De gevolgen van de wijziging cookiewet (AVG/GDPR)

De afgelopen jaren is er heel wat te doen geweest over de zogenaamde ‘cookies’ waar op het internet gebruik van wordt gemaakt. Niet alleen in de wereld van gebruikers en ontwikkelaars was dit het geval, maar ook bij website-eigenaren en online marketeers was dit een belangrijk onderwerp. Daarnaast bleef de introductie van de nieuwe cookiewet ook niet onopgemerkt door de Europese Commissie. De Europese Commissie wilde namelijk dat internetgebruikers in hun browser instellingen kunnen aangeven of zij privacygevoelige tracking-cookies willen accepteren of niet. Het spreekt voor zich dat deze wijziging in de cookiewet een zekere impact kan hebben op zowel online marketing als development. Op welke manier deze impact zich kenbaar maakt lichten we graag toe in dit blogartikel.

Verschillende soorten cookies

Voordat we ingaan op de specifieke wijzigingen die zullen worden doorgevoerd met de nieuwe cookiewet is het belangrijk om even toe te lichten wat cookies nu precies zijn en vooral in welke verschillende vormen ze voorkomen. We maken wat dat betreft dan ook een onderscheid tussen:

  • Functionele cookies
  • Analytische cookies
  • Tracking cookies

Iedere cookie werkt op een specifieke manier en sommige cookies kunnen zelfs noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website. Wanneer dit het geval is spreken we van functionele cookies. Een voorbeeld van een functionele cookie is bijvoorbeeld wanneer je een product in je winkelwagentje hebt geplaatst en tijdens het volgende bezoek aan de website het winkelwagentje nog steeds hetzelfde product bevat.

Bovenstaand voorbeeld is alleen mogelijk wanneer er gebruik is gemaakt van een functionele cookie. Een ander voorbeeld van een functionele cookie is wanneer je ervoor kunt kiezen om ‘ingelogd te blijven’ op een bepaalde website. Tijdens het volgende bezoek aan deze website zal je merken dat je al automatisch ingelogd bent. Op dit moment zijn bedrijven nog niet verplicht om toestemming te vragen aan hun gebruikers voor het plaatsen van functionele cookies.

Analytische cookies, informeren in cookie- of privacyverklaring

Google Analytics is één van de meest gebruikte diensten die er bestaan welke jou als website eigenaar een duidelijk inzicht kan bieden in het gebruik van je website. In tegenstelling tot wat er weleens wordt gedacht is het in de praktijk zo dat de privacy van de bezoeker met behulp van een analytische cookie perfect wordt gewaarborgd. De data die wordt verzameld is echter zeer waardevol voor de eigenaar van de website of webshop, omdat hij/zij op de manier de mogelijkheid krijgt om de gebruikerservaring van de bezoekers te verbeteren. Voor het inzetten van analytische cookies voor het analyseren van het verkeer op de website hoeft geen toestemming gevraagd te worden aan de websitebezoekers. Echter is het wel belangrijk om er rekening mee te houden dat het gebruik van dit type cookie dient te worden opgenomen in de cookie- of privacyverklaring.

Tracking cookies, toestemming vereist

Tracking cookies worden ook wel ‘marketingcookies’ genoemd. Tracking cookies zijn cookies welke binnen één of meerdere domeinen worden ingezet om het surfgedrag van de bezoekers te monitoren. Door gebruik te maken van deze cookies is het mogelijk om doelgerichte en concrete aanbiedingen voor te stellen aan je websitebezoekers. Een zeer bekend voorbeeld uit de praktijk zijn de zogenaamde remarketing campagnes van Google Adwords. Waarschijnlijk heb je het weleens meegemaakt dat je kort na het bezoeken van een specifieke website plotseling advertenties van deze desbetreffende website krijgt voorgeschoteld. Denk echter niet dat uitsluitend Google Adwords of andere gerelateerde services gebruik maken van deze tracking cookies. Ook bij social media accounts, nieuwsbrieven en partnersites wordt gebruik gemaakt van dergelijke cookies. Omdat er via deze marketingcookies persoonsgerichte gegevens worden verzameld en bijgehouden is er een toestemming van de gebruiker vereist. Pas nadat de gebruiker uitdrukkelijk zijn of haar goedkeuring heeft gegeven voor het plaatsen van een tracking cookie mag dit ook daadwerkelijk gebeuren.

Welke wijzigingen worden er doorgevoerd aan de huidige cookiewet?

De Nederlandse cookiewet zal met ingang van 25 mei 2018 vervangen worden door de Europese cookiewet. Deze wijziging heeft als belangrijkste doel om het vertrouwen en de veiligheid van digitale diensten te verbeteren. Met deze doelstelling in het vooruitzicht werd er eerder door de Europese Unie voor gekozen om de ‘Wet Persoonsgegevens’ in te voeren. De verwachting is dat er in 2019 een e-privacyverordening zal worden ingevoerd. Voor de e-privacyverordening heeft de Europese Unie ervoor gekozen om een onderzoek uit te voeren onder Europese burgers. Enkele belangrijke conclusies uit dit onderzoek waren als volgt:

  • 78 procent van de ondervraagden is van mening dat het erg belangrijk is dat persoonlijke informatie welke is terug te vinden op hun toestellen zoals computers, smartphones en tablets uitsluitend opgevraagd kunnen worden nadat ze daarvoor uitdrukkelijke toestemming hebben gegeven.
  • 89 procent van de ondervraagden vindt het een goed idee dat de standaardinstellingen van hun internetbrowser de uitwisseling van (persoonlijke) informatie moeten tegengaan.

Bovenstaande conclusies uit het onderzoek zijn natuurlijk allemaal erg duidelijk, maar de vraag is of de ondervraagden zich bewust zijn van de mogelijke impact die dit met zich mee zal brengen. De Europese Commissie heeft aangegeven dat het wil werken naar een situatie waarin internetgebruikers door middel van hun browserinstellingen kunnen bepalen of zij privacygevoelige tracking cookies willen accepteren of niet. Op dit moment is hier nog geen sprake van en wordt er per website toestemming gevraagd. Internetgebruikers zijn in veel gevallen verplicht om de cookies te accepteren, omdat ze anders te maken krijgen met een website die niet naar behoren werkt. Na de invoering van de e-privacyverordening wordt het plaatsen van dergelijke cookies uitsluitend mogelijk wanneer:

  1. Er enkel en alleen wordt gewerkt met functionele cookies
  2. Er gebruik wordt gemaakt van analytische cookies uitsluitend voor eigen gebruik zonder dat er sprake is van een uitwisseling met derden
  3. De internetgebruiker uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven door middel van diens browserinstellingen

Wanneer je ervoor hebt gekozen om gebruik te maken van een cookiewall willen we benadrukken dat je je er van bewust dient te zijn dat je vanaf de invoering van de Europese cookiewet niet langer aan de privacy voorwaarden van de EU voldoet. De Europese Unie is dan ook van mening dat het hebben van volledige toegang tot een website van essentieel belang is voor internetgebruikers om digitaal te kunnen communiceren.

De veranderingen voor online marketeers

Daar waar de wetswijzing een relatief beperkte impact met zich meebrengt voor ontwikkelaars geldt dat niet voor online marketeers. De beslissing voor het gebruik van tracking cookies zal in de toekomst namelijk niet bij de eigenaar van de website of webshop komen te liggen, maar bij de bezoeker van de website. Wanneer de bezoeker beslist om de tracking cookies te aanvaarden kan de online marketeer gewoon zijn of haar ding doen. Indien de websitebezoeker de plaatsing van deze cookies niet accepteert zorgt dat ervoor dat de tracking cookies niet geplaatst kunnen worden op het apparaat van de gebruiker. De taak van online marketeers lijkt dan ook vooral het zoveel mogelijk ‘verleiden’ van de websitebezoeker om de tracking-cookies te accepteren.

Een eventuele mogelijkheid voor online marketeers is het alsnog weergeven van een melding van de aanwezige tracking-cookies. Deze melding kan in dat geval bevestigen dat de tracking cookies zijn uitgeschakeld waarbij er aan de internetgebruiker wordt gevraagd om deze alsnog toe te staan. Afhankelijk van de mogelijkheden die worden aangeboden door de browser waar de websitebezoeker gebruik van maakt is het alsnog mogelijk om specifieke websites toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Op het moment dat browsers deze optie niet aanbieden zal er een soort van uniformiteit gelden. Dit zou dan betekenen dat ofwel alle ofwel helemaal geen websites toestemming krijgen voor het plaatsen van tracking cookies.

Vanzelfsprekend is het voor online marketeers erg belangrijk dat de tracking cookies door internetgebruikers zoveel mogelijk worden toegestaan. Het inzetten van deze cookies zorgt er namelijk voor dat er erg veel kan worden bereikt op het gebied van marketingcampagnes etc. Zonder deze cookies wordt het bijvoorbeeld erg lastig om remarketing toe te passen. Bovendien brengt remarketing niet alleen voordelen met zich mee voor de online marketeer, maar ook voor de consument kan het verschillende voordelen bieden. Remarketing kan bijvoorbeeld de weg tussen de consument en aankoop behoorlijk wat korter en dus efficiënter maken.

Wat betekent dit voor ontwikkelaars

In de eerste instantie lijkt het er naar uit te zien dat de aanpassing van de cookiewet dit jaar nog geen of in ieder geval slechts een zeer beperkte impact zal hebben op development. Het is ook na invoering van de nieuwe cookiewet nog altijd mogelijk om gebruik te blijven maken van Google Analytics, echter zijn er wel enkele aandachtspunten waar je rekening mee dient te houden. Zo dient er een nieuwe bewerkingsovereenkomst te worden afgesloten met Google Analytics. Daarnaast is het ook belangrijk om het IP-adres anoniem te maken én moet daarnaast het delen van statistieken met Google worden uitgeschakeld.

Gebruikers de mogelijkheid bieden om door middel van hun browserinstellingen al dan niet toestemming te geven voor het plaatsen van cookies is vanuit het oogpunt van de ontwikkelaars wellicht erg fijn. Ontwikkelaars dienen in dat geval enkel en alleen nog maar te kijken naar de browserinstellingen van de websitebezoeker. Dit komt ook de gebruiksvriendelijkheid van de websites en webwinkels ten goede. Omdat alle voorkeuren al in de instellingen van de browser staan dienen er geen extra meldingen te worden weergeen. Gebruikers dienen dan ook niet langer per website hun akkoord te geven voor de plaatsing van cookies. Vanzelfsprekend kan dit heel wat tijd besparen tijdens de ontwikkeling van een nieuwe website of webshop.

Zorg ervoor dat ook jij voldoet aan de nieuwe cookiewet!

Veel eigenaars van websites en webwinkels hebben nog niet de vereiste aanpassingen doorgevoerd om aan de regels van de nieuwe cookiewet te voldoen. Het is echter belangrijk om dit zo snel mogelijk te doen. Kom je er zelf niet helemaal uit en wil je hiervoor dan ook graag de hulp inschakelen van een professioneel bedrijf? In dat geval zijn wij van Molders Media je graag van dienst. Twijfel dan ook geen moment om contact met ons op te nemen.

Dit vind je vast ook leuk

Robots.txt inzetten voor betere kwaliteit en indexatie

Door de jaren heen is duidelijk geworden dat de algemene kwaliteit waar je website...

Het inzetten van filters; waar rekening mee houden?

Om het voor gebruikers eenvoudig mogelijk te maken om snel te vinden...

Paginering; cruciaal voor begrijpen van pagina’s

De kans bestaat dat je nog niet eerder hebt gehoord over ‘paginering attributen’...

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.