Hoe moet je een Facebook advertentie maken?

Een Facebook advertentie maken is iets wat elk bedrijf tegenwoordig eigenlijk op zijn minst moet overwegen. Dat is het gevolg van het feit dat Facebook veruit ’s werelds grootste en dus ook belangrijkste social media platform is. Een gigantische groep mensen beschikt over een profiel of account op deze website. Dit zorgt er voor dat ook de doelgroep van jouw onderneming op deze website is vertegenwoordigd. Door specifiek deze doelgroep te targetten kan je een ongelofelijk interessante meerwaarde creĆ«ren voor jouw bedrijf. Dit niet alleen op korte, maar zeker ook op lange termijn. Overweeg jij ook om op Facebook te gaan adverteren? Zou je echter graag eerst precies willen weten hoe je nu een Facebook advertentie kan maken? Verdiep je dan zeker even in de hieronder terug te vinden informatie.

Wat wil je precies met jouw Facebook advertentie bereiken?

Ben je van plan om te gaan adverteren op Facebook? Dan is het in eerste instantie een interessante keuze om er voor te kiezen om via Facebook Business Manager een account aan te maken voor je bedrijf. Vervolgens ga je in Facebook naar ‘Facebook Ads’ om vervolgens op ‘advertentie maken’ te klikken. Op deze manier kan je direct een nieuwe campagne opzetten. Vervolgens zal er de vraag worden gesteld om een keuze te maken uit de verschillende objectieven. Op dit ogenblik ga je bepalen wat je met jouw advertentie precies zou willen bereiken. De keuzes die je op dit vlak kan maken zijn de volgende:

  • Het creĆ«ren van extra bekendheid voor je merk;
  • Een zo optimaal mogelijk bereik realiseren met je advertentie;
  • Meer verkeer sturen naar je website of naar je applicatie;
  • Het verhogen van de interactie onder de vorm van bijvoorbeeld likes op Facebook;
  • Het aanzetten van gebruikers om jouw applicatie te gaan installeren;
  • Zorg er voor dat meer mensen jouw video-content onder ogen krijgen;
  • Het zoeken naar nieuwe prospecten en het verzamelen van leads;
  • Er voor zorgen dat meer mensen berichten versturen naar jouw onderneming;
  • Zet een groot aantal mensen aan om een bepaalde actie te ondernemen;
  • CreĆ«er advertenties die automatisch producten uit je aanbod geven aan een doelgroep;
  • Geef de advertenties weer aan klanten uit de buurt zodat ze naar je lokale shop komen;

Het mag duidelijk zijn, het is zeker mogelijk om omwille van verschillende redenen een advertentie te maken en te publiceren op Facebook. Zo kan dit social media platform jouw bedrijf helpen om precies op die manier te groeien zoals zij dat wil.

Geef een naam aan je Facebookcampagne

Om je campagne te kunnen beheren spreekt het voor zich dat het van cruciaal belang is om er een herkenbare naam aan te geven. Je beschikt op dit vlak ook over de mogelijkheid om een A/B splittest te starten. Dit betekent dat het mogelijk is om jouw advertentie in eerste instantie te testen bij een selecte groep mensen. Is dit iets waar je geen behoeften aan hebt? Dan is het mogelijk om deze functie bij een Facebook advertentie maken gewoon uitgeschakeld te laten. Hetzelfde geldt eveneens voor de budgetoptimalisatie functie. Deze is in het bijzonder nuttig wanneer je gebruik maakt van verschillende advertentiesets.

Wat is het doelpubliek?

Het spreekt voor zich dat het ook altijd belangrijk is om je bewust te zijn van de doelgroep van je advertentie op Facebook. Je kan op dit vlak in grote lijnen twee verschillende keuzes maken. Het gaat hierbij om de volgende:

  • De mogelijkheid om advertenties weer te geven aan willekeurige mensen;
  • De mogelijkheid om advertenties te tonen aan mensen die eerder al in contact zijn geweest met je merk;

Na bovenstaande dienen er nog wat extra keuzes te worden gemaakt. Het gaat hierbij dan om keuzes op vlak van locatie, leeftijd, geslacht en taal. Op basis van deze factoren zal er uiteindelijk worden bepaald wie jouw Facebook Ads allemaal zullen bereiken. Belangrijk is wel om op dit vlak een oogje op de indicator te houden. Deze geeft namelijk aan hoe groot het doelpubliek van je advertentie(s) is. Zolang als de doelgroep als te ruim wordt ervaren is het eigenlijk belangrijk om verder te blijven specificeren. Anderzijds spreekt het voor zich dat je wel nog steeds voldoende mensen zal willen kunnen bereiken.

Bepaal waar de Facebook Ads moeten worden weergegeven

Beschik je nog niet over ervaring met het aanmaken van Facebook Ads? Dan is het altijd een goed idee om advertenties automatisch te laten plaatsen. De kans is bijzonder groot dat dit voor jouw zaak het beste resultaat zal opleveren. Meer ervaren marketeers beschikken ook hier over de mogelijkheid om hun resultaten aanzienlijk te optimaliseren. Op deze manier biedt Facebook Ads het beste van twee werelden aan. Enerzijds is een Facebook advertentie maken voor beginners zeer eenvoudig mogelijk. Anderzijds hebben de meer ervaren marketeers veel meer mogelijkheden ter beschikking waardoor ze hun advertenties echt zeer specifiek kunnen optimaliseren. Zo kan je bijvoorbeeld aangeven om je advertentie uitsluitend weer te geven op bepaalde toestellen of op bepaalde platformen. Het is zelfs mogelijk om bijvoorbeeld een advertentie specifiek te maken voor iOS- of Android-gebruikers.

Bepaal het budget voor je advertentie

De volgende stap is bepalen hoeveel budget je beschikbaar hebt voor jouw advertentie. Het spreekt voor zich dat je bij een Facebook advertentie maken steeds kan aangeven hoeveel budget je daarvoor wenst te voorzien. Facebook zal vervolgens altijd binnen het opgegeven budget de advertenties weergeven. Dit betekent dat ze niet zomaar zal overgaan tot het plunderen van je creditcard. Je kan er ook voor kiezen om het budget op twee verschillende manieren te bepalen. In eerste instantie kan je kiezen voor een bepaald budget per dag, maar daarnaast is het eveneens mogelijk om je budget te verspreiden over de volledige campagne. Voor welke optie jij uiteindelijk zal kiezen is volledig afhankelijk van jouw voorkeur(en).

Plaats je advertentie online

Inmiddels zijn we aangekomen bij de laatste stap die moet worden genomen voordat je advertentie aan potentiĆ«le klanten kan worden getoond. Het is nu enkel nog zaak om het formaat van je boodschap te kiezen. De mogelijkheden waar je in deze fase over beschikt zijn afhankelijk van het objectief dat je helemaal aan het begin hebt bepaald. Het aanbod kan variĆ«ren van bijvoorbeeld individuele foto’s en video’s tot een volledige carrousel met beelden of een zogenaamde slideshow. Facebook Ads kunnen over een zeer dynamisch karakter beschikken, maar ze kunnen zich eveneens richten op het verzamelen van leads. Het is uiteraard eveneens een mogelijkheid om een gerichte advertentie te gebruiken voor Messenger of Stories van gebruikers. Een Facebook advertentie maken kan duidelijk op heel wat verschillende manieren gebeuren en voor het grootste gedeelte zit jij aan de knoppen.

Het enige wat je nu nog hoeft te doen om je advertentie te kunnen publiceren is op ‘bevestigen’ klikken wanneer je tevreden bent. Wist je overigens ook dat Facebook for Business gratis online trainingen aanbiedt. Op deze manier kan je meteen met Facebook Ads leren werken. In ieder geval, doorloop je de stappen zoals aangegeven hier op deze pagina? Dan zal je kunnen vaststellen dat een Facebook advertentie maken in principe voor iedereen, ongeacht de eisen waarover men beschikt tot de mogelijkheden behoort.

Dit vind je vast ook leuk

Lightspeed eCom
Leadinfo
GTmetrix

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.

Ook wij gebruiken cookies!

Wij gebruiken cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren, het verkeer te analyseren en om persoonlijke advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Klik op "OK" om verder te gaan.

Privacybeleid | Sluiten

Cookieverklaring

Bewerk jouw voorkeuren hieronder.

Bekijk omschrijving
Vergeet mijn instellingen Verwijderd!