Hoe en waarom Facebook Business Manager aanmaken?

Facebook Business Manager aanmaken is eigenlijk de eerste stap die bedrijven moeten zetten wanneer ze de mogelijkheden van Facebook willen proberen te benutten voor hun onderneming. Dat is duidelijk, maar hoe gaat dat precies in zijn werk? En Ć©Ć©nmaal aangemaakt, op welke mogelijkheden of voordelen kan je dan precies rekenen? Wij zochten het voor je uit en hebben al onze bevindingen op een rijtje gezet hieronder op deze pagina.

Wat is Facebook Business Manager?

Voordat je over gaat tot een Facebook Business Manager aanmaken is het natuurlijk van belang om in eerste instantie even stil te blijven staan bij wat het nu precies is en welke mogelijkheden ze jou als gebruiker biedt. Hier bestaat nog vaak behoorlijk wat onduidelijkheid over. De Business Manager vormt eigenlijk de oplossing voor zowel adverteerders als organisaties waarbij medewerkers met verschillende functies of rollen samenwerken aan advertentieaccounts of pagina’s. De Business Manager zorgt er voor dat het mogelijk is om accounts of pagina’s te organiseren en op een efficiĆ«ntere manier te kunnen werken. Het is niet zo dat er sprake dient te zijn van een algemene login. Iedereen kan met behulp van zijn of haar eigen profiel op Facebook werken met de Business Manager. Zou je graag werk en privĆ© volledig gescheiden willen houden? Dan is het altijd een mogelijkheid om een profiel op Facebook aan te maken met een zakelijk e-mailadres.

Welke voordelen brengt het gebruik van Facebook Business Manager met zich mee?

Er zijn tal van verschillende voordelen verbonden aan een Facebook Business Manager aanmaken. Het gaat hierbij in het bijzonder om de onderstaande concrete voordelen:

  1. Je kan personen toegang verlenen tot advertentieaccounts, Facebookpagina’s of apps;
  2. In Ć©Ć©n enkel overzicht zijn alle resultaten en betalingen terug te vinden;
  3. Het is mogelijk om de machtigingen te beheren tussen adverteerders, bureaus, etc.;
  4. Alle advertentieaccounts en aangemaakte pagina’s kunnen centraal worden beheerd;

Voordat je zelf kan genieten van de hierboven aangehaalde voordelen spreekt het voor zich dat een Facebook Business Manager account aanmaken de eerste stap is die moet worden gezet. Is het voor jou niet helemaal duidelijk hoe dit nu precies in zijn werk gaat? Dan kan de onderstaande informatie jou daar zeker en vast bij helpen.

Hoe een Facebook Business Manager aanmaken?

Een Facebook Business Manager aanmaken kan zeer eenvoudig en door iedereen gebeuren. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is klikken op ‘account maken’. Vervolgens kan je het account aanmaken. In eerste instantie dien je de naam van je onderneming in te voeren waarna je, je Facebookprofiel aan de pagina kan koppelen. Beschik je nog niet over een pagina voor Business Manager? Dan dien je deze eerst aan te maken. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om een advertentieaccount te creĆ«ren. Dit is mogelijk door in het menu te klikken op ‘nieuwe toevoegen’. Daarna kan je meteen een pagina of een advertentieaccount maken en toevoegen. Het lijkt er naar uit te zien dat hiermee het aanmaken volledig achter de rug is. Toch ben je er nog niet helemaal en zijn er nog andere stappen om te doorlopen.

Het claimen van een pagina of een advertentieaccount

De eerste stap na een Facebook Business Manager aanmaken was het creƫren van een pagina of een advertentieaccount. Nu je ook deze hebt aangemaakt dien je ze in eerste instantie te claimen. Voor het claimen van een pagina ga je als volgt te werk:

  • Klik op ‘pagina’;
  • Geef de URL in van de Facebookpagina;
  • Klik op ‘pagina vastleggen’;

Het is mogelijk om een advertentieaccount te claimen door de business-ID in te geven die zich in de linksource bevindt. Het is ongelofelijk belangrijk dat je er rekening mee houdt dat je uitsluitend pagina’s op Facebook kan claimen die onder jouw eigen beheer vallen. Advertentieaccounts en pagina’s die je beheert van adverteerders dienen door adverteerders zelf te worden geclaimd in de Business Manager. In tegenstelling tot bij het claimen van een account of een pagina is het immers zo dat je in deze situatie toegang dient te vragen tot het account waar de adverteerder over beschikt. Deze stap is van cruciaal belang. Voer je deze niet (correct) uit? Dan zal de verkeerde organisatie worden aangesteld als beheerder. Dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn.

Het toevoegen van Instagram aan je Business Manager

Het is reeds een tijd mogelijk om er voor te kiezen om te adverteren op Instagram. Wanneer je van plan bent om dat te gaan doen spreekt het voor zich dat je ook je Instagram-accounts dient te gaan koppelen aan je Business Manager. Dit is mogelijk door via ‘Bedrijfsinstellingen’ naar ‘Instagram-accounts’ te gaan. Vervolgens kan je daar klikken op ‘nieuw Instagram-account claimen’. Vervolgens kan je inloggen met het account van Instagram in kwestie om het te koppelen. Is het niet meteen jouw bedoeling om te gaan adverteren op het social media platform van Instagram? Dan is het eventueel mogelijk om deze stap over te slaan.

Wat wanneer je samenwerkt met derde adverteerders?

De fase van een Facebook Business Manager aanmaken ligt inmiddels reeds achter ons. Wat echter op het ogenblik dat je samenwerkt met bijvoorbeeld een adverteerder? In dat geval zal je wellicht graag inzicht willen hebben in de resultaten van die pagina of van het advertentieaccount in kwestie. Dat is mogelijk door toegang te vragen via het menu. In dit menu is het net zoals bij het claimen van een account of pagina een vereiste om het business-ID of de zogenaamde linksource in te voeren.

Het toevoegen van partners of personen aan het account

Zou je graag partners of personen willen toevoegen aan het account? Dat is mogelijk door via bedrijfsinstellingen op advertentieaccount te klikken. Klik daarna op personen toevoegen of partner toewijzen. Op het ogenblik dat je een partner wenst toe te voegen moet je zijn of haar Business-ID ingeven. Dit is net iets anders wanneer je een persoon wenst toe te voegen. In dat geval dien je daarvoor namelijk gebruik te maken van het e-mailadres waar de persoon in kwestie over beschikt.

De verschillende rollen binnen de Facebook Business Manager

Na een Facebook Business Manager aanmaken wordt het meteen duidelijk dat er sprake is van verschillende rollen. Voor grote organisaties en bureaus geldt in de praktijk vaak dat er meerdere mensen op hetzelfde ogenblik werken aan hun accounts of pagina’s. Het spreekt voor zich dat het in dat geval een goed idee is om de medewerkers en de partners toe te wijzen aan een bepaalde rol. Dit kan gebeuren voor zowel het advertentieaccount als voor de pagina. Adverteerders moeten worden gekoppeld aan niet alleen het advertentieaccount, maar ook aan de pagina. Op deze manier kan er snel en bovendien ook zeer efficiĆ«nt worden gewerkt via de ‘Power Editor’.

Een uitstekende plek voor het beheren van al jouw advertenties

Finaal kunnen we stellen dat een Facebook Business Manager aanmaken een uitstekende keuze is voor iedereen die wenst te adverteren op de platformen Facebook en Instagram. Wanneer alles is ingesteld zal je kunnen vaststellen dat je in het account in Ć©Ć©n handig overzicht alle statistieken per advertentieaccount, pagina of productcatalogi terug kan vinden. Hou je rekening met de informatie zoals aangegeven hier op deze pagina? Dan zal je kunnen vaststellen dat je steeds het maximale potentieel zal weten te halen uit jouw Facebook Business Manager aanmaken.

Dit vind je vast ook leuk

Lightspeed eCom
Leadinfo
GTmetrix

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.

Ook wij gebruiken cookies!

Wij gebruiken cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren, het verkeer te analyseren en om persoonlijke advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Klik op "OK" om verder te gaan.

Privacybeleid | Sluiten

Cookieverklaring

Bewerk jouw voorkeuren hieronder.

Bekijk omschrijving
Vergeet mijn instellingen Verwijderd!