Page content

article content

Hreflang

Is je bedrijf de voorbije jaren aanzienlijk gegroeid, maar heb je kunnen vaststellen dat een deel van je doelgroep zich in het buitenland bevindt? Worden deze potentiële klanten nu nog niet bereikt, simpelweg omdat je website of webshop daar niet op is afgestemd? In dat geval kan het inzetten van de hreflang tag voor jou een uitstekende uitkomst bieden. Hoe je deze tag nu precies moet gebruiken en welke voordelen dit voor jou allemaal met zich mee kan brengen vertellen we je graag in dit interessante blogartikel.

Voor welke problemen biedt hreflang de oplossing?

In principe is dit artikel belangrijk voor twee verschillende soorten partijen. Enerzijds zijn er de mensen die met hun online business meteen een zo ruim mogelijke doelgroep willen kunnen bereiken, maar daarnaast zijn er ook ondernemers die reeds enige tijd actief zijn, maar hun huidig bedrijf willen uitbreiden. In beide situaties kan je zonder een goede voorbereiding geconfronteerd worden met verschillende problemen die het potentieel van je bedrijf op het internet aanzienlijk kunnen ondermijnen. Het direct goed aanpakken is dan ook een aanrader.

Door gebruik te maken van de hreflang tag wordt het mogelijk gemaakt om aan lokalisatie te doen met je website of webshop. Dat is ook nodig, want op het ogenblik dat Franstalige bezoekers een landingspagina in het Nederlands voorgeschoteld krijgen is de kans bijna honderd procent dat ze meteen de pagina in kwestie afsluiten om er vervolgens nooit nog naar terug te keren. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor een Amerikaan die de prijzen niet in Amerikaanse dollars, maar wel in euro of in de Engelse pond te zien krijgt. Het zijn stuk voor stuk indicaties dat de website of webshop in kwestie niet voor hun markt is bestemd en dat resulteert gegarandeerd in niet onaanzienlijke verliezen.

Bovenstaande was lange tijd een groot probleem waar zelfs verschillende bedrijven onder gebukt zijn gegaan. Gelukkig vallen al deze problemen tegenwoordig eenvoudig op te lossen door gebruik te maken van hreflang. Een extra voordeel dat is verbonden aan het gebruik van deze hreflang tag is dat zogenaamde ‘duplicate content’ kan worden voorkomen. Het kopiëren van content, ook binnen dezelfde website of webshop kan immers een uiterst negatieve invloed hebben op de ranking van de pagina’s in kwestie.

Waarom hreflang ook voor jou van belang is

Ondanks het feit dat heel wat bedrijven en andere partijen er nog geen gebruik van maken moet het gezegd dat de hreflang tag absoluut niet nieuw is. Google heeft hreflang dan ook reeds geïntroduceerd in het jaar 2011, specifiek met als doel om de relatie tussen pagina’s in verschillende talen vast te kunnen stellen. Beschikt je website over meerdere, vertaalde onderdelen? Dan is het mogelijk om door middel van hreflang automatisch bepaalde groepen bezoekers naar de juiste landingspagina’s te sturen. Franstalige bezoekers krijgen op die manier een landingspagina in het Frans te zien terwijl Engelstalige klanten meteen een Engelse versie voorgeschoteld krijgen. Het is vanzelfsprekend dat de hreflang tag op vlak van lokalisatie nog heel wat meer mogelijkheden met zich meebrengt. Zo kan je er op deze wijze ook voor zorgen dat, afhankelijk van de locatie, altijd de juiste verzendinformatie wordt getoond. Op deze manier wordt niet alleen de user experience sterk verhoogt, daarnaast zal je ook het aantal conversies gegarandeerd zien stijgen.

Hreflang implementeren in de header of de sitemap

Wanneer je wil kunnen genieten van de voordelen die de hreflang tag met zich meebrengt zal je deze op een bepaalde manier moeten gaan integreren in je website of webshop. Hier zijn twee verschillende mogelijkheden voor beschikbaar. Zo kan je er de voorkeur aan geven om de tag op te nemen in de header, maar kan je ze ook verwerken in de sitemap van je website of webshop. Dit laatste is in principe de minst efficiënte oplossing. Je dient er namelijk rekening mee te houden dat de sitemap hierdoor een behoorlijk stuk uitgebreider zal gaan worden. Dit is het directe gevolg van het feit dat deze immers alle URL’s met alle variaties dient te bevatten. Ondanks het feit dat er dus behoorlijk wat werk is verbonden aan het opnemen van de hreflang in de sitemap wordt je ook geconfronteerd met enkele voordelen.

Het belangrijkste voordeel van het verwerken van de hreflang URL’s in je sitemap is terug te vinden in het feit dat alle data niet telkens voor elke gebruiker moet worden ingeladen. Dit kan een niet onaanzienlijke invloed uitoefenen op de snelheid van je website. Een bijkomend voordeel is ook dat bij een enkele wijziging niet elke pagina terug moet worden aangepast. Dit is wel een vereiste op het moment dat je er voor kiest om de hreflang tag toe te voegen in de header van de pagina’s. Aan welke van beide opties jij uiteindelijk de voorkeur zal geven is uiteraard voor een stuk afhankelijk van jouw situatie evenals je persoonlijke voorkeur.

Kies voor goed doordachte (en vaak eenvoudige) hreflang tags

Ondanks het feit dat het gebruik van hreflang in de praktijk uiteraard enkele zeer interessante voordelen met zich meebrengt wordt het aangeraden om de implementatie van deze tag steeds uit te besteden aan een professionele partij. Dit heeft alles te maken met het feit dat er heel wat addertjes onder het gras zitten. Wist je bijvoorbeeld dat alleen Google de hreflang tag gebruikt? Wanneer je hetzelfde resultaat ook wenst te bereiken in de zoekmachine Bing, dan zal je bijvoorbeeld ook rekening moeten houden met de zogenaamde ‘language meta tags’. Een ander belangrijk aandachtspunt is terug te vinden in de precisie waarmee je, je hreflang tags gaat opzetten. Veel mensen maken deze nodeloos uitgebreid waardoor ze tegen bepaalde problemen aanlopen. We geven je graag een voorbeeld.

Stel dat je, je met jouw online business ook wenst te richten op de Spaanstalige markten die er in de wereld zijn terug te vinden. Dat zijn er behoorlijk wat. Je kiest ervoor om gebruik te make van de hreflang tags waarmee je twee verschillende varianten creëert. Het gaat hierbij om:

  • hreflang=”es-es”
  • hreflang=”es-mx”

Beide hreflang tags voegen een specifiek doel en een daarbij horende bestemming toe aan je website of webshop. De eerste hreflang tag richt zich namelijk op mensen die de Spaanse taal spreken en woonachtig zijn in Spanje terwijl de tweede zich richt op Spaanstaligen die in Mexico wonen. Voor deze twee doelgroepen is de bestemming dus duidelijk, maar wat met inwoners van Columbia? Heb je een specifieke landingspagina gemaakt voor inwoners van Mexico en wil je alle andere Spaanstaligen doorverwijzen naar één algemeen onderdeel op je website? Dan kan je er veel beter voor kiezen om gebruik te maken van de vereenvoudigde optie hreflang=”es”. Zo komt de focus te liggen op de taal van de bezoeker in kwestie en niet zozeer op diens regio.

Hreflang is geen leidende factor voor je SEO structuur

Het is tot slot belangrijk om er rekening mee te houden dat hreflang geen leidende factor is voor je SEO-structuur. Met andere woorden, het is perfect mogelijk dat de hreflang richtlijn (want dat is het, een richtlijn) teniet wordt gedaan door andere SEO factoren. Hierdoor kan een bepaalde pagina binnen een specifieke regio toch hoger in de zoekresultaten noteren in vergelijking met andere pagina’s die eigenlijk je voorkeur genieten. Omwille van deze reden is het altijd van belang om niet alleen stil te blijven staan bij de implementatie van hreflang, maar wel goed na te denken over de volledige SEO structuur waarover je website of webshop beschikt.

Ook genieten van de voordelen die hreflang met zich meebrengt?

Het mag in ieder geval duidelijk zijn, op het ogenblik dat je, je met jouw online business wenst te focussen op een zo ruim mogelijke doelgroep verspreid over de wereld is het implementeren van de hreflang tag een absolute must. Wil je er zeker van zijn dat dit op correcte wijze gebeurt? In dat geval kan je ervoor kiezen om dit uit te besteden aan de experts van Molders Media. Wij zijn Lightspeed partner en bijgevolg uitstekend geplaatst om de hreflang tag te integreren in jouw webwinkel. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Comment Section

0 reacties op “Hreflang

Plaats een reactie


*