Page content

article content

Kennismaking met het fenomeen ‘remarketing’

Precies weten waar jouw (potentiële) klanten naar op zoek zijn, het is de natte droom van elke webshop eigenaar. Met de komst van remarketing behoort het zomaar tot de mogelijkheden. Het betreft hier een vorm van online marketing die het mogelijk maakt om eerdere bezoekers van jouw website of webwinkel terug te benaderen met uiterst doelgerichte beeld-, tekst- en / of videoadvertenties. Dat is bijzonder interessant, want onderzoeken hebben aangetoond dat voor het merendeel van de websites en webshops geldt dat minder dan 2 procent van de potentiële klanten bij een eerste bezoek daadwerkelijk tot aankoop overgaat. Remarketing kan je helpen om die overige 98 procent eveneens te doen converteren.

Hoe werkt remarketing precies?

Remarketing kan op verschillende manieren worden geïmplementeerd voor jouw webwinkel. De bekendste vorm van remarketing is evenwel ‘Google of AdWords remarketing’. Dergelijke campagnes kunnen worden opgezet binnen Google AdWords en worden weergegeven door middel van het Google Display Netwerk. Indien ook jij gebruik wenst te maken van remarketing dien je er in eerste instantie voor te kiezen om een zogenaamde ‘remarketingtag’ aan te maken op elke pagina die deel uitmaakt van je website of webshop. Het betreft hier een klein codefragment waar in de praktijk vaak naar wordt verwezen als een ‘remarketing pixel’. Door gebruik te maken van een cookie worden je bezoekers vervolgens opgenomen in een remarketinglijst. Op deze manier is het voor providers precies mogelijk om te achterhalen welke advertenties aan welke personen weergegeven moeten worden.

Naar hartenlust segmenteren met remarketing

Het belangrijkste voordeel van de remarketinglijsten is terug te vinden in het feit dat ze het mogelijk maken om naar hartenlust te segmenteren. Dit betekent concreet dat er verschillende doelgroepen aangemaakt kunnen worden op basis van gedrag. In de praktijk is dit op verschillende manieren mogelijk. Wij hebben alvast drie mogelijke opties voor jou op een rijtje gezet.

Het benaderen van bezoekers op basis van bekeken producten

Zoals eerder in dit blogartikel reeds aangegeven is de kans bijzonder klein dat een potentiële klant tijdens het eerste bezoek aan je website of webshop meteen overstag gaat. Dit heeft voor een groot deel te maken met het feit dat het merendeel van de potentiële kopers zich eerst willen oriënteren bij verschillende aanbieders van het gewenste product. Door gebruik te maken van remarketing zorg je er voor dat je tijdens de volledige zoektocht van je klant in beeld blijft. Hierdoor wordt de kans op het maken van een conversie structureel verhoogd.

Het benaderen van bezoekers op basis van niet afgerekende producten

Het gebeurt bijzonder vaak dat mensen er voor kiezen om een product in hun winkelwagentje te stoppen, maar de order op het moment van betaling toch cancellen. Het is mogelijk dat de persoon in kwestie er op dat ogenblik achter is gekomen dat de totale kostprijs (bijvoorbeeld inclusief verzending, mogelijke extra kosten voor de gekozen betaalmethode, etc.) toch net wat te hoog ligt. Door gebruik te maken van remarketing is het mogelijk om de persoon in kwestie doelgerichte advertenties te tonen met bijvoorbeeld een bepaalde korting voor het gewenste product.

Het benaderen van bestaande klanten die eerder bij je hebben gekocht

Remarketing kan eveneens perfect worden ingezet om reeds bestaande klanten te benaderen. Heeft een bepaalde klant er bijvoorbeeld eerder voor gekozen om zijn nieuwe smartphone bij jouw webshop te bestellen? Dan is de kans groot dat hij ook in de toekomst bij het kopen van een nieuw exemplaar of bij het bestellen van bijvoorbeeld enkele accessoires terug een beroep zal willen doen op jouw diensten. Met behulp van remarketing kan net dat ene duwtje in de rug worden gegeven dat nodig is om de klant terug naar jouw webshop te sturen.

Niet alleen interessant voor webshops

In eerste instantie lijkt het er naar uit te zien dat remarketing uitsluitend interessant is voor de e-commerce. Dat is echter niet zo. Ook andere partijen zoals bijvoorbeeld zakelijke dienstverleners evenals reisorganisaties en makelaars kunnen bijvoorbeeld een meerwaarde creëren door gebruik te maken van de mogelijkheden die remarketing met zich meebrengt. In het bijzonder wanneer het gaat om producten waarbij er veelvuldig wordt vergeleken is het de moeite waard om in de richting van remarketing te kijken. Enkele voorbeelden hiervan zijn kleding, vakanties en grote (dure) kopen.

Hoe worden remarketing advertenties ervaren?

Er wordt tegenwoordig bijzonder vaak gesteld dat mensen het helemaal zat zijn om op het internet overal waar ze zich bevinden geconfronteerd te worden met advertenties. Daar valt iets voor te zeggen, maar die frustratie richt zich vooral richting niet relevante advertenties. Net dit kan met behulp van remarketing worden voorkomen. Door goed de beschikbare data te benutten en door remarketing op optimale wijze toe te passen zal je kunnen vaststellen dat jouw advertenties van frustrerend zullen evolueren naar bijzonder waardevol. Continue monitoring is wel essentieel.

Heeft iemand jouw advertentie voor een bepaald product reeds een bepaald aantal keren gezien zonder daadwerkelijk tot aankoop over te gaan? Zorg er dan voor dat deze persoon niet langer wordt benaderd. Heeft een andere gebruiker een bepaald item toegevoegd aan zijn wenslijst? Benader hem of haar dan pas na enkele weken met een aanbieding. Wellicht is het nu sowieso nog niet het juiste moment om daadwerkelijk tot aankoop over te gaan.

Tot twee keer zoveel conversies met remarketing

Het is tegenwoordig op tal van verschillende manieren mogelijk om jouw producten of diensten op het internet onder de aandacht van potentiële klanten te brengen. Waarom zou je er dan nu precies voor moeten kiezen om gebruik te maken van remarketing? Wel, omdat ‘behaviorally targeted ads’ in de praktijk tot wel twee keer meer conversies weten te realiseren in vergelijking met klassieke advertenties. Dit bovendien ook nog eens terwijl de kosten die worden aangerekend per klik of per impressie nagenoeg identiek zijn. Je moet er in principe alleen maar rekening mee houden dat de vereiste, initiële investering bij een remarketing campagne wat hoger ligt (indien je nog niet eerder op deze manier hebt geadverteerd).

Ook profiteren van de unieke voordelen van remarketing?

Ben jij na het lezen van bovenstaande ook overtuigd welke bijzondere (financiële) meerwaarde er met remarketing voor jouw webshop of website kan worden gerealiseerd? Zou je echter graag het opzetten  van jouw remarketingcampagne(s) willen uitbesteden aan een professionele partij met kennis van zaken? In dat geval staan onze experts van Molders Media meteen klaar om jou van dienst te zijn! Neem dus zeker geheel vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Comment Section

0 reacties op “Kennismaking met het fenomeen ‘remarketing’

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.