Page content

article content

Google rich snippets

Tegenwoordig is het bijzonder belangrijk om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten die leiden naar je website zo opvallend mogelijk kunnen worden weergegeven. Dat blijkt niet altijd een even eenvoudige opdracht te zijn, maar gelukkig bestaat er nu zoiets als ‘rich snippets’. Het gaat hierbij om een vorm van ‘structured data’ waarmee je duidelijk kan aangeven waar een bepaald zoekresultaat nu precies voor staat. Is het bijvoorbeeld een review, betreft het een recept of misschien wel de bekendmaking van een evenement? Het kan allemaal. Eén ding staat in ieder geval vast, door gebruik te maken van Google rich snippets kan je op een efficiënte manier een grote meerwaarde creëren voor jouw zoekresultaten in de zoekmachine.

Wat zijn Google rich snippets precies?

De Google rich snippets kunnen we het best omschrijven als een verrijking van de zoekresultaten. Door het gebruik van deze vorm van structured data wordt er extra informatie toegevoegd welke (zoals de naam reeds laat vermoeden) is gebaseerd op gestructureerde gegevens. Door ervoor te kiezen om zelf dergelijke gegevens toe te voegen aan de inhoud zorg je ervoor dat je niet alleen Google zelf, maar ook diens gebruikers helpt om de context van de inhoud en dus ook de website in kwestie beter te begrijpen. Hierdoor kan je de toegang tot specifieke informatie op je website heel wat efficiënter doen verlopen. Het logische gevolg van het inzetten van Google rich snippets is dan ook niet alleen een verbeterde zichtbaarheid voor je website, maar ook een betere indexatie in de zoekresultaten. Twee vliegen in één klap!

De voordelen die zijn verbonden aan het gebruik van Google rich snippets zorgen er uiteraard voor dat iedereen er maar wat graag gebruik van wil gaan maken. Toch is het belangrijk om er rekening mee te houden dat het toevoegen van rich snippets geen enkele garantie biedt. Dit betekent dat Google niet ‘verplicht’ is om deze ook daadwerkelijk te tonen in haar zoekresultaten. De ervaring leert dan ook dat in de praktijk Google uitsluitend relevante, correcte geïmplementeerde en kwalitatieve rich snippets zal meenemen in haar zoekresultaten. Het is bovendien ook mogelijk dat Google er slechts een deel van weer zal geven.

Verschillende soorten rich snippets

De ene rich snippet is de andere niet. Wanneer je er voor kiest om enkele zoekopdrachten uit te voeren in de zoekmachine Google zal je dan ook al snel kunnen vaststellen dat er verschillende soorten van rich snippets weergegeven kunnen worden. De bekendste en meest voorkomende is de ‘review rich snippet’. Deze zal de reviewscore evenals het aantal reviews weergeven op basis van een bepaald product of een specifieke dienst die is terug te vinden op jouw website. Betreft het een specifieke recensie? In dat geval kan zelfs de naam worden weergegeven evenals de exacte score die de persoon in kwestie heeft gegeven

Een ander voorbeeld van een rich snippet die bijzonder opvalt tussen de andere zoekresultaten is de recepten variant. Het betreft hier een rich snippet welke niet alleen een foto toont van het gerecht waarvoor het recept is geschreven, maar ook aangeeft hoelang de bereiding precies in beslag neemt. Daarnaast kan ook de reviewscore duidelijk worden weergegeven waardoor er ongetwijfeld in de zoekresultaten extra aandacht op zal worden gevestigd. Denk je dat het uitsluitend mogelijk is om rich snippets te creëren voor tekstuele content? Absoluut niet! Er kunnen immers ook speciale Google rich snippets worden gemaakt voor video’s.

Product rich snippets voor e-commerce klanten

Google rich snippets kunnen zowel worden opgezet voor gewone content websites als voor webwinkels. Een bijzonder interessante mogelijkheid waar webshops over beschikken is bijvoorbeeld terug te vinden onder de vorm van de product rich snippets. Het betreft hier rich snippets die de prijs(range) kunnen aangeven van een bepaald product in kwestie evenals het feit of deze bijvoorbeeld al dan niet op voorraad is. Op deze manier kunnen potentiële klanten meteen uit het overzicht aan zoekresultaten afleiden of ze bij jou nu wel of niet aan het juiste adres zijn voor wat het kopen van het door hun gewenste product betreft.

Welke voordelen brengen de Google rich snippets met zich mee?

Het inzetten van structured data onder de vorm van de Google rich snippets zorgt ervoor dat je kan rekenen op meerdere voordelen. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht moet er rekening mee worden gehouden dat het hebben van structured data geen directe invloed heeft op de ranking. Wel is het zo dat het feit dat content als het ware wordt gemarkeerd, dit ervoor zorgt dat zoekmachines niet alleen de content op zich, maar ook diens context sneller en beter gaat begrijpen. Dit is waarschijnlijk de belangrijkste reden waarom structured data zo overweldigend wordt gepusht. Ondanks het feit dat het dus geen directe rankingfactor betreft kan het je zomaar een aanzienlijke hoeveelheid meer verkeer opleveren.

Bovenstaande is zeker het geval omdat de Google rich snippets ervoor zorgen dat je zoekresultaten heel wat prominenter en visueler aanwezig zijn. Bovendien is het uiteraard ook nog een sterke troef dat ze zomaar ook over een interactief karakter kunnen beschikken. Op deze manier vallen je zoekresultaten heel wat beter op en wordt de concurrentie als het ware naar de achtergrond gedrukt. Er zijn op moment van schrijven dan ook maar weinig betere manieren beschikbaar om de CTR van je website of webshop een duwtje in de rug te geven.

Zijn er ook nadelen aan verbonden?

Door het correct gebruiken van Google rich snippets zal je kunnen vaststellen dat je website of webshop in de zoekresultaten niet alleen beter gaat opvallen, daarnaast is de kans bijzonder groot dat ze (op termijn) een hogere positie gaat bekleden. Dit zijn allemaal uiterst interessante voordelen, maar het neemt niet weg dat er ook een potentieel nadeel is verbonden aan het gebruik van deze vorm van structured data. Kies je er bijvoorbeeld voor om gebruik te maken van de product rich snippets en is een bepaald product waar een potentiële klant op heeft gezocht niet in voorraad? In dat geval is de kans bijzonder groot dat hij of zij er uiteindelijk zelfs helemaal niet voor kiest om jouw webwinkel te bezoeken. Dit is dan ook zeker een punt om rekening mee te houden.

Ook genieten van de voordelen van rich snippets? Wij helpen je graag verder!

Ben je na het lezen van de bovenstaande informatie ook overtuigd van de unieke meerwaarde die Google rich snippets kunnen creëren voor jouw online business? Zou je er dan ook graag gebruik van willen maken? In dat geval kunnen wij van Molders Media je daarbij van dienst zijn! Wij kunnen deze structured data perfect voor je opzetten op het populaire Lightspeed platform. Wij zijn een officiële partner van dit platform waardoor wij als geen ander geschikt zijn om dit voor jou te verzorgen. Ben jij ook op zoek naar een mogelijkheid om jouw zoekresultaten echt in de spotlight te plaatsen bij je doelgroep? Neem dan snel contact met ons op en ontdek wat het inzetten van rich snippets ook voor jou kan betekenen!

Comment Section

0 reacties op “Google rich snippets

Plaats een reactie


*