Page content

article content

Google Shopping optimaliseren

Op het ogenblik dat Google Shopping werd geïntroduceerd werd meteen duidelijk dat het op ecommerce toegespitste advertentieprogramma een bijzonder groot belang zou gaan vertegenwoordigen. Inmiddels is deze verwachting ingelost en kan er worden gesteld dat Google Shopping voor heel wat webshops heeft gezorgd voor een aanzienlijk verbeterd financieel resultaat. Een Google Shopping campagne opzetten heeft op zich reeds een beetje voeten in de aarde, maar het optimaliseren van een dergelijke campagne is nog iets helemaal anders. Toch moet het gezegd dat optimalisatie vaak een vereiste is, althans wanneer je er zeker van wil zijn dat het maximale potentieel van je campagne kan worden gerealiseerd.

De werking van Google Shopping

In eerste instantie kan het geen kwaad om nog even op te frissen wat Google Shopping nu precies is. Het betreft hier een speciale advertentiecampagne waarbij er eigenlijk gebruik wordt gemaakt van twee verschillende soorten programma’s. We onderscheiden op dit vlak Google AdWords (waar de campagne in wordt aangemaakt) van het Google Merchant Center (waar de feed in moet geïmporteerd). Van zodra je Google Shopping campagne live staat worden jouw producten bovenaan de organische zoekresultaten weergegeven. Dit betekent dat ze zich op de prominente ‘0’ positie bevinden waardoor elke potentiële klant er meteen mee in aanraking zal komen.

Op het ogenblik dat je Google Shopping campagne live staat kan het uiteraard gebeuren dat de eerste resultaten niet meteen in lijn liggen met de verwachtingen. Dat is een beetje vervelend, maar het hoeft absoluut geen probleem te vormen op lange termijn. Belangrijk is vooral dat je de kern van het probleem gaat aanpakken. Het optimaliseren van een Google Shopping campagne verschilt enigszins ten opzichte van het optimaliseren van een klassieke Google Search campagne. Dit verschil uit zich onder meer in het feit dat advertentieteksten en zoekwoorden niet geoptimaliseerd kunnen worden. Welke opties heb je dan wel? Dat gaan we je op deze pagina vertellen!

Controleer de Google feed

Heb je er voor gekozen om te werken met feed-based advertising? In dat geval spreekt het voor zich dat het van cruciaal belang is om de feed goed op orde te hebben. De feed vormt namelijk de basis van je Google Shopping campagne. Controleer je feed en optimaliseer waar mogelijk. Een goed geoptimaliseerde feed betekent namelijk dat de kwaliteitsscore van je campagnes sterk kan worden verbeterd en dat ga je merken.

Evalueer de resultaten van je campagnes

Op het ogenblik dat je Google Shopping feed is gecontroleerd is het tijd geworden om te kijken in de richting van de resultaten van de campagnes. Het is in principe vrij normaal dat de ene campagne beter presteert dan de andere, zolang je maar het maximale potentieel uit elke campagne weet te halen. Eén van de mogelijkheden waar je op dit vlak over beschikt is de CPC van goed presterende productgroepen verhogen. Dit zorgt er voor dat de kans groter wordt dat dergelijke productgroepen worden weergegeven op de zogenaamde SERP.

Het spreekt voor zich dat ook het omgekeerde wel eens het geval zal zijn. Zo kan het perfect voorkomen dat bepaalde productgroepen onder de doelstelling zullen presteren. In dit geval is het een optie om er voor te kiezen om de CPC te verlagen. Op deze manier kunnen de productgroepen in kwestie wel zonder probleem binnen de doelstellingen gaan presteren. Is dit nog steeds het geval? Dan kan je alsnog de beslissing nemen om de productgroepen in kwestie uit te sluiten. Dit is interessant, want het spreekt voor zich dat je op deze manier behoorlijk wat budget kan uitsparen. Dit budget kan je vervolgens (wanneer je dat wenst) investeren in productgroepen die wel een goed rendement weten neer te zetten.

Besteed aandacht aan negatieve zoekwoorden

Ook bij Google Shopping is het aan te raden om de zoektermrapporten in te kijken. Op deze manier kan er namelijk worden vastgesteld welke zoekopdrachten aan jouw productgroepen worden gekoppeld. Het onderschatten van de urgentie met betrekking tot het toevoegen van negatieve zoekwoorden is iets wat vaak wordt onderschat. Dat is een opvallende vaststelling, want de data die op deze manier verkregen wordt geeft duidelijk aan welke zoekopdrachten je onnodig (veel) geld kosten. In het bijzonder wanneer je er voor hebt gekozen om een Google Shopping campagne op te zetten is het van belang om het zoektermenrapport goed te controleren en de nodige actie te ondernemen.

Realiseer een goede campagnestructuur

Een campagne heeft geen enkele kans op slagen wanneer er geen sprake is van een logische campagnestructuur. Het is een feit dat er binnen Google Shopping een aanzienlijk mindere controle bestaat met betrekking tot de zoekopdrachten waarmee we gematcht worden. Dit zorgt er voor dat de campagnestructuur zomaar even nog belangrijker wordt. Alleen op deze manier is het namelijk mogelijk om de standaard, beperkte controle alsnog uit te kunnen breiden. Een bijkomend voordeel is dat een goede campagnestructuur er ook voor zorgt dat het optimaliseren van je campagnes een stuk toegankelijker en eenvoudiger wordt.

Wil je de controle vergroten? In dat geval wordt het steeds aangeraden om je Google Shopping campagnes in drie te splitsen. Het gevolg van deze splitsing is dat je per product of productgroep drie verschillende campagnes krijgt die elk over een eigen zoekintentie beschikken. Het is mogelijk om deze campagnes als volgt op te splitsen:

  • Een productspecifieke campagne welke alle product specifieke zoekopdrachten bevat;
  • Een merkcategorie campagne welke alle zoekopdrachten van merk in combinatie met categorie bevat;
  • Een generieke campagne welke de generieke zoekwoorden bevat;

Stel prioriteiten en wees niet bang om zaken uit te sluiten

Wanneer alle bovenstaande acties zijn ondernomen zal je kunnen vaststellen dat je reeds een behoorlijk eind bent gevorderd met het optimaliseren van je Google Shopping campagne. We willen finaal nog even je aandacht vestigen op een zeer belangrijk gegeven. Omdat er bij Google Shopping wordt gewerkt met zoekopdrachten en dus niet met het inkopen op specifieke zoekwoorden is het van belang om prioriteiten toe te voegen en lijsten met uitsluitingszoekwoorden te gaan hanteren. Op deze manier wordt het op relatief eenvoudige wijze mogelijk gemaakt om de juiste zoekopdrachten binnen de meest optimale campagne te laten vallen. Dit zorgt er voor dat niet alleen de controle over je campagnes wordt verbeterd, daarnaast zal het ook nog eens de kans op betere resultaten aanzienlijk vergroten.

Google Shopping biedt adverteerders de mogelijkheid om aan één campagne drie verschillende prioriteiten mee te geven. Het gaat hierbij om de prioriteit laag, normaal en hoog. Het type prioriteit waarvan sprake is maakt meteen het belang duidelijk aan Google, maar dat spreekt voor zich. Toch is er hier een bijzonder kenmerk aan verbonden. In tegenstelling tot wat veel mensen in eerste instantie verwachten is het namelijk zo dat de campagne prioriteit van een generieke campagne op hoog moet staan terwijl de campagne prioriteit van een product specifieke campagne op laat moet komen te staan. De merkcategorie campagne krijgt dan de standaard (normale) prioriteit mee.

Waarom moet er dan ook nog gebruik worden gemaakt van uitsluitingslijsten? Omdat hier geen gebruik van maken in principe maar weinig meerwaarde zal weten te realiseren voor de ingestelde campagne prioriteit. Alle zoekopdrachten zullen dan namelijk leiden naar de campagne die over de hoogste prioriteit beschikt. Door op correcte wijze de lijsten met uitsluitingswoorden te implementeren wordt er voor gezorgd dat de zoekopdrachten binnen de juiste campagnes komen te vallen. Hier ligt dan ook een zeer belangrijke meerwaarde voor je Google Shopping campagnes.

Betere resultaten door optimaliseren Google Shopping campagnes

Door aandachtig te zijn voor de aangegeven tips op deze pagina zal je kunnen vaststellen dat de resultaten van je Google Shopping campagne naar een aanzienlijk hoger niveau worden getild. In eerste instantie worden niet alleen de resultaten verbeterd, daarnaast kan ook het vereiste budget worden beperkt door het uitsluiten van advertenties met een slechte of te beperkte opbrengst. Eén ding staat in ieder geval vast, wil je het maximale uit de mogelijkheden van Google Shopping halen? Dan is je campagnes optimaliseren absoluut een vereiste! Ben je op zoek naar een expert die dit voor jou op efficiënte wijze kan realiseren? In dat geval kunnen wij van Molders Media je daar absoluut bij van dienst zijn!

Comment Section

0 reacties op “Google Shopping optimaliseren

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.