Page content

article content

Google Featured Snippets

Wanneer je een zoekopdracht ingeeft in Google zal het je ongetwijfeld reeds zijn opgevallen dat er bepaalde uitgelichte zoekresultaten helemaal bovenaan de pagina worden weergegeven. Deze uitgelichte zoekresultaten noemen we ‘Featured Snippets’. Het betreft hier resultaten die meteen een concreet antwoord geven op de vraag die door de bezoeker is gesteld. Heb je altijd al meer te weten willen komen over de bloedmooie actrice Megan Fox? Google maar eens haar naam en je krijgt meteen bovenaan de pagina van de zoekresultaten heel wat nuttige informatie over de actrice voorgeschoteld! Dit is natuurlijk heel fijn, maar hoe kan jij als online ondernemer de Google Featured Snippets in je voordeel doen werken? Dat is precies wat we je gaan vertellen op deze pagina!

Wat zijn die Featured Snippets nu precies?

Laat ons in eerste instantie even kijken naar wat de Featured Snippets van Google nu precies zijn. Google heeft er geen geheim van gemaakt dat het de gebruiksvriendelijkheid van haar platform stelselmatig naar een hoger niveau wil brengen. De weg tussen de vraag en het antwoord moet voor gebruikers van de zoekmachine zo kort mogelijk worden gehouden. Wel, op dit vlak weten de Featured Snippets een aanzienlijke meerwaarde te realiseren. Op het ogenblik dat er door de gebruiker van de zoekmachine een bepaalde vraag wordt gesteld wil Google hier meteen door middel van een uitgelicht zoekresultaat een antwoord op kunnen geven. Voor websites is dit momenteel een organisch zoekresultaat terwijl er binnen de e-commerce wereld kan worden gewerkt met het betalende Google Shopping programma. Vergis je echter niet, in de basis hebben beide mogelijkheden eigenlijk bitter weinig met elkaar te maken.

Conversational Search

Google is op zich eigenlijk geen informatieplatform. Ze heeft jarenlang gefungeerd als doorgeefluik tussen de vragende partij (de gebruiker van Google) en de leverancier (de website van derden). Die kloof wil de internetgigant nu kleiner maken door bepaalde antwoorden meteen in haar zoekresultaten te tonen. We noemen dit principe ‘conversational search’. Er vindt als het ware een conversatie plaats tussen de gebruiker en de zoekmachine Google waarbij deze laatste per direct een kant en klaar antwoord voor handen heeft. Dat lijkt voor jou als online ondernemer op het eerste zicht een beetje vervelend, want als de gebruiker het antwoord reeds weet klikt hij toch niet meer door naar jouw website? De praktijk leert ons echter iets compleet anders. De zogenaamde ‘click-trough rate’, met andere woorden het aantal mensen die doorklikken naar de website die het antwoord op hun vraag heeft geboden is namelijk uitstekend. Dit betekent dat het integreren van Featured Snippets in je online informatiebron zeker en vast een interessante meerwaarde met zich mee kan brengen.

Welke mogelijkheden bieden Featured Snippets voor de online ondernemer?

Bij het uitrollen van de Featured Snippets functie ging er meteen een ware schokgolf door de professionele online community. Dit had alles te maken met het feit dat heel veel eigenaars van een website vreesden dat het rechtstreeks vinden van een antwoord in de zoekresultaten het verkeer naar diens eigen domein zou aantasten. In werkelijkheid is het zo dat de komst van de Featured Snippets een meerwaarde met zich meebrengt voor elke webmaster. Het feit dat het een organisch zoekresultaat betreft welke op positie 0 wordt weergegeven betekent namelijk dat jouw domein voor de concurrentie als eerste in de spotlight zal komen te staan. Een beetje plaats kan je, je dus eigenlijk niet wensen… Wij hebben alvast twee belangrijke voordelen op een rijtje gezet die aantonen dat de Featured Snippets voor jouw website een zeer mooie meerwaarde met zich mee kunnen brengen:

  1. Google geeft niet het volledige antwoord weer op de vraag van de gebruiker. Het antwoord wordt als een soort van samenvatting weergegeven. Wil de gebruiker van de zoekmachine dus met andere woorden een compleet antwoord krijgen op zijn of haar vraag? In dat geval zal er alsnog moeten worden doorgeklikt naar jouw website. In de praktijk boosten Featured Snippets dan ook net de CTR.
  2. Featured Snippets geven in 99 procent van de gevallen antwoorden weer op een vraag van een autoriteit binnen een bepaald vakgebied. Wanneer jouw antwoorden opduiken op positie 0 van de zoekresultaten en door een gerenommeerde partij als Google worden uitgelicht komt dit de betrouwbaarheid van jouw website of bedrijf alleen maar ten goede. Hoe dan ook komen potentiële klanten of gebruikers via deze web altijd in aanraking met jouw bedrijf waardoor een conversie niet ver meer af is.

Hoe Featured Snippets in jouw website integreren?

Een belangrijke vraag die eigenaars van een website zich stellen is uiteraard hoe ze nu de Featured Snippets zelf kunnen gaan toepassen. Eigenlijk is er niet zoveel dat je hiervoor kan doen. Er is bijvoorbeeld geen tag beschikbaar die je kan gaan aanwenden om bepaalde vragen en antwoorden te registreren in de zoekmachine. Wat wel interessant kan zijn is het implementeren van een kennisbank. Het betreft hier een plaats waar bepaalde kennis in wordt gebundeld over de niche waarin jij actief bent. Door deze kennisbank geef je Google aan dat je kan worden bestempeld als een autoriteit binnen je vakgebied en dat verhoogt de kans op een vermelding op de positie 0 in de zoekresultaten aanzienlijk.

Het zomaar aanleggen van een kennisbank is natuurlijk niet voldoende. Je moet er namelijk voor zorgen dat de content die hier in terug te vinden is ook daadwerkelijk een meerwaarde biedt voor jouw bezoekers. Bovendien is het van belang om een uitgekiende en ook logische structuur te gaan hanteren. Maak binnen je kennisbank niet alleen gebruik van één hoofdcategorie, maar deel deze onder in subcategorieën met de bijbehorende teksten. Op deze manier weet Google precies waar de informatie over gaat en kan ze, ze op meest efficiënte wijze filteren op vragen en hun bijbehorende antwoorden. Wil je de kans op een vermelding in de Featured Snippets zo optimaal mogelijk houden? Dan zijn dit de aandachtspunten waar je rekening mee dient te houden:

  1. Maak een kennisbank en voorzie deze van zoveel mogelijk relevante en waardevolle informatie;
  2. Zorg er voor dat er een logische structuur wordt geïntegreerd in je kennisbank;
  3. Laat in het artikel dat je toevoegt altijd een vraag terugkomen en geef hier meteen een passend en compleet antwoord op;

Door rekening te houden met de bovenstaande drie punten en door het creëren van een inhoudelijk waardevolle website zal je al snel kunnen vaststellen dat de kans om te verschijnen in de Featured Snippets van Google aanzienlijk wordt vergroot.

Ondersteuning nodig voor Google Featured Snippets?

Het schrijven van kwalitatieve content welke in lijn ligt met de vereisten voor Google Featured Snippets is uiteraard niet zo eenvoudig. Bovendien neemt het behoorlijk wat tijd in beslag welke lang niet iedereen zomaar voor handen heeft. Ben jij op zoek naar een geschikte partij die je kan helpen bij het aanleggen van jouw kennisbank en echt waardevolle teksten kan schrijven? In dat geval kunnen onze professionele tekstschrijvers jou absoluut van dienst zijn! Haal het maximale uit de Google Featured Snippets mogelijkheden door een beroep te doen op de mogelijkheden die wij van Molders Media jou te bieden hebben!

Comment Section

0 reacties op “Google Featured Snippets

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.