Wat is branding marketing?

Branding marketing is een zeer belangrijke vorm van marketing omdat ze de kernwaarden waar jouw onderneming over beschikt weerspiegelt. Deze kernwaarden kunnen in de praktijk behoorlijk verschillend zijn. Het spreekt immers voor zich dat een wereldonderneming als Google over compleet andere kernwaarden zal beschikken als de plaatselijke supermarkt. De manier waarop je jouw branding gaat uitspelen in je marketingstrategie kan van ongelofelijk grote invloed zijn op het uiteindelijke potentieel dat je zal weten te realiseren. Zou jij graag meer te weten willen komen over deze uitermate belangrijke marketingvorm? Neem dan zeker even de onderstaande informatie door!

Het fundament van branding marketing

Door de jaren heen is er altijd al gebruik gemaakt van branding om bijvoorbeeld een bepaald eigendomsrecht of een bepaalde afkomst duidelijk te maken. Ook tegenwoordig is dat nog altijd het geval. Voor elk bedrijf geldt dat ze over een bepaalde branding beschikt… of in ieder geval zou moeten beschikken. Wanneer je het logo van Google ergens ziet opduiken weet je meteen over welke partij het gaat. Dat geldt echter evenzeer voor het logo van Starbucks, de supermarktketen Jumbo, technologiegigant Microsoft en ga zo maar door. Voor elke onderneming, zowel groot als klein geldt dat ze over een heldere branding dient te beschikken.

Het creëren van een goede branding voor jouw bedrijf vormt uiteraard de basis van branding marketing. Zonder dat er sprake is van de ontwikkeling van een bepaalde branding is het immers onmogelijk om er marketing mee te gaan voeren. Bij het ontwikkelen van jouw branding is het in de praktijk altijd van belang om stil te blijven staan bij verschillende belangrijke aandachtspunten zoals:

  1. Welk marktsegment bedient jouw bedrijf precies?
  2. Welke indruk wil je precies creëren met jouw branding?

Door grondig na te denken over de twee bovenstaande factoren zal je al snel kunnen vaststellen hoe de branding voor jouw bedrijf er precies uit moet komen te zien.

Waarin schuilt het succes van branding marketing?

Branding marketing is zo succesvol omdat ze volop inspeelt op het herkenbaarheidsgevoel bij de doelgroep. Zoals eerder op deze pagina reeds aangehaald weet iedereen meteen bij het zien verschijnen van het Google logo om welk bedrijf het gaat, welke producten ze aanbiedt en waarom ze nu precies voor jou mogelijks relevant kunnen zijn. Dat is iets wat ook jij altijd moet nastreven met de branding van jouw bedrijf. Enkel en alleen op deze manier kan je er immers voor zorgen dat je branding marketing op de meest efficiënte en tevens ook meest succesvolle manier kan inzetten.

Een belangrijk deel van het succes waar branding marketing op kan rekenen schuilt ook in het feit dat het ongelofelijk veelzijdig inzetbaar is. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om je logo terug te laten komen in de content marketing die je voert, maar je kan ze eveneens laten terugkomen in je social media strategie. Bovendien kan je de lijn ook door trekken van online naar offline marketing. Jouw branding is in het fysieke leven dan ook niet anders in vergelijking met hetgeen zich op het internet afspeelt. Hoe dan ook, wanneer je op zoek bent naar een veelzijdige vorm van marketing die ook nog eens razend efficiënt kan werken is branding marketing wellicht één van de beste opties.

Voorbeelden van succesvolle branding marketing

Wil jij ook graag de branding van jouw bedrijf gaan inzetten voor het voeren van marketing? Dat is natuurlijk perfect mogelijk. Het loont in dit geval altijd de moeite om even te kijken naar de manier waarop andere partijen het aanpakken. We geven je graag enkele concrete voorbeelden:

  • De Apple branding maakt duidelijk dat Apple staat voor innovatie;
  • De Google branding maakt het gebruiksgemak van de zoekgigant duidelijk;
  • CocaCola durft niet zelden sterk in te zetten op het Kerstgevoel;
  • De Disney branding speelt vooral het magische effect van het bedrijf uit;

Voor alle aangehaalde bedrijven geldt dat ze precies op die manier worden ervaren zoals zij dat willen. Dat is het gevolg van het feit dat zij hun merkwaarden op meesterlijke wijze niet alleen in hun uitstraling, maar dus ook in hun marketing laten terugkeren.

In het bijzonder in digitale producten zoals bijvoorbeeld websites, webwinkels en (mobiele) applicaties zorgt een goede branding er voor dat de juiste user experience kan worden gerealiseerd. Bovendien is het ook nog eens zo dat ze jouw merk in staat stelt om zich te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Het correct inzetten van branding marketing zorgt er dan ook in de praktijk voor dat:

  • Jouw merk precies op die manier wordt ervaren zoals jij dat wil;
  • De herkenbaarheid en geloofwaardigheid van je merk wordt verbeterd;
  • De loyaliteit van je klanten naar een hoger niveau wordt getild;
  • Je meer klanten kan werven door een passende, visuele uitstraling;

Bovenstaande zal natuurlijk bij veel ondernemingen als muziek in de oren klinken. Hou er evenwel in de praktijk steeds rekening mee dat er op branding een houdbaarheidsdatum staat. Een succes branding marketingstrategie tegenwoordig hoeft dan ook zeker niet binnen enkele maanden nog steeds even succesvol te zijn, in tegendeel.

Hoe hou je, je branding marketing up 2 date?

De branding waar je onderneming over beschikt is niet tijdloos. Dit geldt dus ook voor de branding marketing campagne die je gaat opzetten. Wanneer we kijken naar de grootste bedrijven of organisaties ter wereld zien we dat ook zij er (ondanks de uitstekende herkenbaarheid) op een zeker ogenblik voor hebben gekozen om hun branding op te frissen. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de technologiegigant Microsoft. Zij koos er in het jaar 2012 voor om haar oorspronkelijke logo te moderniseren. Nog steeds was er sprake van een zekere mate van herkenbaarheid (het nieuwe logo bleef dan ook deels trouw aan het oorspronkelijke exemplaar), maar toch werd er een frisse touch aan gegeven. Ben jij dus met andere woorden ook van plan om gebruik te maken van branding marketing? Dan is het wel van belang dat de branding van je bedrijf altijd actueel is.

Stuur je branding marketingcampagne bij wanneer nodig

Bij branding marketing gaat het nog meer dan bij eender welke andere vorm van marketing om herkenbaarheid. Er moet bij het zien van jouw marketingcampagne een bepaald gevoel worden getriggerd bij de doelgroep. Pas wanneer dat gevoel helemaal goed zit zal je kunnen rekenen op een zo optimaal mogelijke conversie. Om te kunnen toetsen hoe goed jouw marketingcampagne presteert is het belangrijk om de resultaten er van te meten. Blijkt uit deze metingen dat er nog een significant potentieel onbenut wordt gelaten? Dan spreekt het voor zich dat je er altijd goed aan doet om hierop te anticiperen. Enkel en alleen op deze manier kan je er immers voor zorgen dat jouw branding marketing te allen tijde de best mogelijke resultaten weet op te leveren.

Dit vind je vast ook leuk

Wat is marketing en hoe kan je het online voeren?
Hoe gericht een online marktonderzoek uitvoeren?
Wat is branding marketing?

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.

Ook wij gebruiken cookies!

Wij gebruiken cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren, het verkeer te analyseren en om persoonlijke advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Klik op "OK" om verder te gaan.

Privacybeleid | Sluiten

Cookieverklaring

Bewerk jouw voorkeuren hieronder.

Bekijk omschrijving
Vergeet mijn instellingen Verwijderd!