De meerwaarde van neuromarketing voor jouw website

Ben jij je bewust van de verschillende factoren die je kunnen helpen met het bereiken van zoveel mogelijk potentiële klanten voor jouw website of webshop? Maak je al gebruik van verschillende mogelijkheden om meer verkeer naar je website te leiden, zoals bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie? Dan kunnen we je vertellen dat je al aardig op de goede weg bent. Toch ben je hiermee nog niet klaar. In dit artikel gaan we je namelijk kennis laten maken met een bijzonder interessante vorm van (online) marketing, namelijk ‘neuromarketing’. Door deze marketingvorm op correcte wijze toe te passen zal je ervaren dat er een indrukwekkende online meerwaarde voor jouw bedrijf kan worden gerealiseerd.

Wat is neuromarketing precies?

Eenvoudig gezegd wordt er bij neuromarketing gebruik gemaakt van de beschikbare kennis over de hersenen. Het doel van neuromarketing is om uiteindelijk het beslissingsproces van consumenten te beïnvloeden. Specifiek voor webdesign geldt bijvoorbeeld dat er vandaag de dag steeds vaker wordt gekozen om neuromarketing in te zetten om het conversiepercentage te verhogen. Het inzetten van neuromarketing kan op allerlei verschillende mogelijkheden. Denk hierbij dan ook niet alleen aan mogelijkheden om de gemiddelde orderwaarde in je webshop te verhogen. Neuromarketing kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden om het afhaken van klanten tijdens het bestelproces te voorkomen. Het toepassen van neuromarketing op de juiste wijze kan ervoor zorgen dat je zowel op korte als op lange termijn een structureel voordeel zal weten te behalen met jouw online business.

Conversie optimaliseren is van cruciaal belang

Vandaag de dag zien we nog steeds bijzonder veel partijen die er niet voor kiezen op conversie optimalisatie toe te passen bij hun webshop of website. Het zijn vooral de grotere spelers zoals bijvoorbeeld Coolblue en Bol.com die hier al jaren geleden mee begonnen zijn. Door het toepassen van bepaalde strategieën uit de psychologie in hun marketingcampagnes hebben deze partijen ervoor gezorgd dat hun conversiepercentage met enkele procenten kon worden verhoogd. Dat lijkt op het eerste zicht misschien niet zo indrukwekkend, maar voor dergelijke partijen scheelt dat toch al snel enkele miljoenen aan omzet. Is conversie-optimalisatie echter ook belangrijk voor de kleinere webshops of websites? Hier kunnen we heel duidelijk in zijn, zeker en vast!

Uitschakelen van drempels voor bezoekers

De gedachtegang van de consument is vandaag de dag een stuk anders dan pakweg 20 jaar geleden. Zelfs in de voorbije 10 jaar is er heel wat veranderd in de gedachtegang van de consument. Het online kopen van een product of afsluiten van een bepaalde dienst is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld geworden. Toch dien je er rekening mee te houden dat potentiële klanten nog steeds met bepaalde drempels geconfronteerd kunnen worden. Om een optimale conversie te kunnen garanderen is het van cruciaal belang om deze drempels te minimaliseren. Voor bestaande websites en webshops is het van belang om er rekening mee te houden dat conversie optimalisatie een doorlopend proces is waar je eigenlijk nooit helemaal klaar mee bent. Het optimaliseren van de conversie gebeurt eigenlijk steeds door rekening te houden met de volgende punten:

  • Analyses die worden uitgevoerd;
  • Inzichten die worden verstrekt;
  • De paden die door bezoekers dienen te worden afgelegd;
  • Zogenaamde ‘best practices’;
  • Heatmaps;

Ben jij ook van mening dat het aantal conversies in jouw webshop of website verbeterd kan worden? In dat geval kunnen de onderstaande tips je daar zeker bij helpen.

Het vermijden van mentale uitputting

In eerste instantie is het van groot belang om goed het beslissingsproces van je webshop of website te analyseren. Tijdens verschillende fases van dit proces is het namelijk mogelijk dat er mentale uitputting kan ontstaan bij je websitebezoekers. Op het ogenblik dat de zogenaamde ‘workload’ te hoog wordt is het mogelijk dat er verwarring optreedt in het van je potentiële klanten. Hierdoor is het mogelijk dat ze afhaken. Dit is natuurlijk pijnlijk, want het moeilijkste werk, namelijk het halen van potentiële klanten naar je website of webshop en deze overtuigen om iets bij je aan te schaffen, is eigenlijk al gedaan. Gelukkig is het op verschillende manieren mogelijk om mentale uitputting te voorkomen, namelijk:

Beperk het aantal keuzes die gemaakt dienen worden

Mentale uitputting kan optreden op het moment dat potentiële klanten op de homepagina van je webshop of website terecht komen. Wanneer daar een enorme hoeveelheid aan categorieën of menu-items zijn terug te vinden verliezen je websitebezoekers al snel het overzicht. Het samenvoegen van categorieën en het creëren van subcategorieën kan ervoor zorgen dat het aantal keuzes die moeten worden gemaakt aanzienlijk beperkt worden. Dit mag dan wel een extra klikje vereisen, in de praktijk weegt dit niet op tegen het risico van mentale uitputting.

Creëer duidelijkheid

Heb je ervoor gekozen om de vele producten die deel uitmaken van het assortiment in je webwinkel op de delen in categorieën en subcategorieën? Dan is het belangrijk om een gevoel van herkenbaarheid te creëren. Dit kan zeer eenvoudig gedaan worden door bijvoorbeeld een icoontje bij iedere categorie te plaatsen. Op deze manier kan je voorkomen dat je klanten te lang moeten zoeken naar het juiste onderdeel.

Keep it simple!

Op het ogenblik dat je klanten worden aangespoord om een bestel- of contactformulier in te vullen is het belangrijk om negatieve emoties te voorkomen. Het voorkomen van negatieve emoties is enkel en alleen mogelijk wanneer je de inrichting van je webshop of website zo eenvoudig mogelijk houdt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat in te vullen formulieren niet langer zijn dan nodig. Probeer daarnaast een optimale balans te vinden tussen de informatie die jouw bedrijf écht nodig heeft en de moeite die klanten moeten doen om je deze informatie te verstrekken. Ook kan het de moeite waard zijn om klanten te helpen door sommige data automatisch te laten invullen (bijvoorbeeld adresgegevens aan de hand van de postcode).

Besteed aandacht aan de look and feel van het bestelproces

Zorg ervoor dat het aankoopproces geen saaie bedoeling wordt. Laat bijvoorbeeld een afbeelding van het gekozen product meescrollen. Op deze manier wordt de klant gedurende het volledige bestelproces herinnerd aan het fantastische product dat hij of zij gaat ontvangen na het afronden van de order. Bovendien wordt er op deze manier ook nog eens net wat meer dynamiek in de website geïmplementeerd.

Het creëren van positieve emoties

Wanneer we de neuromarketing studies bekijken die door de jaren heen hebben plaatsgevonden moeten we vaststellen dat neuromarketing over twee specifieke werkvallen beschikt. Dit zijn de volgende werkvlakken:

  • Het anticiperen op zaken die negatieve associaties kunnen creëren;
  • Het inzetten van tactieken die positieve emoties doen opduiken;

Een belangrijk onderdeel van neuromarketing is ‘sociale invloed’. Sociale invloed is eigenlijk al zo oud als marketing zelf is. Het belang van mond-op-mond reclame is nog steeds niet te onderschatten. Alleen de manier waarop mond-op-mond reclame vandaag de dag plaatsvindt is veranderd. Wil jij ook graag te weten komen hoe je nu het best positieve emoties kan creëren op jouw website of webshop? Dat is mogelijk met de volgende tips:

  1. Kies ervoor om reviews van je klanten weer te geven op de website van je online business. Dit kunnen reviews zijn vanuit bijvoorbeeld Google Business, maar ook vanuit één of meerdere social media accounts (Facebook, Twitter, etc.). Quotes die afkomstig zijn van tevreden klanten kunnen werkelijk wonderen doen. Zorg er alleen wel voor dat je hiermee niet overdrijft.
  2. Probeer ‘customer cases’ in je website te integreren. Een korte quote kan inderdaad een positieve emotie teweegbrengen, maar het plaatsen van een volledige klantcase in verhaalvorm kan zomaar nog een extra meerwaarde met zich meebrengen.
  3. Het verwerken van cijfers in de website of webshop kan altijd lonen. Maak bijvoorbeeld duidelijk hoeveel klanten jouw bedrijf al heeft geholpen, hoeveel producten er al zijn verkocht etc. Cijfers hebben het unieke effect mensen keer op keer te overtuigen.
  4. Speel in op de populariteit van een bepaald product of een bepaalde dienst. Veel webshops maken tegenwoordig gebruik van een ‘bestseller’ categorie. Dit helpt omdat mensen van zekerheid houden en het fijn vinden wanneer een grote groep mensen dit product in het verleden al hebben besteld. Dit geeft een soort van vertrouwensgevoel.

Kom je er zelf niet helemaal aan uit?

Kom je er ondanks de bovenstaande tips toch niet helemaal uit? Geen probleem. Molders Media is een professionele partij die helpt met de conversie optimalisatie van jouw website. Voor vragen of meer informatie is het natuurlijk altijd mogelijk om contact met ons op te nemen. Stel je vragen telefonisch, via de mail óf via onze chatbox. Wij zijn jou graag van dienst.

Dit vind je vast ook leuk

Robots.txt inzetten voor betere kwaliteit en indexatie

Door de jaren heen is duidelijk geworden dat de algemene kwaliteit waar je website...

Het inzetten van filters; waar rekening mee houden?

Om het voor gebruikers eenvoudig mogelijk te maken om snel te vinden...

Paginering; cruciaal voor begrijpen van pagina’s

De kans bestaat dat je nog niet eerder hebt gehoord over ‘paginering attributen’...

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.