Hoe een goede contentkalender maken?

Het opstellen van een contentkalender is eigenlijk iets wat je tegenwoordig altijd moet doen. Door het opmaken van een dergelijke kalender zorg je er voor dat je op een gestructureerde, periodieke wijze content kan plaatsen. Dat lijkt in eerste instantie misschien een beetje overbodig, maar dat is het helemaal niet. Het komt niet zelden voor dat bedrijven gedurende een bepaalde periode even heel veel content plaatsen om vervolgens wekenlang niets meer van zich te laten horen. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Door het opstellen van een goede contentkalender is het mogelijk om er voor te zorgen dat je altijd op een efficiënte manier interessante content kan toevoegen aan je website of aan je webshop. Stel jij jezelf de vraag hoe een goede contentkalender te kunnen maken? Lees dan vooral snel verder.

Wat is een contentkalender precies?

Een contentkalender is in de praktijk zoveel meer dan louter en alleen een gewone kalender waarop je aangeeft op welke dag(en) je content gaat plaatsen. In de kalender dient dan ook nog heel wat extra informatie te worden aangegeven. In principe wordt de volgende informatie opgenomen in de kalender:

  • Wanneer wordt de content geplaatst?
  • Waarover gaat de content die je gaat plaatsen?
  • Via welk kanaal zal de content worden verspreid?

Eventueel kan er ook worden aangegeven voor wie de content zal worden verspreid. Wanneer je hebt gezorgd voor deze basis in je planning kan je ook nog extra informatie gaan aangeven. Het gaat daarbij dan concreet om bijvoorbeeld de persoon in je team die verantwoordelijk is voor de creatie van de content. Ook de status die er aan verbonden is, is van belang. Dat klinkt toch ongelofelijk handig? Zeker en dat is het ook. Door het opmaken van een contentkalender zorg je er namelijk in de praktijk voor dat de creatie en de verspreiding van je content op een zeer gestructureerde manier kan gebeuren. Bovendien kan er op deze manier ook nooit sprake zijn van ook maar enige discussie over de persoon die binnen de onderneming verantwoordelijk is voor de creatie en de verspreiding van de content.

Beginnen met het opstellen van een contentkalender

Voordat je aan de slag gaat met het maken van een contentkalender is het belangrijk om even het doel en de beschikbare middelen te bepalen. Dit is mogelijk door aandacht te besteden aan de volgende punten:

  • Formuleer duidelijke marketingdoelen;
  • Stel het budget vast dat je beschikbaar hebt voor je content (marketing);
  • Schets een duidelijk beeld van je doelgroep en hoe je die doelgroep wil aanspreken;
  • Wees je bewust van de verschillende communicatiekanalen die beschikbaar zijn;

Heb je een antwoord gegeven op de hierboven aangegeven vragen? Dan zal je kunnen vaststellen dat daarmee de basis voor je contentkalender is bepaald. Het is nu dan zaak om over te gaan tot het daadwerkelijk opstellen van de kalender.

Hoe ziet de indeling van een contentkalender er precies uit?

Eerder op deze pagina hebben we reeds aangegeven dat er behoorlijk wat verschillende soorten informatie dient te worden opgenomen in de contentkalender. Net omdat er zoveel informatie in moet worden verwerkt is het ongelofelijk belangrijk om te zorgen voor een duidelijke indeling. De indeling die kan worden gehanteerd is dan bijvoorbeeld:

  1. Het moment waarop de content zal worden geplaatst;
  2. Welk soort content er zal worden gepubliceerd;
  3. Voor wie de content zal worden geplaatst (specifieke klanten of niet);
  4. Op welk medium ze zal worden geplaatst;
  5. Het onderwerp waar de content over gaat;
  6. Wie is de auteur van de content in kwestie?
  7. De status waar de content in kwestie over beschikt;

Uiteraard ben je niet verplicht om de bovenstaande indeling volledig over te nemen. Ben jij bijvoorbeeld een freelance tekstschrijver die ook content marketing doet? Werk je echter helemaal alleen dus zonder mede-schrijvers? Dan hoef je wellicht niet in je contentkalender op te nemen wie er verantwoordelijk is voor de content in kwestie. Dit uiteraard omdat je dit gewoon telkens zelf bent. Bepaal dus altijd voor jezelf welke informatie in de contentkalender voor jou daadwerkelijk relevant is om te vermelden en vooral welke niet.

Let op het plaatsen van content op verschillende platformen

Bijzondere aandacht dient te worden besteed aan het eerste puntje van de indeling van je kalender. Het gaat hierbij dan specifiek om het moment waarop je de content gaat plaatsen. Hierbij is er speciale aandacht vereist omdat het tegenwoordig zeer vaak voorkomt dat bedrijven gebruikmaken van verschillende platformen om hun content via te verspreiden. Zo kan je bijvoorbeeld jouw content delen via Facebook, maar ook via Twitter. Het is best mogelijk dat je per social media platform een ander tijdstip van posten zal willen gaan hanteren. Ook hier dien je absoluut rekening mee te houden bij het opstellen van een kalender voor jouw content. Post je op slechts één platform? Dan is dit uiteraard een stuk eenvoudiger.

Een contentkalender zorgt niet voor een vastgestelde verplichting

In de basis kiezen bedrijven er voor om een contentkalender te laten opstellen omdat deze ze voorziet van een bepaalde houvast. Dit gezegd hebbende is het absoluut niet zo dat een dergelijke kalender een concrete verplichting met zich meebrengt. Je bent dus niet verplicht om de content zoals opgenomen in de kalender te gaan plaatsen. Let wel, wanneer je er helemaal niet naar omkijkt spreekt het voor zich dat een kalender als deze haar doel eigenlijk een klein beetje voorbijschiet. Toch is het altijd van belang om een bepaalde flexibiliteit te kunnen behouden. Die flexibiliteit kan bijvoorbeeld noodzakelijk zijn om in te kunnen spelen op belangrijke, actuele nieuwsfeiten of andere gebeurtenissen.

Zorg voor een periodieke evaluatie van je contentkalender

Heb je een contentkalender opgemaakt? Dan is het altijd van belang om er rekening mee te houden dat je de vastgestelde kalender op een bepaald ogenblik wellicht enigszins zal moeten aanpassen. Verschillende redenen kunnen daarvan aan de basis liggen.

Stel nu bijvoorbeeld dat je op basis van de door jou opgestelde kalender telkens een artikel deelde op Twitter op donderdagochtend. Onderzoek heeft echter duidelijk gemaakt dat jouw doelgroep vooral op vrijdagnamiddag actief is op het social media platform. Dan spreekt het voor zich dat je aan de hand van deze data jouw contentkalender zal willen aanpassen. Doe je dat niet? Dan laat je uiteraard een significant deel van het beschikbare potentieel onbenut. Een regelmatige evaluatie van je kalender is dan ook echt noodzakelijk om er voor te zorgen dat je steeds over een zo optimaal mogelijke houvast beschikt voor jouw content.

Dit vind je vast ook leuk

Lightspeed eCom
Leadinfo
GTmetrix

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.

Ook wij gebruiken cookies!

Wij gebruiken cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren, het verkeer te analyseren en om persoonlijke advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Klik op "OK" om verder te gaan.

Privacybeleid | Sluiten

Cookieverklaring

Bewerk jouw voorkeuren hieronder.

Bekijk omschrijving
Vergeet mijn instellingen Verwijderd!