Lightspeed VS Shopify | Molders Media
Lightspeed VS Shopify
11 januari 2019 

Lightspeed VS Shopify

Shopify en Lightspeed zijn twee systemen welke je kan overwegen op het ogenblik dat je zelf met een webwinkel wil starten. De kans dat je ooit eerder van Lightspeed hebt gehoord is erg groot terwijl Shopify waarschijnlijk net wat minder bekend in de oren klinkt. Dit heeft voor een groot deel te maken met het feit dat Shopify gedurende lange tijd vooral in haar thuisland Canada razend populair was. Slechts enige tijd later heeft het platform ook de nodige bekendheid weten te verwerven in andere delen van de wereld. Dit gezegd zijnde is Shopify een aantrekkelijk alles-in-één platform welke het mogelijk maakt om zonder zorgen een complete webwinkel te lanceren. Maakt dit Shopify ook beter dan Lightspeed? Wij deden de test en vertellen er je graag alles over in dit blogartikel!

Kennismaking met Shopify en Lightspeed

Wanneer je nog nooit eerder in detail hebt gekeken naar deze beide e-commerce platformen is een eerste kennismaking natuurlijk altijd interessant. Zowel Shopify als Lightspeed zijn beiden zogenaamde ‘SaaS-software’. Dit betekent dat ze niet gratis zijn, maar je als gebruiker rekening moet houden met een bepaalde, maandelijkse kostprijs. Je betaalt deze prijs bij beide platformen niet alleen voor de licentie van de software, maar ook voor bijvoorbeeld de high end webhosting die is inbegrepen in het pakket. Bovendien is het ook nog eens zo dat je geen rekening meer moet houden bij het apart aanvragen van bijvoorbeeld een SSL-certificaat. Ook dit tegenwoordig cruciale, digitale certificaat voor webwinkels is immers standaard in jouw Shopify en Lightspeed pakket inbegrepen. Dit zorgt er voor dat je eigenlijk nooit meer geconfronteerd kan worden met onverwachte, financiële verrassingen.

Een belangrijk voordeel waar zowel Shopify als Lightspeed over beschikken ten opzichte van open-source e-commerce software is terug te vinden in het feit dat ze over een uitstekende klantendienst beschikken. Indien je problemen ervaart bij het gebruik van open-source software is het doorgaans zo dat je voor het oplossen van die problemen vooral op jezelf aangewezen bent. Je kan er eventueel voor kiezen om een expert onder de arm te nemen, maar daar zijn steeds niet onaanzienlijke kosten aan verbonden. Op het ogenblik dat er sprake is van een probleem met je Shopify of Lightspeed webwinkel volstaat een telefoontje naar de klantendienst doorgaans om je terug op weg te helpen. Eenvoudiger kan haast niet!

Belangrijke voordelen van Lightspeed ten opzichte van Shopify

Ondanks het feit dat de gedachtegang achter zowel Shopify als Lightspeed niet onaanzienlijke gelijkenissen vertoont moet het gezegd dat Lightspeed toch over verschillende, concrete voordelen beschikt ten opzichte van haar Canadese tegenhanger, namelijk:

  1. De voeling die Shopify heeft met de Nederlandse markt is beperkter dan deze van Lightspeed. Dit zorgt er voor dat er heel wat voor Nederlandse webwinkel eigenaars belangrijke koppelingen ontbreken. Op dit vlak beschikt Lightspeed dan ook over een zeer grote voorsprong. Ondanks het feit dat Lightspeed over een uitstekende voeling beschikt met de Nederlandse markt leent ze zich tegelijkertijd toch ook uitstekend voor het opzetten van een internationale webwinkel.
  2. Het toegankelijke aspect van Lightspeed zorgt er voor dat er absoluut geen technische kennis is vereist. Ben jij dus iemand die zich volledig wil focussen op het verkopen van diens producten zonder stil te moeten blijven staan bij allerhande technische vereisten? Dan is dit voor jou het perfecte platform. Niet alleen is er de krachtige, maar ook gebruiksvriendelijke back-end, daarnaast zorgt de wisselwerking met de unieke designs er voor dat elke webwinkel die gebruik maakt van het Lightspeed platform zowel aan jouw eisen als deze van je klanten tegemoet zal weten te komen.
  3. Daar waar de focus van Shopify toch vaak lijkt te liggen op de beginnende of kleine webwinkel eigenaar is dat bij Lightspeed absoluut niet het geval. Het platform van Lightspeed is dan ook perfect schaalbaar te noemen. Kent jouw webwinkel plots een aanzienlijke groei? Dan groeit Lightspeed gewoon met je mee! Het platform blijft je dan ook precies die mogelijkheden aanreiken die jij nodig hebt om jouw webshop steeds op de best mogelijke manier in de markt te presenteren.

Liquid, de eigen programmeertaal van Shopify

Op het ogenblik dat je bepaalde aanpassingen aan wil brengen aan een template van Shopify dien je er rekening mee te houden dat er hiervoor gebruik moet worden gemaakt van de door Shopify zelf ontwikkelde programmeertaal ‘Liquid’. Dit is een belangrijke factor om bij stil te blijven staan. Het is namelijk zo dat dit er voor zorgt dat je nagenoeg verplicht bent om een echte Shopify expert onder de arm te nemen. Het spreekt voor zich dat dit een niet onaanzienlijke hoeveelheid aan extra kosten met zich mee kan brengen.

Ruim aanbod bestaande uit verschillende apps

De basis van e-commerce software mag nog zo veelzijdig zijn, op een zeker ogenblik wil je graag meer. Zowel Shopify als Lightspeed hebben daar handig op ingespeeld door het aanbieden van een grote hoeveelheid aan apps. Wil je graag een Facebook of Twitter widget in je webwinkel implementeren, wil je, je bezoekers de mogelijkheid bieden om gebruik te maken van een live chat en / of zou je graag reviews van gebruikers willen ontvangen? Het zijn slechts enkele van de vele extra mogelijkheden die gerealiseerd kunnen worden door gebruik te maken van één van de apps uit het aanbod van Shopify en Lightspeed. Op deze manier zal jouw webwinkel niet alleen weten te voldoen aan alle door jou vooropgestelde verwachtingen, maar wordt er ook tegemoet gekomen aan deze van je klanten.

Gedetailleerde data bij Lightspeed

Meten is weten! Ondernemen vanuit je buikgevoel kan op het eerste zicht een goede keuze zijn, maar slechts zelden levert dit je ook het meest optimale rendement op. Omwille van deze reden maakt Lightspeed het mogelijk om een gedetailleerde analyse uit te voeren van alles wat er zich op jouw webwinkel afspeelt. Zo is het mogelijk om specifieke dag-, week- en maandrapporten te raadplegen, worden er speciale voorraadrapporten aangemaakt en behoren ook conversierapporten tot de mogelijkheden. Tel daar ook nog eens de A/B testresultaten bij op en je hebt de mogelijkheid om op basis van de data van jouw webshop steeds zowel doel- als toekomstgerichte keuzes te maken. Alleen op deze manier kan je er dan ook echt zeker van zijn dat het volledige potentieel van jouw online business ten volle kan worden benut.

Lanceer jouw webwinkel op de internationale markt

Een goed draaiende webwinkel hebben in Nederland is natuurlijk fijn, maar het kan altijd beter. Wanneer jouw webwinkel een succes is op Nederlandse bodem kan het dan ook de moeite waard zijn om ze te internationaliseren. Lightspeed maakt dit als geen ander mogelijk. Niet alleen zijn er meer dan 14 verschillende talen beschikbaar, daarnaast kunnen er eenvoudig verschillende valuta’s worden ingesteld en kan je uiteraard aangepaste (internationale) verzendtarieven hanteren. Ben jij dus met andere woorden ook van plan om met jouw webwinkel de wereld te veroveren? Dan is Lightspeed jouw ‘partner in crime’!

Conclusie; met Lightspeed wordt jouw webwinkel een echt succes!

Zowel Shopify als Lightspeed zijn fantastische platformen om een webwinkel mee te bouwen. De mogelijkheden liggen enigszins in lijn met elkaar en ook de kosten zullen, afhankelijk van de keuzes die je maakt, min of meer in lijn liggen met elkaar. Dat maakt een keuze maken tussen beide platformen niet eenvoudig. Alles bij elkaar gezien is het toch de combinatie van gebruiksvriendelijkheid en vooral het toekomstgericht denken van Lightspeed die de doorslag heeft gegeven. Dit platform is zo dynamisch en er wordt zo hard aan gewerkt dat het niet anders kan dan dat je op deze manier een voorsprong hebt ten opzichte van je belangrijkste concurrenten. Gaat jouw voorkeur ook uit naar Lightspeed en wil je er dan ook graag jouw webwinkel mee lanceren? Neem dan snel contact met ons op en ontdek hoe wij jou daarbij kunnen helpen!

Over de schrijver
Voor een online marketeer met alle certificaten in de pocket moet je bij Stefan zijn. Hij is een expert als het aankomt op SEO en SEA en helpt jouw webshop naar een hoge positie binnen Google. Voor alles wat te maken heeft met zoekmachine optimalisatie en Google Adwords moet je dus bij Stefan zijn!
Reactie plaatsen