Voorkom duplicate content met canonical URL’s

Eén van de belangrijkste onderdelen waar je rekening mee dient te houden bij het opzetten van een website of webwinkel is dat er geen sprake is van duplicate content. Het gaat hier om specifieke content welke op meer dan één pagina terug is te vinden. Wanneer Google dit opmerkt zal dit altijd negatieve gevolgen hebben voor de ranking van je website in de zoekresultaten. Je wilt dit dan ook koste wat het kost voorkomen. In sommige situaties is dit echter eenvoudiger gezegd dan gedaan. Ben je bang dat jij bij jouw webshop toch onbedoeld te maken krijgt met duplicate content? In dat geval kan je ervoor kiezen om gebruik te maken van canonicals URL’s. In dit blogartikel vertellen we je hier meer over.

Waarom is duplicate content voorkomen zo belangrijk

Voordat de verder ingaan op het begrip ‘canonical URL’ is het belangrijk om nog even stil te staan bij de reden waarom het zo belangrijk is om duplicate content op je website te voorkomen. Dit is van belang omdat de ranking van je pagina altijd gebaseerd is op de toegevoegde waarde die de content biedt. Content die op meerdere plaatsen terug is te vinden is vanzelfsprekend een stuk minder waard dan unieke content. Wanneer Google dan ook vaststelt dat er sprake is van duplicate content (ook binnen hetzelfde domein) zal dit altijd een negatieve impact hebben op de waarde van de content en dus ook op je website.

Wat is een canonical URL nu precies?

Nu dat je weet waarom het zo belangrijk is om duplicate content te voorkomen gaan we je een concrete oplossing voorschotelen. De oplossing komt in de vorm van een ‘canonical URL’. Een canonical URL is een hyperlink die de rel=”canonical” tag bevat. Deze hyperlink heeft als functie om Google en andere zoekmachines te verwijzen naar de pagina waar de originele content vandaan komt. Het gevolg hiervan is dat pagina’s in je website of webshop die dezelfde content bevatten niet geïndexeerd worden. Op deze manier kan duplicate content voorkomen worden, echter zal het je wel één of meerdere pagina’s kosten in de zoekresultaten van Google.

Wanneer gebruikmaken van een canonical URL?

In vergelijking met vroeger kunnen we tegenwoordig vaststellen dat er een hoop websites of webwinkels baat hebben bij het inzetten van canonical URL’s. Als voorbeeld nemen we even mensen die eigenaar zijn van een webshop. Wanneer je pas geleden bent gestart met je webshop is de kans groot dat je werkt met zowel categorie- als productpagina’s. Op het moment dat er gebruik wordt gemaakt van verschillende filters zal dit automatisch leiden tot dezelfde content, alleen dan natuurlijk in een andere volgorde.

Bovenstaande situatie is een mooi voorbeeld van een situatie waarin je geconfronteerd wordt met duplicate content. Door gebruik te maken van een canonical URL is het mogelijk om aan Google door te geven waar de originele bron voor de content precies is terug te vinden. Hierdoor wordt een mogelijk negatieve impact op je ranking in de zoekresultaten voorkomen.

Het instellen van een canonical URL

Nu je je bewust bent van de voordelen die het gebruik van een canonical URL met zich mee brengt is het tijd geworden om te kijken naar de manier waarop je een canonical URL zelf kan toepassen in jouw website of webshop. We gaan er in onderstaand voorbeeld even vanuit dat je de volgende URL op wilt laten nemen in Google:

https://www.jouwwebshop.nl/jouw-pagina

In bovenstaand voorbeeld zou de canonical URL er dan als volgt uit komen te zien:

Nu je over de canonical URL beschikt moet je natuurlijk ook weten hoe je deze in je website moet implementeren. Een canonical URL dien je op te nemen in de broncode van de pagina die dient te verwijzen naar de andere pagina waar de originele content vandaan komt. Op deze manier zal alleen de laatste pagina (dus deze met de oorspronkelijke content) worden opgenomen in de zoekresultaten. Hierdoor kan een negatieve impact op de ranking van je pagina in de zoekmachines op een efficiënte wijze voorkomen worden zonder dat andere onderdelen van je webshop negatief worden beïnvloed.

Is gebruikmaken van een canonical URL nu echt zo belangrijk?

Het geavanceerde algoritme waar Google tegenwoordig gebruik van maakt is er op gebouwd om uitsluitend de meest waardevolle pagina’s bovenaan de zoekresultaten te weergeven. Toch is dit precies waar jij jouw webshop of website terug wil vinden. Vanaf het moment dat je enkele posities moet afstaan kan er dat ervoor zorgen dat er heel wat minder verkeer naar je website wordt gestuurd met alle gevolgen van dien. De canonical URL kan gebruikt worden om een ervoor te zorgen dat een penalty van Google wordt vermeden. In sommige gevallen is het gebruik van een canonical URL dan ook echt onmisbaar. Dit is vooral het geval wanneer je gebruik maakt van een webshop waarbij de structuur ervoor dat er automatisch duplicate content wordt gegenereerd.

Los van bovenstaande moet het gezegd worden dat het gebruik van een canonical URL eigenlijk vooral een soort lapmiddel is. Hiermee willen we zeggen dat het gebruik van een dergelijke URL in de praktijk duplicate content niet zal voorkomen of genezen. Het is dan ook altijd interessanter om ervoor te zorgen dat er op geen enkele manier sprake is van duplicate content op je website. Op deze manier wordt voorkomen dat Google ook maar enigszins in de verleiding komt om je af te straffen. Het creëren van een duidelijke site structuur is hiervoor van groot belang. Mocht je hier hulp bij nodig hebben dan raden we je aan om contact op te nemen met Molders Media. Wij kunnen op dit vlak zeker wat voor je betekenen.

Dit vind je vast ook leuk

Robots.txt inzetten voor betere kwaliteit en indexatie

Door de jaren heen is duidelijk geworden dat de algemene kwaliteit waar je website...

Het inzetten van filters; waar rekening mee houden?

Om het voor gebruikers eenvoudig mogelijk te maken om snel te vinden...

Paginering; cruciaal voor begrijpen van pagina’s

De kans bestaat dat je nog niet eerder hebt gehoord over ‘paginering attributen’...

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.