Hreflang; internationaal ondernemen

Is jouw bedrijf de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid, maar heb je kunnen vaststellen dat een deel van je doelgroep zich in het buitenland bevindt? Wanneer je deze potentiële klanten in het buitenland tot op heden nog niet hebt bereikt kan het inzetten van een hreflang tag een uitkomst bieden. Wat is deze tag, hoe zet je deze tag in en welke voordelen kan deze tag met zich meebrengen? Dat vertellen we je graag in dit interessante blogartikel.

Voor welke problemen biedt de ‘Hreflang tag’ een oplossing?

In principe is dit artikel belangrijk voor twee verschillende soorten partijen. Enerzijds zijn er de mensen die met hun website of webshop meteen een zo ruim mogelijke doelgroep willen bereiken. Daarnaast zijn er ook bedrijven die al enige tijd actief zijn, maar hun huidige business willen uitbreiden. In beide situaties kan je zonder een goede voorbereiding geconfronteerd worden met verschillende problemen die het online potentieel van je bedrijf aanzienlijk kunnen verminderen. Het direct goed aanpakken is dan ook een aanrader.

Door gebruik te maken van de ‘hreflang tag’ wordt het mogelijk gemaakt om je website of webshop aan te passen op basis van de locatie. Dat is ook nodig, want op het moment dat Franstalige bezoekers een landingspagina in het Nederland te zien krijgen is de kans bijna honderd procent dat ze meteen zullen afhaken en de website verlaten om er vervolgens nooit terug te keren. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor een Amerikaan die de prijzen niet in Amerikaanse dollars, maar in Euro te zien krijgt. Stuk voor stuk zijn dit indicaties dat de website of webshop niet voor hun markt is bestemd en dat resulteert gegarandeerd in het verlies van potentiële klanten en/of omzet.

Bovenstaand voorbeeld was lange tijd een groot probleem waar zelfs verschillende bedrijven last van hebben gehad. Gelukkig vallen al deze problemen tegenwoordig eenvoudig op te lossen door gebruik te maken van de hreflang tag. Een extra voordeel van deze tag is dat je door het gebruiken van deze tag ‘duplicate content’ kan voorkomen. Het kopiëren van content, ook binnen dezelfde website of webshop kan immers een negatieve invloed hebben op de ranking van je website binnen de zoekmachines.

Waarom hreflang ook voor jou van belang is

Ondanks het feit dat er heel wat bedrijven en andere partijen er nog geen gebruik van maken moet het gezegd worden dat de hreflang tag absoluut niet nieuw is. Google heeft hreflang voor het eerst geïntroduceerd in het jaar 2011. Het doel van deze tag was om de relatie tussen pagina’s in verschillende talen vast te kunnen stellen. Beschikt ook jouw website over meerdere, vertaalde onderdelen? Dan is het mogelijk om door middel van hreflang automatisch bepaalde groepen bezoekers naar de juiste landingspagina’s te sturen. Franstalige bezoekers krijgen op deze manier een landingspagina in het Frans te zien terwijl Engelstalige klanten meteen de Engelse versie te zien krijgen. Het is vanzelfsprekend dat de hreflang tag op het gebied van lokalisatie nog veel meer mogelijkheden met zich meebrengt. Zo kan je er met deze tag ook voor zorgen dat, afhankelijk van de locatie, altijd de juiste verzendinformatie wordt getoond. Hierdoor wordt niet alleen de user experience sterk verhoogt, daarnaast zal je ook het aantal conversies gegarandeerd zien stijgen.

Hreflang implementeren in de header of de sitemap

Wanneer je wilt profiteren van de voordelen die een hreflang tag met zich meebrengt is het noodzakelijk dat je deze tag op een bepaalde manier gaat integreren in je website of webshop. De tag integreren binnen je website kan op twee verschillende manieren. De eerste manier is het implementeren van de tag binnen de header van je website. De tweede manier is het implementeren van de tag binnen de sitemap van je website. In de meeste gevallen wordt er gekozen voor de eerste mogelijkheid. Wanneer je ervoor kiest om de hreflang tag binnen de sitemap te integreren dien je er rekening mee te houden dat je sitemap een stuk uitgebreider zal worden. Dit is het directe gevolg van het feit dat deze immers alle URL’s met alle variaties dient te bevatten. Ondanks het feit dat er dus behoorlijk wat werk is verbonden aan het opnemen van de hreflang in de sitemap kan je ook profiteren van enkele voordelen.

Het belangrijkste voordeel van het verwerken van de hreflang URL’s in de sitemap is dat alle data niet telkens voor iedere gebruiker moet worden ingeladen. Dit kan een zeer positieve invloed hebben op de snelheid van je website. Een bijkomend voordeel is ook dat bij een enkele wijziging niet iedere pagina terug moet worden aangepast. Dit is wel het geval wanneer je ervoor kiest om de hreflang tag binnen de headers van de pagina’s. Beide manieren zijn perfect geschikt voor het integreren van de tag. Voor welke manier je kiest is afhankelijk van jouw situatie en natuurlijk ook van je persoonlijke voorkeur.

Kies voor goed doordachte (en vaak eenvoudige) hreflang tags

Ondanks het feit dat het gebruik van hreflang in de praktijk enkele zeer interessante voordelen biedt wordt het aangeraden om de implementatie van deze tags uit te besteden aan een professionele partij. Dit komt doordat er bij de implementatie van deze tags behoorlijk wat addertjes onder het gras kunnen zitten. Wist je bijvoorbeeld dat alleen Google de hreflang tag gebruikt? Wanneer je hetzelfde resultaat ook wilt bereiken in andere zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Bing, zal je bijvoorbeeld ook rekening moeten houden met de zogenaamde ‘language meta tags’. Een ander belangrijk aandachtspunt is terug te vinden in de precisie waarmee je hreflang tags dient te implementeren. Veel mensen maken de tags veel te uitgebreid waardoor ze tegen bepaalde problemen aanlopen. We geven je graag een voorbeeld.

Stel dat je jouw online business ook wilt richten op de Spaanstalige markten in de wereld. Dat zijn er behoorlijk wat. Je kiest ervoor om gebruik te maken van de hreflang tags waarmee je twee verschillende varianten creëert. Het gaat hierbij om:

  • hreflang=”es-es”
  • hreflang=”es-mx”

Beide hreflang tags dienen een specifiek doel en voegen een daarbij behorende bestemming toe aan je website of webshop. De eerste hreflang tag richt zich namelijk op mensen die de Spaanse taal spreken en woonachtig zijn in Spanje. De tweede tag richt zich op Spaanstaligen die in Mexico wonen. Voor deze twee doelgroepen is de bestemming dus duidelijk, maar wat met bijvoorbeeld inwoners van Colombia? Heb je een specifieke landingspagina gemaakt voor inwoners van Mexico en wil je alle andere Spaanstaligen doorverwijzen naar één algemeen onderdeel op je website? Dan kan je er veel beter voor kiezen om gebruik te maken van de vereenvoudigde optie hreflang=”es”. Zo komt de focus te liggen op de taal van de bezoeker en niet op de locatie van waar de bezoeker zich bevindt.

Hreflang is geen leidende factoor voor je SEO structuur

Het is tot slot belangrijk om er rekening mee te houden dat hreflang geen leidende factor is voor je SEO-structuur. Met andere woorden, het is zeker mogelijk dat de hreflang richtlijn, want een richtlijn dat is het, teniet zal worden gedaan door andere SEO factoren. Hierdoor kan een bepaalde pagina binnen een specifieke regio toch hoger in de zoekresultaten scoren in vergelijking met andere pagina’s die je eigenlijk liever hoger ziet scoren. Daarom is het altijd belangrijk om niet alleen stil te blijven staan bij de implementatie van hreflang, maar ook om goed te blijven nadenken over de volledige SEO-structuur van je website of webshop.

Ook genieten van de voordelen die hreflang met zich meebrengt?

Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat wanneer je je met jouw online website of webshop wilt focussen op een ruime wereldwijde doelgroep het implementeren van de hreflang tag een absolute must is. Wil je er zeker van zijn dat dit op correcte wijze gebeurt? Dan kan je ervoor kiezen om dit uit te besteden aan de experts van Molders Media. Wij zijn Lightspeed partner en uitstekend in staat op de hreflang tag te integreren binnen jouw website of webshop. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op voor extra informatie.

Dit vind je vast ook leuk

Robots.txt inzetten voor betere kwaliteit en indexatie

Door de jaren heen is duidelijk geworden dat de algemene kwaliteit waar je website...

Het inzetten van filters; waar rekening mee houden?

Om het voor gebruikers eenvoudig mogelijk te maken om snel te vinden...

Paginering; cruciaal voor begrijpen van pagina’s

De kans bestaat dat je nog niet eerder hebt gehoord over ‘paginering attributen’...

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.