Direct het antwoord met Google featured snippets

Wanneer je in Google een zoekopdracht uitvoert zal het je ongetwijfeld opgevallen zijn dat er bepaalde uitgelichte zoekresultaten bovenaan de pagina tevoorschijn komen. Deze uitgelichte zoekresultaten noemen we de ‘Featured Snippets’. Featured Snippets zijn resultaten die meteen een concreet antwoord geven op de vraag die door de bezoeker wordt gesteld. Heb je bijvoorbeeld altijd al meer te weten willen komen over de bloedmooie actrice Megan Fox? Google maar eens haar naam en je krijgt meteen bovenaan de pagina van de zoekresultaten heel wat nuttige informatie over deze actrice voorgeschoteld. Dit is natuurlijk allemaal hartstikke mooi, maar hoe kan jij als online ondernemer de Google Featured Snippets toepassen en in je voordeel laten werken? Dat is precies wat we je gaan vertellen in dit blogartikel.

Wat zijn die Featured Snippets nu precies?

Laten we in de eerste instantie even kijken naar wat de Featured Snippets van Google nu precies zijn. Inmiddels weten we dat Google door middel van regelmatige updates de gebruiksvriendelijkheid van het platform naar een hoger niveau wil tillen. De weg tussen de vraag en het antwoord moet voor de gebruikers van de zoekmachine zo kort mogelijk worden gehouden. Op dit gebied weten de Featured Snippets dan ook een aanzienlijke meerwaarde te realiseren. Op het moment dat er door de gebruiker van de zoekmachine een bepaalde vraag wordt gesteld wil Google hier meteen door middel van de Featured Snippets antwoord op geven. Voor websites is dit op dit moment mogelijk in de organische zoekresultaten, terwijl het voor webshops mogelijk is om dit met Google Shopping te realiseren. Vergis je echter niet, in de basis hebben beide mogelijkheden vrij weinig met elkaar te maken.

Conversational Search

In principe is Google eigenlijk informatieplatform. Google heeft immers jarenlang de functie als doorgeefluik gehad tussen de gebruikers van Google en de websites van derden. Google wil af van de functie als doorgeefluik door bepaalde antwoorden meteen in de zoekresultaten te tonen. Op deze manier blijven gebruikers dan ook binnen de website van Google. In principe noemen we dit ‘conversational search’. Er vindt als het ware een competitie plaats tussen de gebruiker en de zoekmachine Google waar deze laatste per direct een kant en klaar antwoord in handen heeft. Op het eerste ogenblik lijkt dit misschien voor jou als ondernemer vervelend, want als de gebruiker het antwoord van Google krijgt verwacht je natuurlijk niet dat de gebruiker nog doorklikt naar jouw website. Toch verteld de praktijk ons iets anders. De zogenaamde ‘click-through rate’, het aantal mensen die doorklikken naar de website die antwoord op hun vraag geeft, is namelijk gestegen door de introductie van Featured Snippets. Dit betekent dat het integreren van Featured Snippets in jouw website zeker een toegevoegde waarde kan bieden.

Welke mogelijkheden bieden Featured Snippets voor de online ondernemer?

Tijdens het uitrollen van de Featured Snippets functie ging er meteen een schokgolf door de professionele online community. Dit had alles te maken met feit dat heel veel eigenaars van websites vreesden dat het rechtstreeks vinden van het antwoord in Google zou zorgen voor een daling van hun eigen websiteverkeer. Uit de praktijk is echter gebleken dat de introductie van Featured Snippets een meerwaarde creëert voor iedere webbeheerder. Het feit dat er een organisch zoekresultaat op positie 0 wordt weergeven betekent namelijk dat jouw domein voor de concurrentie als eerste in de spotlight zal komen te staan. Het is dus in principe onmogelijk voor je concurrenten om een betere positie te behalen. Hieronder hebben we nog twee andere belangrijke voordelen van Featured Snippets voor je op een ritje gezet:

  1. Google geeft niet het volledige antwoord weer op de vraag van de gebruiker. Het antwoord wordt als een soort van samenvatting weergegeven. Wil de gebruiker van de zoekmachine dus met andere woorden een compleet antwoord krijgen op zijn of haar vraag? In dat geval zal er alsnog moeten worden doorgeklikt naar jouw website. In de praktijk boosten Featured Snippets dan ook net de CTR.
  2. Featured Snippets geven in 99 procent van de gevallen antwoorden weer op een vraag van een autoriteit binnen een bepaald vakgebied. Wanneer jouw antwoorden opduiken op positie 0 van de zoekresultaten en door een gerenommeerde partij als Google worden uitgelicht komt dit de betrouwbaarheid van jouw website of bedrijf alleen maar ten goede. Hoe dan ook komen potentiële klanten of gebruikers via deze web altijd in aanraking met jouw bedrijf waardoor een conversie niet ver meer af is.

Hoe Featured Snippets in jouw website integreren?

Een belangrijke vraag die eigenaar van een website aan zichzelf stellen is hoe ze nu de Featured Snippets in hun eigen website kunnen integreren. We moeten je vertellen dat er eigenlijk niet zoveel is wat je hiervoor kunt doen. Er is bijvoorbeeld geen tag beschikbaar die je kan gebruiken om bepaalde vragen en antwoorden te registreren in de zoekmachine. Wat wel interessant kan zijn is het implementeren van een kennisbank. Een kennisbank bestaat bijvoorbeeld uit een aantal blogartikelen met informatie over het vakgebied waar je je in bevindt. Door deze kennisbank aan te maken en up-to-date te houden geef je aan Google aan dat je kan worden gezien als een autoriteit binnen je vakgebied. Dit zal de kans op vermelding in de Featured Snippets, oftewel positie 0 aanzienlijk vergroten.

Het enkel en alleen aanmaken van een kennisbank is helaas niet voldoende. Je moet er namelijk ook voor zorgen dat de content die hier terug te vinden is ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor jouw bezoekers. Daarnaast is het van belang dat je een logische en uitgedachte structuur hanteert. Maak binnen je kennisbank dan ook niet alleen gebruik van één hoofdcategorie, maar deel de artikelen onder in subcategorieën met bijbehorende teksten. Op deze manier weet Google precies waar de informatie over gaat en kan het deze informatie op een efficiënte wijze filteren op vragen en de bijbehorende antwoorden. Wil je de kans op een vermelding in de Featured Snippets zo optimaal mogelijk maken? Dan dien je rekening te houden met de volgende aandachtspunten:

  1. Maak een kennisbank en voorzie deze van zoveel mogelijk relevante en waardevolle informatie;
  2. Zorg er voor dat er een logische structuur wordt geïntegreerd in je kennisbank;
  3. Laat in het artikel dat je toevoegt altijd een vraag terugkomen en geef hier meteen een passend en compleet antwoord op;

Door rekening te houden met de bovenstaande drie punten én door het creëren van een inhoudelijk waardevolle website zal je al snel kunnen vaststellen dat de kans om te verschijnen in de Featured Snippets van Google aanzienlijk wordt vergroot.

Ondersteuning nodig voor de Google Featured Snippets?

Het schrijven van kwalitatieve content die aan de vereisten van de Google Featured Snippets voldoet is uiteraard niet eenvoudig. Bovendien neemt dit behoorlijk wat tijd in beslag. Ben jij op zoek naar een geschikte partij die je kan helpen bij het aanleggen van jouw kennisbank en echt waardevolle teksten kan schrijven? In dat geval kunnen onze professionele tekstschrijvers jou absoluut van dienst zijn! Haal het maximale uit de Google Featured Snippets door de hulp van Molders Media in te schakelen!

Dit vind je vast ook leuk

Robots.txt inzetten voor betere kwaliteit en indexatie

Door de jaren heen is duidelijk geworden dat de algemene kwaliteit waar je website...

Het inzetten van filters; waar rekening mee houden?

Om het voor gebruikers eenvoudig mogelijk te maken om snel te vinden...

Paginering; cruciaal voor begrijpen van pagina’s

De kans bestaat dat je nog niet eerder hebt gehoord over ‘paginering attributen’...

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.