SEMrush, een waardevolle search engine data tool

SEMrush is een search engine data tool die er mee voor kan zorgen dat de SEO van jouw website of webshop naar een aanzienlijk hoger niveau kan worden getild. De mogelijkheden die door deze tool worden aangeboden zijn echt ongelofelijk omvangrijk te noemen. In eerste instantie spreekt het voor zich dat je een inzicht kan krijgen in posities van bepaalde zoekwoorden. Daarnaast is het ook mogelijk om te achterhalen wie jouw belangrijkste organische concurrent is. Nog een andere mogelijkheid waarover je beschikt is het opgeven van de URL van een concurrent. Wanneer je dit hebt gedaan zal je meteen kunnen achterhalen waar de concurrent in kwestie goed op scoort. Dit overigens niet alleen maar in de organische, maar ook in de betaalde zoekresultaten van met name Google en andere zoekmachines. Het spreekt voor zich dat dit stuk voor stuk waardevolle data is waar ook jij graag de beschikking over zal willen krijgen. Wel, SEMrush kan daar absoluut voor zorgen!

Welke mogelijkheden biedt SEMrush je precies?

We kunnen gerust stellen dat een goede SEO door de jaren heen alleen maar stelselmatig belangrijker is geworden. Het merendeel van de mensen die eigenaar zijn van een website of een webwinkel zijn zich hier ook echt wel van bewust. Het probleem schuilt hem echter vaak in het ontbreken van concrete en vooral ook correcte data waar beslissingen op gebaseerd kunnen worden. Natuurlijk biedt bijvoorbeeld Google uit zichzelf enkele zeer waardevolle tools aan waarmee je belangrijke data kan achterhalen, maar SEMrush gaat daarin toch nog een stukje verder. De mogelijkheden waar je bij deze tool over beschikt zijn dan ook de volgende:

  1. Je krijgt een inzicht in de organische zoekwoorden;
  2. Het wordt duidelijk wie je belangrijkste concurrenten zijn in de organische resultaten;
  3. Je ontdekt wie de Google Ads concurrentie precies is;
  4. Vergelijkbare zoekwoorden worden aan je kenbaar gemaakt;
  5. Je krijgt een duidelijk inzicht per zoekwoord in onder meer zoekvolume en concurrentie;
  6. Er worden glasheldere website foutanalyses getoond;
  7. Er kan een analyse van de backlinks gebeuren;
  8. Onpage SEO audits kunnen worden uitgevoerd;

Naast bovenstaande mogelijkheden zijn er nog veel meer voordelen verbonden aan het gebruik van SEMrush. Zo kan deze tool ook ongelofelijk waardevol zijn voor mensen die een Google Shopping campagne hebben opgezet. Ze kan er namelijk voor zorgen dat je concrete posities en concurrentie inzichten zal ontvangen. Wil je  dus met andere woorden graag een optimalisatie doorvoeren van jouw Google Shopping campagnes op basis van concrete data? Dan zal je kunnen vaststellen dat deze tool je ook daar zeker bij zal kunnen helpen!

Krijg vat op je belangrijkste concurrenten met SEMrush

Wanneer je vandaag de dag succesvol wil zijn met jouw business op het internet is het niet alleen een vereiste om goed naar jezelf te kijken. Wat namelijk ook te denken van de concurrentie? In principe moet je, je op dit vlak verschillende vragen stellen, namelijk:

  1. Op welke zoekresultaten scoren je concurrenten beter?
  2. Waar zijn jouw concurrenten allemaal terug te vinden?
  3. Waar zijn je concurrenten nog niet terug te vinden?

SEMrush biedt je een concreet antwoord op alle drie de hierboven aangegeven vragen. Dit zorgt ervoor dat je direct weet waar er voor jouw online business ruimte is voor verbetering. Bovendien kan je met deze data ook leren van hetgeen jouw belangrijkste concurrenten echt goed blijken te doen. Het spreekt voor zich dat je op deze manier echt structureel kan werken aan het verbeteren van de posities van jouw online business op basis van glasheldere data.

De meerwaarde van SEMrush ten opzichte van Moz

Wie voor het eerst gebruik gaat maken van de SEMrush tool zal meteen kunnen vaststellen dat de tool niet onaanzienlijke gelijkenissen vertoont met bijvoorbeeld Moz. Allebei deze tools staan er om bekend potentieel ongelofelijk interessant te zijn. Je dient er evenwel rekening mee te houden dat SEMrush over een zeer belangrijke, extra meerwaarde beschikt in vergelijking met Moz. Voor deze laatste geldt namelijk dat rankings slechts wekelijks worden opgehaald. In het geval van SEMrush is dat dagelijks.

Backlink analyse en toxic score

Het zogenaamde backlinkprofiel is tegenwoordig van ongelofelijk groot belang. Het spreekt dan ook voor zich dat je graag zal willen weten welke websites er allemaal nieuw naar jouw domein linken. Om dit te kunnen achterhalen is het mogelijk om gebruik te maken van het Backlink Audit rapport welke door SEMrush wordt aangeboden. Er wordt door middel van dit rapport verschillende data ter beschikking gesteld. Het gaat hierbij concreet om de volgende:

  • Wanneer heeft men de backlink voor het eerst vastgesteld?
  • Wat is de anchor tekst van de backlink in kwestie?
  • Over welke betrouwbaarheid beschikken de links precies?

Dit laatste punt is een zeer belangrijk aandachtspunt welke in de praktijk jammer genoeg vaak over het hoofd wordt gezien. De zogenaamde toxic score geeft aan hoeveel risico er wordt gelopen met de backlink in kwestie. De score geeft een cijfer weer van tussen de 0 en 100. Hoe hoger de score, des te slechter de link is voor jouw website. Deze score wordt op haar beurt wederom gebaseerd aan de hand van verschillende factoren. Het gaat hierbij concreet om de volgende:

  • De kwaliteit waar de links over beschikken;
  • Het aantal links die zich op de website bevinden;

Vroeger was het voornamelijk belangrijk om zoveel mogelijk links naar je website (of webshop) te verzamelen, maar tegenwoordig weten we dat, dat niet langer het geval is. Kwaliteit primeert dan ook absoluut boven kwantiteit en dat maakt SEMrush eens temeer duidelijk. Een backlink analyse is dus hoe dan ook uitermate waardevol.

Het uitvoeren van technische analyses met SEMrush

Nog een interessante troef waarover je beschikt met SEMrush is het uitvoeren van een zogenaamde site audit. Een dergelijke audit voorziet je in één klap van een reeks waardevolle data die duidelijk maakt hoe gezond jouw website of webshop precies is. Denk hierbij aan:

  1. De eventuele aanwezigheid van duplicate content;
  2. Of er sprake is van dubbele meta informatie of niet;
  3. Redirects voor bijvoorbeeld 4xx en 5xx errors;
  4. Hoe goed de sitemap leesbaar is;
  5. Welke schema markup er precies werd opgenomen;
  6. Welke canonicals er zijn waargenomen;
  7. Eventuele hreflang tag fouten waarvan sprake is;

Op basis van de bovenstaande informatie is het mogelijk om doelgericht bepaalde (belangrijke) fouten aan te kunnen pakken en te verhelpen. Ben je er in geslaagd om één of meerdere fouten op te lossen? Dan kan je ze meteen laten afvinken. Dat is natuurlijk erg handig. Zo kan je ten allen tijde precies de status van je website of webshop opvolgen.

Conclusie; ervaar zelf de meerwaarde van SEMrush

Er zijn tegenwoordig op de markt heel wat verschillende tools terug te vinden die je een goede inkijk geven in de evolutie en de mogelijke problemen van jouw website. Dit gezegd hebbende zijn er maar weinig tools die zo uitgebreid zijn als SEMrush. Je dient er wel rekening mee te houden dat er zowel sprake is van een gratis als van een betalende versie. Uiteraard zijn de mogelijkheden van de gratis versie wat beperkter. Toch kan het zeker de moeite waard zijn om in eerste instantie met deze gratis uitvoering aan de slag te gaan. In ieder geval, indien jij op verschillende vlakken een belangrijke meerwaarde wil creëren voor jouw website is het zeker een aanrader om even kennis te maken met de sterke troeven waar SEMrush over beschikt.

Dit vind je vast ook leuk

Lightspeed eCom
Leadinfo
GTmetrix

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.

Ook wij gebruiken cookies!

Wij gebruiken cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren, het verkeer te analyseren en om persoonlijke advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Klik op "OK" om verder te gaan.

Privacybeleid | Sluiten

Cookieverklaring

Bewerk jouw voorkeuren hieronder.

Bekijk omschrijving
Vergeet mijn instellingen Verwijderd!