Val meer op met Google rich snippets

Tegenwoordig is het van groot belang om ervoor te zorgen dat je in zoekresultaten van de zoekmachine zo opvallend mogelijk wordt weergegeven om extra verkeer naar je website te leiden. Dit blijkt helaas niet altijd een eenvoudige opdracht te zijn, maar gelukkig bestaat er nu zoiets als ‘rich snippets’. Rich snippets zijn een vorm van ‘structured data’ waarmee je duidelijk kan aangeven waar een bepaald zoekresultaat nu precies voor staat. Is het bijvoorbeeld een review, een recept of misschien wel de bekendmaking van een evenement? Het is allemaal mogelijk. Eén ding staat in ieder geval vast, door gebruik te maken van Google Rich Snippets kan je op een efficiënte manier een grote meerwaarde creëren voor de jouw zoekresultaten in de zoekmachine.

Wat zijn Google Rich Snippets precies?

Google Rich Snippets kunnen we het beste omschrijven als een verrijking van de zoekresultaten. Door deze vorm van structured data te gebruiken wordt er extra informatie toegevoegd welke, zoals de naam al doet vermoeden, is gebaseerd op gestructureerde gegevens. Door ervoor te kiezen om zelf dergelijke gegevens toe te voegen aan de inhoud van je website zorg je ervoor dat je niet alleen Google zelf, maar ook de gebruikers van de zoekmachine helpt om de inhoud en de context van je website beter te begrijpen. Hierdoor is het mogelijk om de toegang tot specifieke informatie op je website een stuk efficiënter te laten verlopen. Het inzetten van Google Rich Snippets zorgt dan ook niet alleen voor een verbeterde zichtbaarheid van je website, maar ook voor een betere indexatie in de zoekresultaten. Twee vliegen in één klap!

De voordelen van het gebruik van rich snippets zorgen ervoor dat iedereen er maar wat graag gebruik van wil gaan maken. Toch is het belangrijk om er rekening mee te houden dat het toevoegen van rich snippets geen enkele garantie biedt. Dit betekent dat Google niet ‘verplicht’ is om deze rich snippets daadwerkelijk te tonen in de zoekresultaten. De ervaring leert dan ook dat in de praktijk Google uitsluitend relevante, correcte geïmplementeerde en kwalitatieve rich snippets mee zal nemen in de zoekresultaten. Het is bovendien ook mogelijk dat Google er slechts een deel van de rich snippets zal worden weergeven.

Verschillende soorten rich snippets

Wanneer je enkele zoekopdrachten in de zoekmachine van Google uitvoert zal je erachter komen dat de ene rich snippet de andere niet is en dat er vele verschillende soorten rich snippets weergeven kunnen worden. De bekendste en meest voorkomende is de ‘review rich snippet’. Deze snippet zal de reviewscore evenals het aantal reviews weergeven op basis van een bepaald product of een specifieke dienst de terug te vinden is op jouw website. Gaat het om een specifieke recensie? Dan is het zelfs mogelijk om de naam van de reviewer als de exacte score die de persoon heeft gegeven te tonen in de rich snippets.

Een ander voorbeeld van een rich snippet die goed opvalt tussen de andere zoekresultaten is de recepten variant. Het gaat hier om een rich snippet welke niet alleen een foto van het gerecht waarvoor het recept is geschreven, maar bijvoorbeeld ook aangeeft hoelang de bereiding precies in beslag neemt. Daarnaast kan ook de reviewscore duidelijk worden weergeven waardoor er ongetwijfeld in de zoekresultaten extra aandacht op zal worden gevestigd. Is het uitsluitend mogelijk om rich snippets te creëren voor tekstuele content? Absoluut niet! Er kunnen immers ook speciale Google Rich Snippets worden gemaakt voor video’s.

Product rich snippets voor e-commerce klanten

Google Rich Snippets kunnen zowel worden opgezet voor gewone content websites als voor webwinkels. Webshops hebben de mogelijkheid om rich snippets aan te maken in de vorm van ‘product rich snippets’. Dit zijn rich snippets die de prijs(range) kunnen aangeven van een bepaald product, maar bijvoorbeeld ook of het product op voorraad is of niet. Op deze manier kunnen potentiële klanten meteen uit het overzicht van de zoekresultaten afleiden of ze bij jou nu wel of niet aan het juiste adres zijn voor het kopen van het door hun gewenste product.

Welke voordelen brengen de Google Rich Snippets met zich mee?

Het inzetten van structured data onder de vorm van de Google Rich Snippets zorgt ervoor dat je kan rekenen op meerdere voordelen. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht moet er rekening worden gehouden met het feit dat het hebben van structured data geen directe invloed zal hebben op de ranking van je website. Wel is het zo dat content als het ware wordt gemarkeerd. Dit zorgt ervoor dat de zoekmachines niet alleen de content op zich, maar ook de context van de content sneller en beter zal begrijpen. Dit is waarschijnlijk dan ook de belangrijkste reden waarom structured data tegenwoordig zo vaak wordt gebruikt. Ondanks het feit dat het dus geen directie rankingfactor betreft kan het je zomaar een aanzienlijke hoeveelheid aan extra verkeer opleveren.

Google Rich Snippets kunnen er dus inderdaad voor zorgen dat je website in de zoekresultaten een stuk prominenter en visueler aanwezig zal zijn. Daarnaast is het ook mogelijk om sommige rich snippets te voorzien van interactieve mogelijkheden. Op deze manier vallen je zoekresultaten heel wat beter op en kan je de concurrentie een stapje voor zijn. Op dit moment zijn er nog maar weinig betere manieren beschikbaar om de CTR van je website of webshop een duwtje te geven.

Zijn er ook nadelen aan verbonden

Door het correct gebruiken van Google Rich Snippets zal je merken dat je website of webshop een stuk beter zal opvallen in de zoekresultaten. Daarnaast bestaat er ook een grote kans dat je website in de loop der tijd hogere posities zal behalen in de zoekresultaten. Dit zijn natuurlijk geweldige voordelen, maar helaas is het ook mogelijk dat sommige websites of webshops nadelen ondervinden van het gebruik van structured data. Het kan namelijk voorkomen dat wanneer je gebruik maakt van product rich snippets een product niet op voorraad is. Dit zal dan ook weergeven worden in de zoekresultaten van Google. Hierdoor bestaat er een grote kans dat de gebruiker er uiteindelijk voor kiest om jouw website niet te bezoeken. Dit is belangrijk punt om rekening mee te houden.

Ook genieten van de voordelen van rich snippets? Wij helpen je graag verder

Ben je na het lezen van de bovenstaande informatie ook overtuigd van de unieke meerwaarde die Google Rich Snippets kunnen creëren voor jouw online business en wil jij hier ook graag gebruik van maken? In dat geval kunnen wij van Molders Media je daarbij van dienst zijn. Wij kunnen de structured data perfect voor je opzetten binnen het populaire Lightspeed e-Commerce platform. Wij zijn officieel Lightspeed partner waardoor wij als geen ander geschikt zijn om dit voor jou voor elkaar te krijgen. Ben jij dus op zoek naar een mogelijkheid om jouw website in de zoekresultaten echt in de spotlight te zetten? Neem dan snel contact met ons op en ontdek wat het inzetten van rich snippets voor jou kan betekenen.

Dit vind je vast ook leuk

Robots.txt inzetten voor betere kwaliteit en indexatie

Door de jaren heen is duidelijk geworden dat de algemene kwaliteit waar je website...

Het inzetten van filters; waar rekening mee houden?

Om het voor gebruikers eenvoudig mogelijk te maken om snel te vinden...

Paginering; cruciaal voor begrijpen van pagina’s

De kans bestaat dat je nog niet eerder hebt gehoord over ‘paginering attributen’...

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.