Page content

article content

De meerwaarde van neuromarketing voor jouw website

Wellicht ben jij je er wel bewust van met welke verschillende factoren je rekening dient te houden om met jouw website zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken. Wordt er bijvoorbeeld reeds gebruik gemaakt van mogelijkheden om meer verkeer naar je website te loodsen? En worden de websiteteksten op je website reeds geoptimaliseerd voor een optimale ranking in de zoekresultaten? In dat geval heeft jouw onderneming haar start wellicht niet gemist. Toch ben je hiermee nog niet klaar. In dit artikel gaan we je namelijk kennis laten maken met een bijzonder interessante vorm van (online) marketing, namelijk ‘neuromarketing’. Door deze marketingvorm op correcte wijze toe te passen zal je steeds kunnen vaststellen dat er een indrukwekkende meerwaarde voor jouw bedrijf op het internet kan worden gerealiseerd.

Wat is neuromarketing precies?

Eenvoudig gezegd wordt er bij neuromarketing gebruik gemaakt van de kennis waarover we beschikken over de hersenen. Het doel van deze werkwijze is uiteindelijk om het beslissingsproces van de consumenten te beïnvloeden. Specifiek voor webdesign geldt bijvoorbeeld dat er vandaag de dag reeds (zeer) vaak voor wordt gekozen om neuromarketing in te zetten om het zogenaamde conversiepercentage te verhogen. Dit mag bijzonder ruim worden opgevat. Denk hierbij dan ook niet alleen aan mogelijkheden om de gemiddelde orderwaarde in je webshop te verhogen, maar ook om bijvoorbeeld het afhaken van klanten tijdens het bestelproces te voorkomen. Het correct toepassen van neuromarketing zal er altijd voor zorgen dat je zowel op korte als lange termijn een structureel voordeel zal weten te behalen met jouw online business.

Conversies optimaliseren is van cruciaal belang

Nog steeds kan er worden vastgesteld dat bijzonder veel partijen er niet voor kiezen om conversie-optimalisatie toe te passen bij hun webshop of website. Het zijn vooral de grotere spelers zoals bijvoorbeeld een Coolblue en een Bol.com die hier reeds jaren geleden mee zijn begonnen. Door het toepassen van bepaalde strategieën uit de psychologie en door deze te gaan integreren in de marketingcampagne hebben deze partijen er echter voor gezorgd dat hun conversiepercentage met enkele procenten kon worden verhoogd. Dat lijkt op het eerste zicht misschien niet zo indrukwekkend, maar voor dergelijke partijen scheelt dat toch al snel enkele miljoenen aan omzet. Wat nu echter met een kleine(re) webshop of website? Is het optimaliseren van de conversies ook voor deze partijen interessant? Zeker en vast!

Uitschakelen van drempels voor bezoekers

De gedachtegang van de consument is vandaag de dag helemaal anders dan pakweg 20 jaar geleden. Zelfs in de voorbije 10 jaar is er reeds heel wat veranderd. Het online kopen van een product of afsluiten van een bepaalde dienst is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld geworden. Toch dient er rekening mee te worden gehouden dat je potentiële klanten nog met bepaalde drempels geconfronteerd kunnen worden. Om een optimale conversie te kunnen garanderen is het van cruciaal belang om deze drempels tot een absoluut minimum te herleiden. Voor bestaande websites en webwinkels is het van belang om er rekening mee te houden dat conversie optimalisatie een doorlopend proces is waar je eigenlijk nooit helemaal klaar mee bent. Het optimaliseren van de conversies gebeurt eigenlijk steeds door rekening te houden met de volgende punten:

  • Analyses die worden uitgevoerd;
  • Inzichten die worden verstrekt;
  • De paden die door bezoekers dienen te worden afgelegd;
  • Zogenaamde ‘best practices’;
  • Heatmaps;

Ben jij ook van mening dat het aantal conversies in jouw webshop of website nog kan worden verbeterd? In dat geval kunnen de onderstaande tips je daar absoluut bij helpen.

Het vermijden van mentale uitputting

In eerste instantie is het uiterst belangrijk om goed het beslissingsproces van je webshop of website te bestuderen. Tijdens verschillende fases van dit proces is het namelijk mogelijk dat er mentale uitputting kan ontstaan. Op het ogenblik dat de zogenaamde ‘workload’ te hoog wordt is het mogelijk dat er verwarring optreedt in het brein waardoor potentiële klanten zullen afhaken. Dat is natuurlijk pijnlijk, want het moeilijkste werk (namelijk het naar je website of webshop halen van potentiële klanten en deze overtuigen om iets bij je te kopen of een dienst af te sluiten) is eigenlijk reeds gedaan. Gelukkig is het op verschillende manieren mogelijk om mentale uitputting te voorkomen, namelijk:

Beperk het aantal keuzes die gemaakt dienen te worden

Mentale uitputting kan reeds optreden op het ogenblik dat een potentiële klant op de homepagina van je online business terecht komt. Wanneer daar een enorme hoeveelheid aan categorieën of menu-items op zijn terug te vinden is het overzicht vaak al snel zoek. Het samenvoegen van categorieën en het creëren van subcategorieën kan er voor zorgen dat het aantal keuzes die moeten worden gemaakt reeds aanzienlijk kunnen worden beperkt. Dit mag dan wel een extra klikje vereisen, in de praktijk weegt dit helemaal niet op tegen het risico op mentale uitputting.

Creëer duidelijkheid

Heb je er voor gekozen om de vele producten die deel uitmaken van het assortiment in je webwinkel op te delen in categorieën en subcategorieën? In dat geval is het belangrijk om een gevoel van herkenbaarheid te creëren. Dit kan zeer eenvoudig gebeuren door bijvoorbeeld een icoontje bij elke categorie te plaatsen. Zo wordt voorkomen dat je klanten te lang moeten zoeken naar het juiste onderdeel.

Keep it simple!

Nu komen we bij een cruciaal punt. Op het ogenblik dat je klanten worden aangespoord om een bestel- of contactformulier in te vullen is het belangrijk om negatieve emoties te voorkomen. Dit is uitsluitend mogelijk wanneer je deze zo eenvoudig mogelijk houdt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het formulier niet nodeloos langer wordt gemaakt en tracht een optimale balans te vinden tussen de data die je bedrijf echt nodig heeft en de moeite die je klanten moeten doen om ze te verstrekken. Ook kan het de moeite waard zijn om klanten te helpen door bijvoorbeeld reeds automatisch bepaalde data in te laten vullen.

Besteed aandacht aan de look and feel van het bestelproces

Zorg er voor dat het aankoopproces geen saaie bedoeling wordt. Laat bijvoorbeeld een afbeelding van het gekozen product meescrollen. Op deze manier wordt de klant gedurende het volledige bestelproces herinnerd aan het fantastische product dat hij of zij gaat ontvangen na het afronden van de order. Bovendien wordt er op deze manier ook nog eens net wat meer dynamiek in de website geïmplementeerd.

Het creëren van positieve emoties

Wanneer we de neuromarketing studies bekijken die door de jaren heen hebben plaatsgevonden moeten we vaststellen dat deze eigenlijk over twee specifieke werkvlakken beschikt. We onderscheiden op dit vlak dan ook:

  • Het anticiperen op zaken die negatieve associaties kunnen creëren;
  • Het inzetten van tactieken die positieve emoties doen opduiken;

Een belangrijk gegeven in bovenstaande is de sociale invloed. Eigenlijk is sociale invloed zo oud als marketing. Het belang van mond-aan-mondreclame is nog steeds niet te onderschatten. Alleen de manier waarop ze vandaag de dag plaatsvindt is eigenlijk door de jaren heen veranderd. Wil jij ook graag te weten komen hoe je nu het best positieve emoties kan creëren op jouw website of webshop? Dat is mogelijk met de volgende tips:

  1. Kies er voor om reviews van je klanten weer te geven in je online business. Dit kunnen reviews zijn vanuit bijvoorbeeld Google Business, maar ook vanuit één of meerdere social media accounts (Facebook, Twitter, etc.). Quotes die afkomstig zijn van tevreden klanten kunnen werkelijk wonderen doen. Zorg er alleen voor dat je hier niet mee overdrijft.
  2. Probeer ‘customer cases’ in je website te integreren. Een korte quote kan inderdaad een positieve emotie teweegbrengen, maar het plaatsen van een volledige klantcase in verhaalvorm kan zomaar nog een extra meerwaarde met zich meebrengen.
  3. Het loont altijd de moeite om cijfers in je website te verwerken. Maak duidelijk hoeveel klanten jouw bedrijf reeds heeft bediend, hoeveel producten er de voorbije maand reeds zijn verkocht, etc. Cijfers hebben het unieke effect mensen keer op keer te overtuigen, niet in het minst van de mogelijke meerwaarde die jouw bedrijf kan bieden.
  4. Speel in op de populariteit van een bepaald product of een specifieke dienst. Menig aantal webwinkels kiezen er tegenwoordig voor om een soort van ‘bestseller’ categorie aan te maken. Mensen houden van zekerheid en vinden het fijn wanneer een grote groep mensen er bijvoorbeeld in het verleden reeds voor hebben gekozen om een specifiek product bij jouw webwinkel te kopen.

Kom je er zelf niet helemaal uit?

Ondanks de uitstekende tips die in dit blogartikel worden gegeven is het mogelijk dat je er toch zelf niet helemaal uitkomt. Bovendien zijn er ook heel wat website eigenaars die er de voorkeur aan geven om conversie verhogende aanpassingen uit te laten voeren door een professionele partij met kennis van zaken. In al deze gevallen zijn wij van Molders Media jou graag van dienst!

Comment Section

0 reacties op “De meerwaarde van neuromarketing voor jouw website

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.