Page content

article content

Google verhoogt maximum aantal tekens meta-omschrijving

Op het ogenblik dat je in de zoekmachine Google een bepaalde zoekopdracht ingeeft merk je op dat het resultaat op je vraag bestaat uit drie onderdelen. In eerste instantie is er de titel gevolgd door de url en daaronder staat de meta-omschrijving. Een dergelijke omschrijving moet worden gemaakt voor elke pagina die je aan je website of webshop toevoegt. Op deze manier is het voor de zoekmachine duidelijk waar de pagina in kwestie over gaat en bovendien kan ze geïnteresseerden triggeren om de pagina in kwestie te bezoeken. Jarenlang moest je bij het schrijven van een meta description rekening houden met een limiet van 160 tekens. Nu heeft Google er echter voor gekozen om deze limiet te verhogen.

Limiet maximum aantal tekens opgetrokken tot 320

Tijdens het schrijven van een meta-omschrijving zijn er altijd verschillende factoren waar je rekening mee dient te houden. Zo moet ze vlot leesbaar zijn en moet het belangrijkste zoekwoord er in worden verwerkt. Daarnaast moest er ook rekening worden gehouden met het maximum aantal tekens van 160 stuks. Eventueel kon je er voor kiezen om de meta-omschrijving niet in te vullen, maar dan maakte Google een soort van snippet van de tekst op de pagina in kwestie. Dat is veelal niet zo interessant, want hier heb jij als eigenaar van de website geen controle over.

Over het SEO-belang van de meta description bestaat heel wat discussie. Google zelf heeft bijvoorbeeld reeds aangegeven dat ze geen bepalende factor is voor de ranking van de pagina in kwestie. Toch is het aan te raden om een goed opgebouwde meta-omschrijving te schrijven die netjes binnen de limiet blijft en het belangrijkste zoekwoord bevat. Kwaad kan het zeker niet en mocht de meta description toch op een bepaald vlak mee gaan tellen voor je ranking, dan is jouw website of webshop daar alvast op voorbereid.

Het belang van het vermelden van een passend zoekwoord in je meta description is trouwens extra van belang omdat ze beter de aandacht van de potentiële bezoeker kan trekken. De zoekopdracht wordt in de meta-omschrijving namelijk steeds vetgedrukt weergegeven.

Waarom een hogere limiet?

Dat Google er nu voor kiest om de limiet van haar meta description tekens op te trekken is eigenlijk niet zo heel verrassend te noemen. Het is algemeen bekend dat Google er alles aan doet om de afstand tussen vraag en antwoord zo beperkt mogelijk te houden. Door het optrekken van het maximum aantal tekens van de meta description is de kans groot dat de Google gebruiker reeds het antwoord op diens vraag vindt zonder dat hij het blad met de zoekopdrachten hoeft te verlaten. Dat biedt voor Google heel wat potentieel, maar voor jou als eigenaar van de website uiteraard wat minder. Als de persoon die de zoekopdracht lanceert meteen ook het antwoord op diens vraag krijgt is er namelijk geen enkele reden meer voor hem of haar om nog door te klikken, of toch?

Je zou de hogere limiet van de meta description die Google inlast eigenlijk vooral moeten zien als een opportuniteit. Meer tekens betekent ook meer mogelijkheden om de potentiële bezoeker nieuwsgierig te maken naar meer. Bovendien is het zo dat veel mensen niet zomaar oppervlakkige informatie willen over een bepaald onderwerp, maar net meer details. Kies je er voor om de meta description van de pagina’s die reeds eerder aan je website zijn toegevoegd niet aan te passen? In dat geval zal Google hier een soort van snippet aan toevoegen waardoor het aantal tekens toch een behoorlijk stuk hoger komt te liggen. De kans bestaat dan echter dat er informatie in wordt prijsgegeven die je liever voorbehouden houdt voor op de pagina in kwestie zelf. Hou hier dus zeker en vast rekening mee.

Welke aanpassingen zijn er nu vereist?

Bovenstaande betekent in de praktijk dat er behoorlijk wat werk aan de winkel is. Je zal er namelijk wellicht voor willen kiezen om de oude meta descriptions op je website(s) te laten aanpassen. Op deze manier moeten ze beter in lijn komen te liggen met de nieuwe vereisten waardoor het maximale potentieel kan worden benut. Hou er bij het schrijven van de nieuwe meta-omschrijvingen in ieder geval rekening mee dat het maximaal aantal tekens nu 320 karakters bedraagt en zorg er voor dat niet alleen het belangrijkste zoekwoord, maar eventueel ook nog enkele aanverwante woorden in de omschrijving worden opgenomen. Voeg een vleugje mysterie toe aan je tekst waardoor de potentiële bezoeker nieuwsgierig wordt en monitor de impact van je aanpassingen op de CTR. Indien je het goed aanpakt zal je wellicht kunnen vaststellen dat de hogere limiet aan tekens voor je meta description ook heel wat voordelen met zich mee kan brengen.

Comment Section

0 reacties op “Google verhoogt maximum aantal tekens meta-omschrijving

Plaats een reactie


*