!