Google Analytics en de AVG

De meeste website- of webshopeigenaren kiezen ervoor om de (bezoekers)data van hun website te analyseren met behulp van Google Analytics. Gebruik maken van deze tool is natuurlijk hartstikke slim om kennis te vergaren over het gebruik van je website, maar dit betekent wel dat je rekening moet houden met de gegevensbeschermingswet die in is gegaan op 25 mei 2018. Google heeft zich voorafgaand aan deze nieuwe wet volop beziggehouden met het treffen van de nodige voorbereidingen om te kunnen voldoen aan de eisen van de AVG, maar ook jij als website eigenaar dient hier vandaag de dag nog steeds rekening mee te houden. Vraag je op dit moment nog geen toestemming voor het plaatsen van zogenaamde ‘analytische cookies’? Dan dien je rekening te houden met de inhoud van dit artikel om je Google Analytics privacy vriendelijk in te stellen.

Wat is de nieuwe privacywet precies?

De GDPR of AVG, zoals de nieuwe privacywet genoemd wordt, is een nieuwe Europese privacywet. Het doel van deze privacywet is om de privacy van de Europese burger beter te kunnen waarborgen. De AVG heeft een directe impact op een groot aantal marketingactiviteiten van bedrijven of websites en dan met name op het gebied van de verwerking van persoonsgegevens. Natuurlijk betekent dit niet dat er geen persoonlijke gegevens meer bijgehouden mogen worden, maar het is wel zo dat er strengere regels zijn doorgevoerd waar je als website-eigenaar absoluut rekening mee moet houden. Hoe dat nu precies in zijn werk gaat met betrekking tot Google Analytics proberen we aan de hand van dit blogartikel te verduidelijken.

Welke veranderingen voor trackingcodes?

Wanneer je gebruik maakt van zogenaamde trackingcodes (zoals bijvoorbeeld Google Analytics) dien je er rekening mee te houden dat dit ook onder de AVG-wetgeving valt. Dit komt doordat deze informatie herleid kan worden naar een persoon en dus ook individualiseerbaar is. Officieel is het dan ook zo dat er duidelijk dient te worden aangegeven welke data er wordt verzameld en ook voor welke doeleinden dit precies gebeurt. Om deze reden maken veel websites tegenwoordig gebruik van een zogenaamde cookiewall of een impliciete opt-in. Op deze manier heeft de websitebezoeker de mogelijkheid om goedkeuring te geven voor de tracking en verder gebruik te maken van de website. Echter is dit met de invoering van de nieuwe AVG niet langer voldoende.

De verwerking van persoonsgegevens met analytische cookies

Op het moment dat je gebruik maakt van Google Analytics verwerk je persoonsgegevens. Dit doe je door gebruik te maken van zogenaamde ‘analytische cookies’. Het is niet alleen van belang dat je bezoekers hierover informeert, maar daarnaast moet je hier ook toestemming voor vragen. Wanneer je geen toestemming vraagt is het alsnog mogelijk om verschillende stappen te ondernemen om Google Analytics uit zichzelf privacy vriendelijk te maken. Dit gebeurt door de optie ‘gegevens met Google delen’ uit te schakelen. Let op, het privacy vriendelijk maken van Google Analytics verloopt steeds in verschillende stappen, namelijk:

  1. Het afsluiten van een Verwerkersovereenkomst met Google;
  2. Aangeven aan Google dat zij niet langer het volledige IP-adres mag verwerken;
  3. Het delen van gegevens met Google uitschakelen;
  4. Duidelijk informatie verstrekken over het gebruik van Analytics;

In de praktijk zal je echter in de meeste gevallen zien dat websites hun websitebezoekers toestemming vragen voor de verwerking van persoonsgegevens via Google Analytics. Dit heeft voor een groot deel te maken met het feit dat het privacy vriendelijk maken van Google Analytics als gevolg heeft dat de locatiedata in Google Analytics een stuk minder nauwkeurig weergeven zal worden. Vanzelfsprekend zal er dan ook waardevolle informatie verloren gaan.

Ook nieuwe tool voor het ‘vergeten’ van jouw bezoekers

Je websitebezoekers hebben tegenwoordig niet alleen het recht om inzage te krijgen in de persoonlijke gegevens die je van hem of haar bewaard, maar daarnaast dien je ook de mogelijkheid om ‘vergeten te worden’ aan te bieden. Sinds 25 mei 2018, op dezelfde dag als de invoering van de AVG, is er een nieuwe tool gelanceerd die de mogelijkheid biedt om een bepaalde gebruiker te verwijderen. Deze tool maakt het mogelijk om alle informatie die gekoppeld is aan een specifieke gebruiker te verwijderen uit Google Analytics of de Analytics 360-property’s.

Privacy vriendelijk maken van jouw Google Analytics uitbesteden?

De data die wordt verzameld door middel van bijvoorbeeld Google Analytics is erg waardevol. Het spreekt dan ook voor zich dat je de toegevoegde waarde van deze data niet zomaar wilt verwijderen, in tegendeel. Toch is het erg belangrijk om te voldoen aan de eisen van de AVG die is ingevoerd op 25 mei 2018. Wanneer je niet aan deze eisen voldoet kan je geconfronteerd worden met torenhoge boetes. Is het voor jou niet helemaal duidelijk hoe je nu precies aan alle nieuwe eisen kan voldoen met jouw Analytics account óf wil je dit gewoon uitbesteden aan een ervaren partij met kennis van zaken? In dat geval is het altijd mogelijk om hiervoor contact op te nemen met Molders media. Wij zorgen ervoor dat jouw Google Analytics instellingen perfect worden afgestemd op de bepaling en eisen zoals vastgelegd in de AVG. Heb je behoefte aan extra informatie of ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Aarzel dan niet langer en neem contact met ons op.

Dit vind je vast ook leuk

Robots.txt inzetten voor betere kwaliteit en indexatie

Door de jaren heen is duidelijk geworden dat de algemene kwaliteit waar je website...

Het inzetten van filters; waar rekening mee houden?

Om het voor gebruikers eenvoudig mogelijk te maken om snel te vinden...

Paginering; cruciaal voor begrijpen van pagina’s

De kans bestaat dat je nog niet eerder hebt gehoord over ‘paginering attributen’...

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.