Het opstellen van een strategisch marketingplan, hoe ga je te werk?

Het opstellen van een strategisch marketingplan is tegenwoordig ongelofelijk belangrijk. Door middel van een dergelijk plan is het immers mogelijk om voor jezelf te bepalen welke doelen je allemaal online wil bereiken. De strategie die wordt uitgestippeld zal in de praktijk voor een groot deel bepalend zijn voor de manier waarop je deze doelen zal weten te bereiken. Door deze informatie vast te leggen zal je kunnen rekenen op tal van verschillende voordelen, namelijk:

  • Je zal op een efficiĆ«ntere manier te werk kunnen gaan;
  • De resultaten zullen merkelijk sneller behaald kunnen worden;

Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je er als onderneming voor kiest om actie te gaan ondernemen. Het eerste wat je zal moeten doen wanneer je een strategisch marketingplan wenst te creƫren is in kaart brengen wat je onderneming precies doet. Met andere woorden, welke producten en / of diensten worden er door jouw bedrijf aangeboden? Welke van deze zaken moeten bovendien bij het voeren van je marketing voorrang krijgen en welke zijn mogelijks net iets minder belangrijk? Door dit te bepalen weet je meteen waar de prioriteiten precies zijn gelegen.

Een zoekwoordenonderzoek als basis voor jouw strategisch marketingplan

Het is in de praktijk ronduit onmogelijk om een strategisch marketingplan op te gaan stellen wanneer je er geen zicht van hebt wat nu precies de belangrijkste targets zijn voor jouw onderneming. Om dit te kunnen achterhalen kan je er voor kiezen om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Op basis van de resultaten van dit onderzoek is het mogelijk om na te gaan hoe je potentiƫle klanten jouw diensten en goederen op het internet zoeken. Bovendien wordt op deze manier ook direct duidelijk hoe groot de vraag er naar precies is. Het zoekwoordenonderzoek vormt altijd de absolute basis van jouw strategisch marketingplan. Om een dergelijk onderzoek uit te kunnen voeren kan je gebruikmaken van bijvoorbeeld de Zoekwoordenplanner van Google Ads. Door eerst even de belangrijkste trefwoorden die relevant zijn voor jouw business te bepalen en deze vervolgens in te voeren in de Zoekwoordenplanner krijg je meteen een handige lijst met suggesties voorgeschoteld.

Wat is een concurrentieanalyse?

De eerste stap is dus het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Heb je dit gedaan? Dan is het vervolg het uitvoeren van een concurrentieanalyse. Tijdens deze fase zal aldus de concurrentie in kaart worden gebracht. Welke bedrijven proberen bijvoorbeeld hetzelfde product of dezelfde dienst aan de man te brengen? Deze concurrenten zijn in principe vrij eenvoudig te achterhalen. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is dan ook het ingeven van de relevante zoekwoorden uit het zoekwoordenonderzoek in Google. Meteen zal je op deze manier een handig overzicht krijgen van die ondernemingen die als jouw belangrijkste concurrenten bestempeld kunnen worden.

De slaagkansen waar jij online over beschikt zijn voor een groot deel afhankelijk van de manier waarop je concurrenten presteren. Met andere woorden, op welke vlakken scoren ze goed en waar laten ze mogelijks steken vallen? Ook dit is een belangrijk aspect waar je bij het opstellen van een strategisch marketingplan rekening mee dient te houden. Let wel, de mate waarin je jouw belangrijkste concurrenten op deze pijnpunten kan overtreffen is natuurlijk ook wel afhankelijk van het budget dat je voor handen hebt. Hou er bovendien rekening mee dat het behalen van bepaalde resultaten ook de nodige tijd in beslag kan nemen. Heel wat bedrijven hebben misschien reeds vele jaren gebouwd aan het fundament voor hun online marketing strategie terwijl jij mogelijks nog maar net om de hoek komt kijken. Ook dit is een niet onbelangrijk gegeven om rekening mee te houden.

Het opstellen van een zogenaamde ā€˜buyer personaā€™

Van cruciaal belang voor het opstellen van een strategisch marketingplan is het bepalen van de zogenaamde ā€˜buyer personaā€™. Voor deze buyer personas geldt dat het voorstellingen zijn van de voor jouw onderneming ideale klant. Je creĆ«ert hiervoor als het ware een fictief personage voor je verschillende klanten. Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met verschillende eigenschappen zoals:

  • De leeftijd;
  • Het geslacht;
  • Waar men woonachtig is;
  • De gezinssituatie;
  • Zelfs de mogelijke financiĆ«le situatie kan relevant zijn;

Niet alleen moet er een concrete weergave worden gevormd van de eigenschappen waar jouw klanten over beschikken, wat bovendien ook te denken van de manier waarop jouw doelgroep op zoek gaat naar de gewenste producten en / of diensten. Bij het opstellen van een online, strategisch marketingplan is het dan ook altijd belangrijk om niet alleen aandacht te besteden aan deze personas, maar ook aan de inhoud van je boodschap en de manier waarop deze wordt verspreid.

Wees aanwezig tijdens de (volledige) customer journey

In het meest optimale geval zorgt het door jou uitgestippelde strategische marketingplan er voor dat je gedurende de volledige customer journey aanwezig bent. Met andere woorden, de klant die op zoek gaat naar een bepaald product of een specifieke dienst komt telkens jou tegen. De customer journey bestaat in totaal uit drie verschillende fasen:

Fase 1: Bewustzijn

De klant komt in deze fase tot de conclusie dat hij een probleem heeft waarvoor hij op zoek gaat naar een product of dienst om dat probleem op te kunnen lossen. In deze fase is het belangrijk om er als bedrijf voor te zorgen dat je (potentiƫle) klanten er bewust van worden welke producten en / of diensten het probleem dat zich stelt kunnen oplossen. Veel bedrijven begaan hierbij een cruciale fout. Tijdens de eerste fase is informeren namelijk de belangrijkste factor. Op het ogenblik dat het geheel overkomt als een reclamespotje voor ƩƩn van jouw producten of diensten schiet ze immers haar doel zo goed als volledig voorbij.

Fase 2: Overweging

Tijdens de overweging fase is het zo dat de klant verschillende mogelijkheden gaat overwegen. In dit geval is het aan jou als bedrijf om duidelijk te maken dat het product of de dienst die jij aanbiedt de beste keuze is. Het spreekt voor zich dat je hierbij vooral moet inspelen op de concrete voordelen waar jouw aanbod over beschikt ten opzichte van het aanbod van de concurrentie.

Fase 3: De beslissing

Tijdens de derde en laatste fase maakt de klant een definitieve keuze. Op dit ogenblik wordt er concreet voor gekozen om tot aankoop van een bepaald product of het afsluiten van een specifieke dienst over te gaan. Een goed persoonlijk contact kan tijdens deze fase van groot (en vaak zelfs doorslaggevend) belang zijn. Heb je jouw strategisch marketingplan correct opgesteld? Dan zal je kunnen vaststellen dat jouw onderneming tijdens elke fase ā€œin the pictureā€ zal zijn en blijven.

Benut zoveel mogelijk relevante kanalen

Er wordt vandaag de dag nog vaak aangenomen dat ƩƩn enkel kanaal voor alle conversies kan zorgen voor jouw onderneming. Dat is echter niets meer of minder dan een fabeltje. Het integreren van een multichannel aanpak in je strategisch marketingplan is dan ook een absolute must. Je zal immers graag alle mogelijke kanalen willen benutten om aan potentiƫle klanten te kunnen komen. Dit is nodig om een zekere mate aan stabiliteit in te kunnen bouwen. Er gaan immers met zekerheid kanalen zijn die deel zullen uitmaken van de customer journey die slechts een zeer beperkte omzet met zich mee zullen brengen. Om er voor te zorgen dat je geen kans onbenut laat dien je dan ook volop de kaart te trekken van verschillende marketingkanalen. Denk hierbij dan concreet aan:

  • Zoekmachinemarketing of SEO;
  • Het voeren van een goede content marketing strategie;
  • Het uitstippelen van een goede social media strategie;
  • Inzetten op affiliate marketing;
  • Het voeren van e-mailmarketing;
  • Het benutten van PCC-mogelijkheden zoals Google Ads;

Door zoveel mogelijk van de aangehaalde kanalen en mogelijkheden in je strategisch marketingplan op te nemen zal je al snel tot de conclusie komen dat je zowel op korte als op lange termijn jouw doelgroep op de meest efficiƫnte manier(en) kan bereiken. Op deze manier zal er werkelijk geen enkele mogelijkheid onbenut worden gelaten om klanten te werven voor jouw bedrijf.

Zorg voor het periodiek evalueren van jouw strategisch marketingplan

Het opstellen van een strategisch marketingplan alleen is niet voldoende. Het is in de praktijk dan ook steeds van belang om concreet te meten wat de impact is van het plan. Welke onderdelen er van scoren goed en welke leveren teleurstellende resultaten op? Waar liggen er dus met andere woorden mogelijkheden om verbeteringen door te voeren? Meten is weten is Ć©Ć©n van de belangrijkste stellingen die in het online landschap kunnen worden aangehaald. Toch is het zo dat veel bedrijven de impact van bijvoorbeeld hun strategisch marketingplan niet of in ieder geval onvoldoende monitoren. Zorg er voor dat jij deze fout niet maakt. Voer dus altijd concrete metingen uit en stuur bij waar nodig. Enkel en alleen op deze manier zal jouw strategisch marketingplan je zowel op korte als op lange termijn kunnen helpen om jouw vooropgestelde doelen te bereiken.

Dit vind je vast ook leuk

Wat is marketing en hoe kan je het online voeren?
Hoe gericht een online marktonderzoek uitvoeren?
Wat is branding marketing?

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.

Ook wij gebruiken cookies!

Wij gebruiken cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren, het verkeer te analyseren en om persoonlijke advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Klik op "OK" om verder te gaan.

Privacybeleid | Sluiten

Cookieverklaring

Bewerk jouw voorkeuren hieronder.

Bekijk omschrijving
Vergeet mijn instellingen Verwijderd!