Ahrefs, verbeter de vindbaarheid van jouw website of webshop

Op het ogenblik dat jij (meer) werk wil gaan maken van de vindbaarheid van jouw website of webshop zal je kunnen vaststellen dat een tool als Ahrefs op dat vlak een bijzonder interessante meerwaarde kan creëren. Ahrefs één van de grotere SEO tools die zich weet te onderscheiden ten opzichte van de rest door onder meer de aanwezigheid van een gigantische backlink database. Bovendien kan er worden vastgesteld dat het achterliggende bedrijf ook over een ongelofelijk actieve crawlbot beschikt. Na de bot die wordt ingezet door Google is dit veruit de meest actieve crawlbot die er op het internet ronddoolt. Ben jij ook benieuwd in de mogelijkheden waar je op kan rekenen bij het gebruik van Ahrefs? Lees dan snel verder!

Een eerste kennismaking met Ahrefs

Ondanks het feit dat dit veruit één van de bekendste en tevens ook belangrijkste SEO tools is op het internet is de kans groot dat je er nog niet eerder informatie over hebt opgezocht. Omwille van die reden geven we je even een korte introductie. Deze tool zorgt er in de praktijk voor dat je op verschillende manieren informatie kan inwinnen over verschillende SEO algoritmen. Deze informatie kan vervolgens worden ingezet om jouw website beter vindbaar en bovendien dus ook indexeerbaar te maken voor de zoekmachines. Des te hoger jouw website geïndexeerd kan worden in de zoekresultaten, des te meer omzet en dus ook winst je uiteraard kan realiseren. Om dit te kunnen bewerkstelligen worden er door Ahrefs tal van verschillende functies aangeboden. Het gaat hierbij concreet om:

  • Een uitgebreid zoekwoorden onderzoek;
  • Een concurrentie analyse;
  • Backlink onderzoeken;
  • Content onderzoeken;

Bovenstaande is niet alles. Daarnaast spreekt het immers voor zich dat je ook altijd een goed beeld zal willen hebben van de evolutie die je inspanningen met zich mee heeft gebracht. Om dit voor mekaar te krijgen zijn er speciale Rank Tracking- en Webmonitoring functionaliteiten geïmplementeerd in de tool. Op deze manier kan je precies bijhouden welk effect de gerealiseerde inspanningen precies hebben gehad en waar er zich mogelijks nog meer ruimte voor verbetering bevindt.

Uit welke verschillende onderdelen bestaat Ahrefs?

Op het ogenblik dat je gebruik gaat maken van Ahrefs zal je meteen kunnen vaststellen dat deze tool uit verschillende onderdelen bestaat. Voor elk onderdeel geldt dat ze bepaalde, concrete data aanlevert. Wij zetten de verschillende onderdelen van deze tool hieronder graag even voor je op een rijtje en geven daarbij duidelijk aan wat je er van kan verwachten.

1.) Het dashboard

Dit is het eerste scherm dat je voor de kiezen krijgt op het ogenblik dat je Ahrefs opent. In het dashboard onderdeel krijg je verschillende soorten van vrij algemene data voorgeschoteld. Je kan hierdoor wel in één oogopslag ontdekken wat nu precies de belangrijkste cijfers zijn van de projecten die je op dat specifieke moment hebt lopen. Voor deze data geldt uiteraard dat ze slechts weinig specifiek is. Dit gezegd hebbende is ze wel handig. Zo kan je bijvoorbeeld achterhalen hoeveel backlinks je in totaliteit hebt, hoeveel zoekwoorden er precies gevonden zijn, wat de autoriteit van je website en domein is, etc. Op basis van deze informatie kan je uiteraard binnen andere onderdelen van de tool verder op onderzoek uitgaan.

2.) De Site Explorer

Het tweede onderdeel waar je op kan rekenen bij Ahrefs heeft betrekking tot de Site Explorer. Deze explorer wordt er aan je aangeboden om je een groot aantal interessante feiten te laten ontdekken met betrekking tot jouw website. Enkele voorbeelden van feiten waar het hierbij over gaat zijn onder meer:

  • De evolutie van je backlinks (oude, nieuwe en verloren backlinks);
  • De interne links waarover je beschikt;
  • Welke zoekwoorden er worden gebruikt om je te vinden;
  • De zoektermen die worden gebruikt door jouw concurrenten;
  • Wat nu precies de best presterende pagina’s zijn van je website;

Het is mogelijk om de data van de Site Explorer aan te wenden op verschillende manieren. Zo kan je de data benutten voor de volledige website, maar ook voor een bepaalde pagina en voor een specifiek subdomein.

3.) Het zoekwoorden onderzoek van Ahrefs

De basis voor nagenoeg elke vorm van SEO die je kan gaan toepassen voor jouw website wordt gelegd door het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Het spreekt voor zich dat Ahrefs je ook op dat vlak alle mogelijkheden biedt waar je naar op zoek bent. Door gebruik te maken van de ‘Keyword Explorer’ van deze partij is het mogelijk om op basis van een bepaalde zoekterm te gaan zoeken naar concrete data. Het gaat hierbij dan concreet om:

  • Hoeveel keer het zoekwoord wordt opgezocht;
  • Hoeveel concurrentie er precies is;
  • Wat nu precies de belangrijkste zoektermen zijn;

Door gebruik te maken van dit onderdeel van Ahrefs sla je twee vliegen in één klap. Niet alleen achterhaal je zo namelijk welke zoekwoorden het vaakst worden ingevoerd die gerelateerd zijn aan het onderwerp van jouw website, daarnaast zal je ook nog eens kunnen vaststellen dat je eenvoudig kan achterhalen welke van deze mogelijkheden nog onbenut zijn gelaten door jouw concurrenten. Ook op deze manier valt een zeer mooie meerwaarde te realiseren.

4.) De Content Explorer

Ook een erg belangrijk onderdeel van deze tool is de zogenaamde ‘Content Explorer’. Het gaat hierbij om een onderdeel die je eveneens informatie verstrekt over zoekwoorden. Ze gaat evenwel nog een stapje verder. De focus ligt hierbij namelijk in het bijzonder over de zoekresultaten ervan. Je kan dus met andere woorden op deze manier achterhalen welke websites of pagina’s reeds gebruikmaken van de zoekwoorden in kwestie. Door deze door te nemen zal je kunnen rekenen op uitgebreide inspiratie over hoe je ze op een interessante(re) manier kan verwerken. Je zal kunnen vaststellen dat je binnen de Content Explorer ook over de mogelijkheid beschikt om bepaalde filters in te stellen. Het gaat hierbij dan concreet om:

  • Taal;
  • Social shares;
  • De domein autoriteit waarvan sprake is;
  • De datum waarop het zoekwoord in werking is gezet;

Door gebruik te maken van alle data die op deze manier wordt aangereikt zal je kunnen vaststellen dat er een uitgebreide analyse kan worden gemaakt van de concurrentie. Zo kan je bijvoorbeeld meteen ontdekken hoe goed zij scoren op SEO vlak en vooral welke verbeteringen er allemaal voor jou een vereiste zijn.

5.) Een technische analyse laten uitvoeren door Ahrefs

Zoals eerder op deze pagina al aangehaald is het ook mogelijk om met behulp van Ahrefs een site audit te laten uitvoeren. Door middel van deze audit zal je kunnen vaststellen dat je concrete, waardevolle informatie zal kunnen ontvangen met betrekking tot de technische basis waar je website over beschikt. Verschillende soorten data waar je op deze manier op kan rekenen zijn onder meer:

  • Hoe snel de website in kwestie is;
  • Hoe het is gesteld met de code die is gebruikt;
  • Of je website over de juiste certificaten beschikt;

Door middel van bovenstaande zal je kunnen vaststellen dat je vrij snel en vooral erg eenvoudig zal weten te achterhalen of er zich belangrijke technische problemen voordoen op je website of niet. Is dat het geval? Dan kan je daar ook meteen actie tegen gaan ondernemen.

Het instellen van alerts in Ahrefs

Een ongelofelijk interessante functionaliteit waar je op kan rekenen op het ogenblik dat je gebruik gaat maken van Ahrefs heeft te maken met de alerts die ingesteld kunnen worden. Wat deze alerts betreft kan je rekenen op onder meer de volgende:

  • Wanneer je een nieuwe backlink hebt gekregen;
  • Op het ogenblik dat je gevonden wordt op een nieuwe zoekterm;
  • Indien de naam wordt genoemd, maar er geen link naar je website is toegevoegd;

Het instellen van alerts zoals hierboven aangegeven zorgt er voor dat je altijd helemaal bovenop de veranderingen zit die jouw website of webshop op vlak van SEO ondergaat. Bepaalde van deze veranderingen kunnen er voor zorgen dat je er snel op moet anticiperen. Wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van meldingen of alerts is de kans evenwel bijzonder groot dat deze belangrijke veranderingen gedurende enige tijd aan het zicht onttrokken blijven. Omwille van deze reden is het instellen van één of meerdere alerts binnen de omgeving van Ahrefs werkelijk als ongelofelijk belangrijk en interessant te bestempelen.

Conclusie; een ongelofelijk waardevolle tool

We trappen een open deur in wanneer we zeggen dat SEO tegenwoordig echt razend belangrijk is. Om er voor te kunnen zorgen dat je website geoptimaliseerd kan worden voor de zoekmachines dien je echter over een grote hoeveelheid aan data te beschikken. Hierin schuilt een belangrijk probleem. Niet alleen is deze data namelijk lang niet altijd even eenvoudig toegankelijk, daarnaast is het ook nog eens zo dat ze niet zelden flink versnipperd is. Door gebruik te maken van de Ahrefs tool kan je daar op een efficiënte manier verandering in brengen. Deze tool biedt je namelijk alles wat je nodig hebt om de vindbaarheid van jouw website of webshop in de zoekresultaten een aanzienlijke boost te geven. Lijkt dit jou ook wel wat? Dan is het zeker de moeite om te ontdekken wat Ahrefs ook voor jouw online business allemaal kan betekenen.

Dit vind je vast ook leuk

Lightspeed eCom
Leadinfo
GTmetrix

Klaar om hoger in Google te komen?

Neem contact met ons op.

Ook wij gebruiken cookies!

Wij gebruiken cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren, het verkeer te analyseren en om persoonlijke advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Klik op "OK" om verder te gaan.

Privacybeleid | Sluiten

Cookieverklaring

Bewerk jouw voorkeuren hieronder.

Bekijk omschrijving
Vergeet mijn instellingen Verwijderd!