SEO teksten schrijven | Molders Media
14 december 2017 

SEO teksten schrijven

We kunnen gerust stellen dat SEO teksten schrijven een vak apart is. Iedereen denkt het wel te kunnen, maar tijdens het schrijven blijkt al snel dat de content haar doel volledig voorbijschiet. Dat is niet alleen zonde van de tijd, daarnaast kan het je website ook meer slecht doen dan goed. SEO teksten schrijven is in de praktijk niet zo eenvoudig omdat er tal van verschillende factoren zijn waar je rekening mee dient te houden. In eerste instantie is er bijvoorbeeld het feit dat de belangrijkste zoekwoorden in de teksten moeten worden opgenomen, maar daarnaast mag ook de leesbaarheid niet teveel beïnvloed worden. Wil jij voor jouw website of webshop zelf de SEO teksten schrijven, maar heb je er geen idee van waar je nu precies rekening mee dient te houden? Wij hebben enkele belangrijke tips met betrekking tot het schrijven van SEO teksten voor jou op een rijtje gezet.

Schrijf niet zomaar om te schrijven

In eerste instantie is het altijd van belang om niet zomaar te schrijven om te schrijven. Nog meer dan bij gewone teksten is het bij de SEO varianten van belang om niet alleen goed te weten wat je moet schrijven, maar ook waarom je het doet en voor wie. Je doelgroep definiëren en het doel van de tekst bepalen zijn twee cruciale factoren die je eigenlijk op geen enkel moment uit het oog mag verliezen. Veel mensen maken tijdens het schrijven van SEO teksten de fout dat ze de focus volledig op het SEO-aspect leggen en de leesbaarheid uit het oog verliezen. Uiteindelijk resulteert dit in een tekst waar gebruikers maar weinig interesse voor zullen hebben en dat komt de deelbaarheidsfactor op social media niet ten goede.

Bepaal de belangrijkste zoekwoorden voor je tekst

Vooraleer je er ook maar aan kan denken om te beginnen met het schrijven van een SEO tekst is het van belang om de belangrijkste zoekwoorden voor die tekst te bepalen. Bedenk welke zoekwoorden voor jouw webshop of website van belang zijn en welke varianten er op bestaan. Overdrijf niet met het opnemen van de zoekwoorden in je tekst en hanteer een goede ‘zoekwoorddichtheid’. Het wordt aangeraden om deze ergens rond de 3 procent uit te laten komen. Op deze manier weten Google en andere zoekmachines precies waar de tekst over gaat waardoor de ranking in de zoekresultaten positief wordt beïnvloed. Het overdadig spammen van een bepaald zoekwoord kan echter een indicatie zijn dat je op kunstmatige basis probeert om je pagina te boosten in de zoekresultaten en dat kan je op een penalty komen te staan. Je SEO teksten zo natuurlijk mogelijk laten overkomen is dan ook zeer belangrijk.

Schrijf een duidelijke, begrijpbare tekst

Rekening houden met de belangrijkste zoekwoorden en de daarmee gepaard gaande zoekwoorddichtheid is dus van belang. Dit betekent echter niet dat je de leesbaarheid uit het oog moet verliezen. Op het einde van de rit schrijf je de teksten op je website of webshop namelijk niet (alleen) voor de zoekmachines, maar ook voor je bezoekers. Het is altijd van belang dat je hen op gepaste wijze informeert en indien mogelijk cruciale vragen of problemen oplost. Alleen op deze manier kan je er namelijk voor zorgen dat mensen vertrouwen hebben in het hetgeen je vertelt of verkoopt zonder dat ze bij elke zin de wenkbrauwen moeten fronzen. Het schrijven van een duidelijke en begrijpbare tekst is dan ook minstens even belangrijk als een goede SEO-opbouw voorzien.

Geef je teksten een persoonlijk karakter

Mensen houden er niet van om met een bedrijf zaken te doen, maar wel met een persoon. Wees niet bang om achter de muur van je onderneming vandaan te komen en profileer jezelf als expert binnen je vakgebied. Door je persoonlijke mening te verkondigen en zelfs een foto van jezelf te plaatsen is het mogelijk om je SEO teksten veel toegankelijker te maken. Vaak kan je er niet van onderuit om hier en daar bepaalde kernwoorden aan elkaar te rijgen waardoor het geheel iets minder natuurlijk overkomt. Door een persoonlijke twist te geven aan je artikel of tekst valt dit veel minder op en blijven bezoekers en (potentiële) klanten oprecht geïnteresseerd in de content die je plaatst en deelt.

Opsommingen, overtuigend en goed voor je SEO

Probeer wanneer mogelijk bij het schrijven van SEO teksten altijd gebruik te maken van opsommingen. Het gebruik van opsommingen brengt verschillende voordelen met zich mee, namelijk:

  1. Ze maken bepaalde informatie binnen je tekst overzichtelijk;
  2. Ze worden aanzien als een vorm van autoriteit waardoor ze de indexatie van je pagina in de zoekresultaten kunnen verbeteren;
  3. Opsommingen maken bepaalde, belangrijke informatie in één oogopslag duidelijk;

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit

Bovenstaande geldt niet uitsluitend voor het aantal SEO teksten die je schrijft, maar ook voor de hoeveelheid aan woorden die een tekst bevat. Daar waar het vroeger nog wel eens wou helpen om zoveel mogelijk content (ongeacht de kwaliteit er van) toe te voegen aan je website of webshop is dat vandaag de dag absoluut niet langer het geval, in tegendeel. Schrijf niet zoveel mogelijk, maar schrijf teksten die daadwerkelijk een meerwaarde betekenen voor je bezoeker. Bovendien heeft het ook geen enkele zin om teveel nutteloze woorden in een tekst te verwerken. Ze zorgen er dan wel voor dat de pagina rijker wordt aan informatie, maar ze komen de kwaliteit evenals de leesbaarheid van de tekst niet ten goede.

Maak je teksten aantrekkelijker door visualisatie

Hoe goed je SEO teksten ook mogen zijn, wanneer ze door de lezer er van eerder als saai en eentonig worden bestempeld is de kans groot dat ze hun werkelijke potentieel uiteindelijk nooit zullen bereiken. Bovendien is het ook nog eens zo dat het implementeren van afbeeldingen, grafieken en / of video’s door de zoekmachines als een extra troef kan worden aanzien. Verrijk je SEO teksten dan ook bij voorkeur altijd met één of meerdere vormen van visualisatie en je zal kunnen vaststellen dat deze de waarde van de content naar een nog hoger niveau zullen tillen. Dit bovendien niet alleen maar voor de zoekmachines, maar uiteraard ook voor de mensen die de tekst onder ogen krijgen.

Is SEO teksten schrijven toch niet echt iets voor jou?

Veel mensen wagen er zich aan, maar slechts enkelen slagen er uiteindelijk in om een goede SEO tekst te schrijven. Bovendien mag het niet worden onderschat hoeveel tijd er in het schrijven van een dergelijke tekst gaat zitten. Wanneer je inspanningen nadien hun doel voorbij lijken te schieten is dat uiteraard weinig motiverend. Toch zijn kwalitatieve SEO teksten van groot belang voor jouw online business. Heb je zelf niet de mogelijkheid of de tijd om deze te schrijven en wil je dit graag uitbesteden aan een professionele partij met kennis van zaken? In dat geval kunnen wij je daar perfect mee van dienst zijn! Onze professionele tekstschrijvers zijn dan ook als geen ander perfect geplaatst om al jouw SEO teksten te schrijven!

Over de schrijver
Voor een online marketeer met alle certificaten in de pocket moet je bij Stefan zijn. Hij is een expert als het aankomt op SEO en SEA en helpt jouw webshop naar een hoge positie binnen Google. Voor alles wat te maken heeft met zoekmachine optimalisatie en Google Adwords moet je dus bij Stefan zijn!
Reactie plaatsen